Redigeringsprogram til Mac?

det krävs rätt mkt power om man klippa med mac. Provade lite med min powerbook g4 1ghz med 512 i ram och OSX Tiger, gick alldeles för slött i iMovie (rådv). Du bör ha minst 2.0ghz och iaf 1024mb i minne, annars är det knappt lönt att prova FC.

Vilken iMac är det du har?
Sedan är det ju en fråga om vad som är bäst.
Skall du göra proffs filmer så är det ingen tvekan att FCP är det som gäller. Detta program har dock en hög
inlärningströskel för att kunna användas fullt ut. Men som sagt bra blir det. Bara instalationen kräver ca 14
Gig!!!!
FC Express är en bantad version som räcker och blir över till de flesta av oss.

Skall du dock endast fixa filmer till dig själv samt dina poolare så duger iMovie fint.
Tycker även att du skall kolla ett program som heter Avid free DV. Detta är en ned bantad version av Avid som
finns att hemta hem gratis på deras hemsida. Toppen enligt mig.

Lycka till!

T-son

ehm mac i movie funkar skit fint till mac och det funkar med alla mac datorer (har 3 mac datorer 1pc)

Men om du ska göra "proffs" redigering så är mac 10x bättre än PC och programet som jocke torkelson rekomendera är välldigt bra men som han sa du måste ha kunskaper om det programet :)

Lycka till //Maccan

"det krävs rätt mkt power om man klippa med mac. Provade lite med min powerbook g4 1ghz med 512 i ram och OSX Tiger, gick alldeles för slött i iMovie (rådv). Du bör ha minst 2.0ghz och iaf 1024mb i minne, annars är det knappt lönt att prova FC."

Jag har en powerbook G4 med bara 500MB internminne, den är på 500mHz. Kör FCP Pro på den utan problem. iMovie borde funka fint även där, kolla på apples hemsida för lägsta systemkrav, men det brukar vara ganska lågt.

Har även kört FCP Pro på en stationär G4 på 450MHz och med bara 512MB internminne, funkade också fint!

Fast det funkar såklart bäst på min G5 med dubbla 1,8GHz och 1GB i ram... =)

HogizZ: iMovie duger superbra!

tjakkie: jag är osäker på vad jag har på den bärbara, men jag tror jag har osx10.4 någonting, och det är väl tiger, för den som kommit nu är väl panter, eller är det tvärtom?

David: OSX Tiger (10.4.2) eller nåt är det senaste, panther är OSX 10.3.xx.
Tigern suger så jävla mkt minne, så jag sålde powerbooken, gick med 1500kr vinst och köpte en Eos 350d istället :)

Aaah, jag var tvungen att kolla, jag har panther 10.3.9 i powerbooken, men den funkar ganska bra, jag har den mest att logga material med ändå, men jag funderar på att köpa något nytt, 500MHz börjar kännas lite långsamt...

Tillbaka
Topp