Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Utrustning
Övrig utrustning
Recco sämre än kådis
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="coig" data-source="post: 12230" data-attributes="member: 12090"><p>Om jag förstått det rätt så är JCMs poäng att Recco får folk att tro att de är säkra. Oavsett säkerhets utrusning går lavinerna lika lätt. För att förhindra laviner måste du använda din hjärna, ha kunskap om var och hur du kan/bör åka. En Recco, en tranciver skyddar inte mot lavinerna, du blir lättare att hitta. Snarare gör de folk mer oaktsamma och ökar antalet laviner (jo man har ju hört mycket dumt nere i Cham men det behöver vi väl inte gå in på). </p><p></p><p>Om folk tror att Recco och arvan "skyddar" mot laviner...då har inte bara de problem utan även vi andra på berget. Kunskap är ett nyckelord.</p><p></p><p>Angående Chams räddnings personal. </p><p>Efter två säsonger i Chamonix och ha fått sett endel räddnings aktioner samt övningar är jag imponerad. Bergsguider och pistörer tar alvarligt på sin uppgift, kommer ett larm är de ute där på kortast möjliga tid, så glisseurs påstående om att de slöar till tycker jag känns helt jävligt uppåtväggarna. </p><p></p><p>När du åker, vet vilka du åker med. Vet vad ni har för prylar och ta med telefonen. På Carte Neige (franska offpist försäkringen) står larmnummret men ta med nummret, se till att¨flera än en helst alla har telefon och nummer. </p><p></p><p>Och lyssna på farbror barbro - respektera berget ( damn låter som en kärring på kyrkas sykväll).</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="coig, post: 12230, member: 12090"] Om jag förstått det rätt så är JCMs poäng att Recco får folk att tro att de är säkra. Oavsett säkerhets utrusning går lavinerna lika lätt. För att förhindra laviner måste du använda din hjärna, ha kunskap om var och hur du kan/bör åka. En Recco, en tranciver skyddar inte mot lavinerna, du blir lättare att hitta. Snarare gör de folk mer oaktsamma och ökar antalet laviner (jo man har ju hört mycket dumt nere i Cham men det behöver vi väl inte gå in på). Om folk tror att Recco och arvan "skyddar" mot laviner...då har inte bara de problem utan även vi andra på berget. Kunskap är ett nyckelord. Angående Chams räddnings personal. Efter två säsonger i Chamonix och ha fått sett endel räddnings aktioner samt övningar är jag imponerad. Bergsguider och pistörer tar alvarligt på sin uppgift, kommer ett larm är de ute där på kortast möjliga tid, så glisseurs påstående om att de slöar till tycker jag känns helt jävligt uppåtväggarna. När du åker, vet vilka du åker med. Vet vad ni har för prylar och ta med telefonen. På Carte Neige (franska offpist försäkringen) står larmnummret men ta med nummret, se till att¨flera än en helst alla har telefon och nummer. Och lyssna på farbror barbro - respektera berget ( damn låter som en kärring på kyrkas sykväll). [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Utrustning
Övrig utrustning
Recco sämre än kådis
Tillbaka
Topp