Recension: Mammut Ride R.A.S 22 lavinryggsäck

leol70 sa:
Framför allt hoppas jag (som jag tidigare sagt) att min respekt för naturens krafter, mitt omdöme och kunskap om lavinfarlig terräng gör att jag slipper hamna i en lavin till att börja med...
Och hellre en ny RAS-ryggsäck än en 10 år gammal säck på ryggen. Man får ju fortfarande gå efter sitt omdöme, sen kan ryggsäcken vara grädden på moset. Om man börjar ta större risker för att man har en "säkrare" ryggsäck så är risken stor att också andra drabbas i en ev. lavin.... (Men jag antar att ni också har tänkt på det här, speciellt centralbyrakraten...)

Jag har gjort fina ill. för att visa hur jag tänkt, med risk för lite off-topic.

Bra diagram:

Dåligt diagram:

Leol70, själva ballongutformningen är det inga problem med.

Jag är orolig för utlösningsmekanismen, och de har ju redan stött på problem. I och för sig orsakade av ABS som tycker att Snowpulse gör intrång på deras produkter och därför gjort om sina flaskor så de inte längre fungerar med Snowpulse.

Att det är ett stort schweiziskt företag som ligger bakom är absolut ingen garanti för att det inte ska finnas barnsjukdomar. Det har ju visat sig gång efter annan när ny lavinsäkerhetsutrustning ska lanseras.

Jag är glad att det finns sådana som dig som gärna köper den nya utrustningen och använder den, annars skulle vi aldrig få någon utveckling av produkterna. Någon måste ju hitta barnsjukdomarna för att de ska kunna åtgärdas.

Freeridefredde, intressant diskussion! Jag ber att få återkomma om några dagar när saker och ting lugnat sig.

Leol70: Vad är slutsatsen kan du rekomendera produkten?
Jag tänkte på om man nu mot förmodan skulle bli begravd i lavinen och airbagsen skapar lite utrymme då eller är de fortfarande uppblåsta?
Sen använder de flesta airbag tillverkare sig av nitrogen (kvävgas) hade ju hellre sett syre eller vanlig andningsluft (78%kväve och 21% syre) om man skulle bli begrav och det kan öka livslängden och överlevnands changserna markant för att motverka kvävning.
Bara mina tankar...

Hej Danel,

Jag förstår att du kanske tycker att jag inte ger någon tydlig slutsats. Jag förstår det i så fall, jag skriver ingenstans att det är ett givet köp eller att jag rekommenderar säcken. Det är med en anledning. Eftersom jag inte använt den i skidbacken och jag inte vet hur väl utlösningsmekanismen fungerar så vill jag inte ge något totalt slutomdöme. Jag har helt enkelt inte fullständig information i nuläget.

Jag har visat på några för- och nackdelar, sen får det vara upp till var och en att göra sin bedömning. Jag kan säga så mycket som att jag gillar den som ryggsäck och är nöjd med köpet.

Jag återkommer i januari när jag åkt lite med den i bergen.

Vad gäller patronen, så är det väl bara ABS som kör med en kväveblandning. Snowpulse och BCA använder sig av ren luft. (Jag kan ha fel där, rätta mig i så fall).

(På tal om ingenting, så kan jag passa på att tipsa alla som går i airbagfunderingar om att Addnature just nu har 1000 kr rabatt på Airbags från BCA. Jag har klämt och känt på deras säckar i butik, men jag var inte helt 100 på designen och priset när jag var i köpprocessen låg nära Mammuts säck. BCA Float 18 landar nu på under 5000 kr och det är ett riktigt, riktigt bra pris i Svensk butik)

Senast ändrad:
Mailade och frågade om hur mycket airbagen har testats och hur den har testats. Fick ett trevligt och bra svar från produktchefen för lavinryggsäckar på Mammut:

"Hi,

Of course we tested the R.A.S. Removable Airbag System.

The Monoairbag like the RAS has it, has a long tradition and was one of the first airbag shapes which were developed.

There were also a lot of testings with monoairbags with this shapes and the position and the volume of the airbag has confirmed its reliability.

All Parts of the Airbag from the Trigger Mechanism to the leg loop was tested and confirmed by the TÜV Süd (Product Service Munich).

We tested the mechanism, the balloon, the inflation etc. in all possible circumstances and the mechanic works perfect.

But if you want to try yourself just trigger the mechanism. You don't have to use a full cartridge for that. Just unscrew the cartridge from the mechanism and pull the handle.

You will hear a significant “clack" sound that means that the needle was released and you had a successful inflation. Like that you can train the inflation so that you are prepared for the worst case.

I really recommend to train the triggering also with your gloves and snow jacket etc. Cause a high percentage of people who use the airbag forget in the stress situation to trigger it.

So train the triggering and Rearm the mechanic afterwards so that you are ready.

I hope I could help you and if you have further questions just let me know."

