Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Åkning
Åkteknik
Reflektioner över skidor vs. skidåkare
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="JockeSki" data-source="post: 417805" data-attributes="member: 12644"><p>Tack. Instämmer helt. Undrar över begreppen, för mig är det stor skillnad mellan carving och rent skär. Jag tror man carvar mer eller mindre hela tiden. För att skapa en sväng krävs det att skidan hamnar på kant och så fort man har kant så strävar skidan efter att följa skidans form och börja "carva".</p><p></p><p>Sen kan man carva/sladda mer eller mindre. När jag gör kortsväng använder jag skidans utformning för att carva men samtidigt lite sladd genom hela svängen för att få den storleken jag vill ha på svängen.</p><p></p><p></p><p>Att i brant backe börja svängen på skär kräver både balls och skills. Jag "fuskar" hellre lite precis i början av svängen för att sedan avsluta på skär eftersom det är från start av sväng till falllinjen som man accelererar och tvärtom efter falllinjen.</p><p></p><p>//Jocke</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="JockeSki, post: 417805, member: 12644"] Tack. Instämmer helt. Undrar över begreppen, för mig är det stor skillnad mellan carving och rent skär. Jag tror man carvar mer eller mindre hela tiden. För att skapa en sväng krävs det att skidan hamnar på kant och så fort man har kant så strävar skidan efter att följa skidans form och börja "carva". Sen kan man carva/sladda mer eller mindre. När jag gör kortsväng använder jag skidans utformning för att carva men samtidigt lite sladd genom hela svängen för att få den storleken jag vill ha på svängen. Att i brant backe börja svängen på skär kräver både balls och skills. Jag "fuskar" hellre lite precis i början av svängen för att sedan avsluta på skär eftersom det är från start av sväng till falllinjen som man accelererar och tvärtom efter falllinjen. //Jocke [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Åkning
Åkteknik
Reflektioner över skidor vs. skidåkare
Tillbaka
Topp