Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Åkning
Åkteknik
Reflektioner över skidor vs. skidåkare
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="Coleburn" data-source="post: 417421" data-attributes="member: 82610"><p>Tackar för era relevanta och upplysande svar!</p><p></p><p>Jag kan gott tänka mig att det som Nojlas och MnO skriver är väldigt relevant, dvs att den bredare toppen vid en sladdsväng, gör att skidan lättare vrids runt med just toppen som vridcentrum.</p><p>Det skulle dock vara kul att testa detta på en relativt ovan åkare, där man hade två par skidor med identisk längd, där det ena paret var moderna carvingskidor, och det andra paret gamla 'plank'. Tror nämligen även att minskningen i längd på skidorna har ganska stor betydelse, men jag kan ju inte bevisa det på något sätt.</p><p></p><p>En helt annan sak som även diskuterats i andra trådar, är carving när det är väldigt brant och isigt. </p><p>Under min väldigt korta tid som carvingåkare så upplever jag isgreppet i branta partier som betydligt sämre med moderna skidor jämfört med mina gamla Rossignol 7S. Visst, det beror förmodligen på att min teknik är värdelös, men i andra trådar sägs det att man ofta måste ta till hoppsvängar (utrymmesbrist, för hög hastighet etc.) när det är brant även med carvingskidor. I de lägena var mina gamla skidor som skridskor på isen, och bet direkt bara man stampade till med hälen. Samma princip med de nya skidorna jag testat innebär nästan alltid att kanten släpper, och man ser ut som Bambi på is. (Har testat: Salomon Streetracer 10, Salomon Aero GT, Rossignol radical mutix med korta armarna och Rossignol Zenith Z5)</p><p>Eftersom förhållandena var lite olika kan man inte göra en direkt jämförelse, men helt subjektivt kändes Z5:orna som de med mest isgrepp.</p><p></p><p>Frågan är alltså hur ni som åkt med rätt teknik en längre tid gör i isiga och branta partier. Ligger ni kvar i en skärande sväng, eller blir det mer åt 'stampa till på kanten'-hållet , typ en klassisk hopp-sväng där toppen på skidorna i princip rör sig i en rät linje nedför backen?</p><p></p><p>/Nicke</p><p></p><p>---redigerade lite stavfel---</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="Coleburn, post: 417421, member: 82610"] Tackar för era relevanta och upplysande svar! Jag kan gott tänka mig att det som Nojlas och MnO skriver är väldigt relevant, dvs att den bredare toppen vid en sladdsväng, gör att skidan lättare vrids runt med just toppen som vridcentrum. Det skulle dock vara kul att testa detta på en relativt ovan åkare, där man hade två par skidor med identisk längd, där det ena paret var moderna carvingskidor, och det andra paret gamla 'plank'. Tror nämligen även att minskningen i längd på skidorna har ganska stor betydelse, men jag kan ju inte bevisa det på något sätt. En helt annan sak som även diskuterats i andra trådar, är carving när det är väldigt brant och isigt. Under min väldigt korta tid som carvingåkare så upplever jag isgreppet i branta partier som betydligt sämre med moderna skidor jämfört med mina gamla Rossignol 7S. Visst, det beror förmodligen på att min teknik är värdelös, men i andra trådar sägs det att man ofta måste ta till hoppsvängar (utrymmesbrist, för hög hastighet etc.) när det är brant även med carvingskidor. I de lägena var mina gamla skidor som skridskor på isen, och bet direkt bara man stampade till med hälen. Samma princip med de nya skidorna jag testat innebär nästan alltid att kanten släpper, och man ser ut som Bambi på is. (Har testat: Salomon Streetracer 10, Salomon Aero GT, Rossignol radical mutix med korta armarna och Rossignol Zenith Z5) Eftersom förhållandena var lite olika kan man inte göra en direkt jämförelse, men helt subjektivt kändes Z5:orna som de med mest isgrepp. Frågan är alltså hur ni som åkt med rätt teknik en längre tid gör i isiga och branta partier. Ligger ni kvar i en skärande sväng, eller blir det mer åt 'stampa till på kanten'-hållet , typ en klassisk hopp-sväng där toppen på skidorna i princip rör sig i en rät linje nedför backen? /Nicke ---redigerade lite stavfel--- [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Åkning
Åkteknik
Reflektioner över skidor vs. skidåkare
Tillbaka
Topp