Artigt och trevligt. Men samtidigt, vad ska de skriva? "No, we don't test our products, we cross our fingers and just hope it works" :)

Senast ändrad:
Snowjunkie: Snowpulse kör med kväve i sina ej påfyllnadsbara patroner, iaf i original sen om man fyller på den igen vet jag ej, beror kanske på vart man fyller på. Pratade med skistore och dom skulle börja fylla på snowpulse patroner inom snart framtid och då skulle dom använda vanlig andningsluft.
Nog om detta, du har inte testat ryggsäcken i backen nått?

Läst lite mer på nätet och dom säger att facket för lavinutrustningen är lite liten och en G3 avitech spade inte går ner eller svårt att få plats iaf.
Surt o behöva köpa ny spade med om så e fallet.

Tack för en kanon recension Snowjunkie!

Snowjunkie: Efter tittat på videon så visar de sig att airbag väskorna använder sig av en "ejektor effekt" (venturirör) som gör att den suger in vanlig luft samtidigt som den blåser in kvävgasen.

Hur tycker du säcken sitter på med ryggskydd (om du nu använder detta)?

Blir nog en beställning av Mammut väskan idag tack vare din recension, va lite osäker innan!

Tack!
Daniel

Tjenare!
Nu har jag provåkt den i tre dagar. Jag åker med ryggskydd (väst) och tycker det gick fint. Däremot är det ju synd att man inte utnyttjar den ergonomiska ryggplattan, men det är liksom svårt att undvika med ryggskydd. Åkte några timmar utan ryggskydd och det var ju smidigare och skönare så klart.

På resan upp och ner tog jag bort R.A.S.-systemet och använde den som vanlig ryggsäck. Det är verkligen suveränt att man kan göra det med tanke på att man alltid vill hålla nere antalet prylar på resorna. Man monterar ur RAS-systemet på 5 minuter och sätter fast den på lika lång tid.

Men jag vill också understryka att en lavinsäck är tyngre och man ska inte förvänta sig att den är lika smidig som en vanlig ryggsäck. Tom väger den närmare 3 kg och det tar ett tag att vänja sig vid vikten. Det vill jag att alla har i åtanke. Men om det kan rädda mitt liv så tycker jag det är en OK "uppoffring".

Så nu när jag testat den i sin rätta miljö så känns det som recensionen nästan är komplett. Komplett är den ju först när jag testat att utlösa den. Eller fått dra den i en lavin...(vilket jag hoppas jag slipper)

Önskar er en grym säsong, med eller utan lavinsäck.

Så där.. Jag fick ett sjukt bra erbjudande på Mammut R.A.S så jag slog till.. Nu har jag däremot en fråga om någon vet om det finns några lösa ryggor att köpa om man tex vill ha en större än 22l?

Ni som har den här ryggsäcken, vet ni om det går att fästa upp både skidor och isyxa samtidigt?

Inget Ras...

Nu har jag åkt med min Mammut i ca 30 skiddagar och kan nog säga att jag är redo för ett slutomdöme. Jag är helnöjd med min investering och det har känts som jag åkt med en funktionell ryggsäck först och främst. Det går mycket bra att bära skidorna på ryggen och man fäster dem snabbt. Det som är lite synd är att Mammut inte lagt ner mer kraft på integrationen av vätskesystem. Det funkar med en vattensäck, men det är inte helt klockrent.

Jag har använt den som vanlig ryggsäck på resorna och den funkar alldeles utmärkt som detta. Att montera av och på säcken går snabbt och enkelt. I och med att den är så diskret, vågar man lägga ifrån sig den i några minuter i allmänna utrymmen, en ABS eller Snowpulse skriker "jag är dyr".

Jag har flugit med den vid två tillfällen med SAS och det var inga problem.

Hur den fungerar som livräddare har jag tack och lov inte behövt testa. Det känns dock mycket bra att veta att man har den sista utvägen om olyckan är framme. Har inte använt isyxa, men jag tror inte man kan ha både yxa och skidor på samtidigt. Men jag är ingen expert, så det kanske finns en lösning.

En mycket bekväm, gedigen och uttänkt ryggsäck med en extra livförsäkring.

Under nästa säsong kommer bl.a. Scott med en R.A.S-kompatibel säck och fler tillverkare är på gång med fler storlekar och varianter. Jag tror att Snowpulse har ett vinnande koncept med R.A.S. Blir spännande att följa utvecklingen.

Snowjunkie sa:
Under nästa säsong kommer bl.a. Scott med en R.A.S-kompatibel säck och fler tillverkare är på gång med fler storlekar och varianter. Jag tror att Snowpulse har ett vinnande koncept med R.A.S. Blir spännande att följa utvecklingen.
Scott och en tillverkare till kommer nästa år sedan ser det ut som det kommer en del året efter.... Och det är Mammut som har utvecklat R.A.S med hjälp av Snowpulse (som Mammut äger)

Senast ändrad:

Snödjup

Tillbaka
Topp