Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Övrigt
Hälsa
Rehband knäskydd
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="Fredrik66" data-source="post: 294569" data-attributes="member: 59791"><p>Håller med Fridaj - ta reda på vad som är fel. Har själv i en annan tråd beskrivit hur det kan gå om man försöker sig på att hoppa utan att kunna landa vid pass 40 år med följden att ledbanden i bägge knäna pajade - fatta vilken rehab sedan mars 06!! Har i år kunnat åka utan känning (såväl on som off-pist), men så har jag också tränat ben & knän 3 pass i veckan i ett års tid. Kör med ortos på bägge benen som har alu-skenor i sidorna (Rehband Genu EQ Combi Stabil). Inte bekvämt, men suveränt stöd. Finns även modeller i kolfiber, men är knäna så paj skall man nog inte åka skidor alls. Min idrottssjukgymnast var mycket tydlig på att neoprenskydd av olika modeller vid denna typ av skada i stort sett enbart är ett psykologiskt skydd. Dessutom är det viktigt att inte använda skydden i sambamd med rehabträning - bara när man riskerar att göra illa sig (igen).</p><p></p><p>Vad du/man bör tänka på är att ta reda på vad som är fel och rehabträna rätt. </p><p></p><p>Att köra igång med ngt så snart man känner sig OK kan bli dyrt i slutändan. Om jag inte kör knäövningar på en vecka kommer värk & instabilitet direkt så jag är nog dömd att träna benen för all framtid, men det är det värt.</p><p></p><p>Drar till fjälls för 3:e gången denna vinter på torsdag, men först ett benpass i kväll.</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="Fredrik66, post: 294569, member: 59791"] Håller med Fridaj - ta reda på vad som är fel. Har själv i en annan tråd beskrivit hur det kan gå om man försöker sig på att hoppa utan att kunna landa vid pass 40 år med följden att ledbanden i bägge knäna pajade - fatta vilken rehab sedan mars 06!! Har i år kunnat åka utan känning (såväl on som off-pist), men så har jag också tränat ben & knän 3 pass i veckan i ett års tid. Kör med ortos på bägge benen som har alu-skenor i sidorna (Rehband Genu EQ Combi Stabil). Inte bekvämt, men suveränt stöd. Finns även modeller i kolfiber, men är knäna så paj skall man nog inte åka skidor alls. Min idrottssjukgymnast var mycket tydlig på att neoprenskydd av olika modeller vid denna typ av skada i stort sett enbart är ett psykologiskt skydd. Dessutom är det viktigt att inte använda skydden i sambamd med rehabträning - bara när man riskerar att göra illa sig (igen). Vad du/man bör tänka på är att ta reda på vad som är fel och rehabträna rätt. Att köra igång med ngt så snart man känner sig OK kan bli dyrt i slutändan. Om jag inte kör knäövningar på en vecka kommer värk & instabilitet direkt så jag är nog dömd att träna benen för all framtid, men det är det värt. Drar till fjälls för 3:e gången denna vinter på torsdag, men först ett benpass i kväll. [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Övrigt
Hälsa
Rehband knäskydd
Tillbaka
Topp