Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Utrustning
Övrig utrustning
Recco räddar vadå?
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="PeVeA" data-source="post: 12195" data-attributes="member: 14849"><p>Sällar mig till den övriga skaran som en som inte heller hört talas om nån som blivit räddad enbart med hjälp av Recco.</p><p></p><p>Ska man ut i o-pisten och dessutom vill komma tillbaka (utan hjälp från SOS International) bör man packa med sig en rejäl skopa "sunt förnuft" och en lämplig mixtur av nödvändig "hårdvara" (som tex. spade, lavinsond, tranciver, etc.) samt göra det i "goda vänners lag". Saknar man (som mig) "lavinkunskaper" får man se till så att någon av nyss nämnda "goda vänner" ligger inne med kunnskaper i ämnet.</p><p></p><p>Detta torde vara självklara saker....</p><p></p><p>Sen dök det upp en fundersing i min lätt teknik- och pryl-fixerade skallen...</p><p>Vad innehåller den där skumplast prylen som kallas Recco ?</p><p>Vad jag har förstått så är det inget annat än en metall bit och om så är fallet så har då i alla fall jag mycket mer metall "på mig", än vad ett par Recco brickor motsvarar, redan "från början". Man har kanske några mynt i fickan, nyckelknippa, spännen av metall på pjäxorna, knappar i jackan gjorda av metall, etc. etc. Borde inte i så fall dessa prylar gå att "pejla in" lika bra ?</p><p></p><p>Nån som vet ? Nån som bryr sig ?</p><p></p><p>Efter lite forskande på Reccos hemsida hittande jag följande: </p><p>"When the signal strikes the RECCO® reflector, the frequency of the incoming signal is doubled and sent back to the scanning antenna and receiver of the detector."</p><p></p><p>Då dök en annan fundering upp.... Hur fan kan nånting sånt vara möjligt ? Om nån sitter inne med kunskaper på detta område så är jag faktiskt intresserad av hur tekniken fungerar....</p><p></p><p>/ PeVeA</p><p></p><p>För övrigt anser jag att Golf är en bilmodell från VW och inget annat!</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="PeVeA, post: 12195, member: 14849"] Sällar mig till den övriga skaran som en som inte heller hört talas om nån som blivit räddad enbart med hjälp av Recco. Ska man ut i o-pisten och dessutom vill komma tillbaka (utan hjälp från SOS International) bör man packa med sig en rejäl skopa "sunt förnuft" och en lämplig mixtur av nödvändig "hårdvara" (som tex. spade, lavinsond, tranciver, etc.) samt göra det i "goda vänners lag". Saknar man (som mig) "lavinkunskaper" får man se till så att någon av nyss nämnda "goda vänner" ligger inne med kunnskaper i ämnet. Detta torde vara självklara saker.... Sen dök det upp en fundersing i min lätt teknik- och pryl-fixerade skallen... Vad innehåller den där skumplast prylen som kallas Recco ? Vad jag har förstått så är det inget annat än en metall bit och om så är fallet så har då i alla fall jag mycket mer metall "på mig", än vad ett par Recco brickor motsvarar, redan "från början". Man har kanske några mynt i fickan, nyckelknippa, spännen av metall på pjäxorna, knappar i jackan gjorda av metall, etc. etc. Borde inte i så fall dessa prylar gå att "pejla in" lika bra ? Nån som vet ? Nån som bryr sig ? Efter lite forskande på Reccos hemsida hittande jag följande: "When the signal strikes the RECCO® reflector, the frequency of the incoming signal is doubled and sent back to the scanning antenna and receiver of the detector." Då dök en annan fundering upp.... Hur fan kan nånting sånt vara möjligt ? Om nån sitter inne med kunskaper på detta område så är jag faktiskt intresserad av hur tekniken fungerar.... / PeVeA För övrigt anser jag att Golf är en bilmodell från VW och inget annat! [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Utrustning
Övrig utrustning
Recco räddar vadå?
Tillbaka
Topp