Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Åkning
Åkteknik
Reflektioner över skidor vs. skidåkare
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="Ace_DG" data-source="post: 417525" data-attributes="member: 12483"><p>Varför man åker på carvinglagg?</p><p>Tillverkarna fick äntligen nånting nytt att sälja till den skidåkande allmänheten. Carvingskidan var en ren revulotion när den kom för ca 10 år sen. Ja, jag hävdar att nästintill vemsom helst uppplever ett par carvinglagg mera lättsvängda än ett par traditionella raka. Även om man inte carvar. Jag vet många exempel på det. Ett-tu-tre början dom t o m att carva, något dom bara kunde drömma om med ett par raka lagg.</p><p></p><p>Carva kontrollerat i brant pist? Nix ytterst få fixar det, egentligen bara raceåkarna. Fartkontroll är den svåra grejen. </p><p></p><p>Som vanligt gäller det att anpassa tekniken efter åkdonen. Jag hävdar på fullaste allvar att man kan kontrolerat åka halv-carv/halvhasning i branta pister med ett par moderna carvinglagg med t ex radie 14 m, och i stort sett använda samma teknik som för 20 år sen. </p><p></p><p>Du nämner "trycka till med hälen" och jag antar att du menar det korta snärtiga skär man var tvungen att ta till med dom gamla raka laggen. Sanningen att säga var den tekniken rätt avancerad. Här fanns ingen markerad midja på skidan som kunde hjälpa till att initiera svängen, utan knepet var ju att genom kraftfull genomböjning av skidan kombinerat med förskjutning av trycket framifrån tån mot hälen genom svängen få kanten att skära och betta underlaget. </p><p></p><p>Jomenn, var så säkra, det carvades på gamla raka lagg också och återigen var det race-åkarna som kunde konsten bäst.</p><p></p><p>Om du tidigare i din karriär fått fast ett par Ross 7S (frid över deras minne) i brant pist har du sannolikt fulla förutsättningar att få kontrollerbar och greppig åkning även på carvers.</p><p></p><p>Se till att skidorna är nyservade och vassa (slöa carvers är ett otyg!), bredda ut lite till mellan fötterna och testa din "gamla" teknik i branten. I mindre lutningar, se till att stå neutralt på skida, håll plöstrycket och vinkla om knäna och vips, du svänger/carvar.</p><p></p><p>Som info kan nämnas att vissa extremare carvinglagg, typ SL-race stock, rena tävlingslagg alltså, kan vara jevvligt yxiga att hasåka med. Dom är gjorda för att carva på is, basta!</p><p></p><p>Håller med några andra också, lektioner kan också hjälpa till på traven! </p><p> </p><p>God kväll!</p><p>Eder,</p><p>Ace DG</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="Ace_DG, post: 417525, member: 12483"] Varför man åker på carvinglagg? Tillverkarna fick äntligen nånting nytt att sälja till den skidåkande allmänheten. Carvingskidan var en ren revulotion när den kom för ca 10 år sen. Ja, jag hävdar att nästintill vemsom helst uppplever ett par carvinglagg mera lättsvängda än ett par traditionella raka. Även om man inte carvar. Jag vet många exempel på det. Ett-tu-tre början dom t o m att carva, något dom bara kunde drömma om med ett par raka lagg. Carva kontrollerat i brant pist? Nix ytterst få fixar det, egentligen bara raceåkarna. Fartkontroll är den svåra grejen. Som vanligt gäller det att anpassa tekniken efter åkdonen. Jag hävdar på fullaste allvar att man kan kontrolerat åka halv-carv/halvhasning i branta pister med ett par moderna carvinglagg med t ex radie 14 m, och i stort sett använda samma teknik som för 20 år sen. Du nämner "trycka till med hälen" och jag antar att du menar det korta snärtiga skär man var tvungen att ta till med dom gamla raka laggen. Sanningen att säga var den tekniken rätt avancerad. Här fanns ingen markerad midja på skidan som kunde hjälpa till att initiera svängen, utan knepet var ju att genom kraftfull genomböjning av skidan kombinerat med förskjutning av trycket framifrån tån mot hälen genom svängen få kanten att skära och betta underlaget. Jomenn, var så säkra, det carvades på gamla raka lagg också och återigen var det race-åkarna som kunde konsten bäst. Om du tidigare i din karriär fått fast ett par Ross 7S (frid över deras minne) i brant pist har du sannolikt fulla förutsättningar att få kontrollerbar och greppig åkning även på carvers. Se till att skidorna är nyservade och vassa (slöa carvers är ett otyg!), bredda ut lite till mellan fötterna och testa din "gamla" teknik i branten. I mindre lutningar, se till att stå neutralt på skida, håll plöstrycket och vinkla om knäna och vips, du svänger/carvar. Som info kan nämnas att vissa extremare carvinglagg, typ SL-race stock, rena tävlingslagg alltså, kan vara jevvligt yxiga att hasåka med. Dom är gjorda för att carva på is, basta! Håller med några andra också, lektioner kan också hjälpa till på traven! God kväll! Eder, Ace DG [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Åkning
Åkteknik
Reflektioner över skidor vs. skidåkare
Tillbaka
Topp