Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Utrustning
Övrig utrustning
Recco sämre än kådis
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="gubbfan" data-source="post: 12235" data-attributes="member: 13851"><p>Recco sämre än kådis.</p><p></p><p>En ovanlig jämnförelse. Det beror ju på användningsområdet…</p><p></p><p>Ok, jag skulle själv aldrig förlita mej på Reecon som enda skydd, vid skidåkning alltså, men att kalla Recco för bondfångeri är väl i överkant. </p><p>Jämför 75 spänn med vad du pröjsar för ett par bärs i tex Verbier….. Där kan du snacka om bondfångeri. </p><p>Biran pissar du snart ut men Reccon kan i alla fall hjälpa räddningstjänsten att hitta liket inom en rimlig tid.</p><p></p><p>Hänger man på sej hjälm, ryggskydd, rygga o brillor av senaste snitt för att platsa på afterskin är väl 75 spänn för en Recco peanuts i sammanhanget. Men enbart Recco. Aldrig!!!</p><p></p><p>Dina uträkningar om hur lång tid det tar för en helikopter med räddningspersonal att ta sej till en olyckplats stämmer möjligen på en större skidort med en räddningstjänst som en brandkår. Och kamraträddningen är ju alltid det snabbaste och det som räddar flest liv.</p><p></p><p>Men vid en lavinolycka av något större omfattning med flera inblandade är det inte lätt för de som eventuellt inte dragits med att hitta alla begravda.</p><p>Vid olyckor med flera begravda är det mycket ovanligt att hela gänget räddas, en eller möjligen två personer får kamrater upp. Om de lever eller är döda det beror på tid och på lavinens egenskaper.</p><p></p><p>Dom flesta lavinoffren hittas långt efter den tid som anses vara kritisk för överlevnad och då av den professionella räddningen.</p><p>Om lavinen går i ett område med fler skidåkare tillkommer ju frågan hur många som ligger begravda. Och har alla Beeps eller Recco? Vilket gör sökningen ännu mer osäker. Och tyvärr saknar flertalet skidåkare både och.</p><p></p><p>Men att tro att Reeco eller en Beep skyddar mot laviner är ju lika korkat som att tro att säkerhetsbältet i en bil utesluter olyckor.</p><p></p><p>Men huvudfrågan är ju hur slippa lavinspöket. Därtill krävs erfarenhet och kunskap. Och framförallt att ha kurage att avstå om åket inte känns rätt.</p><p></p><p>Men även mycket erfaret folk drabbas. Enligt min franska vän (Bergsguide) försvinner ca 50% av bergsguiderna i olyckor under sin karriär. Laviner, klätterolyckor och andra skador.</p><p></p><p>Min slutsats är att vid en lavin räddar möjligen Beeps ett eller flera liv, och Reccon oftast återfinner döda kroppar.</p><p></p><p>Jag har varit med och grävt, det är inte kul att hitta lik i den ljuva snön.</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="gubbfan, post: 12235, member: 13851"] Recco sämre än kådis. En ovanlig jämnförelse. Det beror ju på användningsområdet… Ok, jag skulle själv aldrig förlita mej på Reecon som enda skydd, vid skidåkning alltså, men att kalla Recco för bondfångeri är väl i överkant. Jämför 75 spänn med vad du pröjsar för ett par bärs i tex Verbier….. Där kan du snacka om bondfångeri. Biran pissar du snart ut men Reccon kan i alla fall hjälpa räddningstjänsten att hitta liket inom en rimlig tid. Hänger man på sej hjälm, ryggskydd, rygga o brillor av senaste snitt för att platsa på afterskin är väl 75 spänn för en Recco peanuts i sammanhanget. Men enbart Recco. Aldrig!!! Dina uträkningar om hur lång tid det tar för en helikopter med räddningspersonal att ta sej till en olyckplats stämmer möjligen på en större skidort med en räddningstjänst som en brandkår. Och kamraträddningen är ju alltid det snabbaste och det som räddar flest liv. Men vid en lavinolycka av något större omfattning med flera inblandade är det inte lätt för de som eventuellt inte dragits med att hitta alla begravda. Vid olyckor med flera begravda är det mycket ovanligt att hela gänget räddas, en eller möjligen två personer får kamrater upp. Om de lever eller är döda det beror på tid och på lavinens egenskaper. Dom flesta lavinoffren hittas långt efter den tid som anses vara kritisk för överlevnad och då av den professionella räddningen. Om lavinen går i ett område med fler skidåkare tillkommer ju frågan hur många som ligger begravda. Och har alla Beeps eller Recco? Vilket gör sökningen ännu mer osäker. Och tyvärr saknar flertalet skidåkare både och. Men att tro att Reeco eller en Beep skyddar mot laviner är ju lika korkat som att tro att säkerhetsbältet i en bil utesluter olyckor. Men huvudfrågan är ju hur slippa lavinspöket. Därtill krävs erfarenhet och kunskap. Och framförallt att ha kurage att avstå om åket inte känns rätt. Men även mycket erfaret folk drabbas. Enligt min franska vän (Bergsguide) försvinner ca 50% av bergsguiderna i olyckor under sin karriär. Laviner, klätterolyckor och andra skador. Min slutsats är att vid en lavin räddar möjligen Beeps ett eller flera liv, och Reccon oftast återfinner döda kroppar. Jag har varit med och grävt, det är inte kul att hitta lik i den ljuva snön. [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Utrustning
Övrig utrustning
Recco sämre än kådis
Tillbaka
Topp