Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Åkning
Åkteknik
Reflektioner över skidor vs. skidåkare
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="elliott_s" data-source="post: 417542" data-attributes="member: 49697"><p>Jag skulle vilja kommentera hurvida man använder hoppsväng i branta partier med såväl skurna skidor som s.k. fullängdsskidor. I mitt tycke handlar det helt om åkarens färdigheter vad det gäller teknik och mod. Med en skärande sväng befinner man sig längre tid i fallinjen, vilket gör att man i mitten av varje sväng får en fartökning. Det enda sättet att få ner farten igen är att 'runda upp svängen'. För att kunna utnyttja den skurna skidans egenskaper på hårt och brant underlag krävs det en god fartkontroll, väl vässade kanter, bra balans mellan knä-höft-helkropps kantning samt bra krut i låren.</p><p></p><p>Åandrasidan tycker jag inte att man måste åka skärande svängar överallt och hela tiden bara för att man har materialet under fötterna. Vad jag skulle vilja förespråka är dock att man inser sina begränsningar och väljer en skida som är rätt för just dig och unnar sig några lektioner. Lektioner är aldrig fel om man vill utvecklas inom skidåkningen, en duktig skidlärare har alltid någonting nyttigt att utveckla hos var och en!</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="elliott_s, post: 417542, member: 49697"] Jag skulle vilja kommentera hurvida man använder hoppsväng i branta partier med såväl skurna skidor som s.k. fullängdsskidor. I mitt tycke handlar det helt om åkarens färdigheter vad det gäller teknik och mod. Med en skärande sväng befinner man sig längre tid i fallinjen, vilket gör att man i mitten av varje sväng får en fartökning. Det enda sättet att få ner farten igen är att 'runda upp svängen'. För att kunna utnyttja den skurna skidans egenskaper på hårt och brant underlag krävs det en god fartkontroll, väl vässade kanter, bra balans mellan knä-höft-helkropps kantning samt bra krut i låren. Åandrasidan tycker jag inte att man måste åka skärande svängar överallt och hela tiden bara för att man har materialet under fötterna. Vad jag skulle vilja förespråka är dock att man inser sina begränsningar och väljer en skida som är rätt för just dig och unnar sig några lektioner. Lektioner är aldrig fel om man vill utvecklas inom skidåkningen, en duktig skidlärare har alltid någonting nyttigt att utveckla hos var och en! [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Åkning
Åkteknik
Reflektioner över skidor vs. skidåkare
Tillbaka
Topp