Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Utrustning
Freeride - Skidor
Rengöra pjäxor
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="fredw" data-source="post: 1323297" data-attributes="member: 144594"><p>Finns en hel del gamla trådar här med tips, t ex den här:</p><p></p><p>[EMBED content="thread-94364"]https://www.freeride.se/forum/threads/illaluktande-boots.94364/#r1036553[/EMBED]</p><p></p><p>Själv har jag haft god effekt genom att fylla innerskorna med en mild tvättlösning bestående av upplöst milt maskintvättmedel och ättika. Låtit det stå över natten. Sedan sköljt ur det hela med duschvatten tills det slutar skumma, fyllt dem igen med rent vatten med ättika i och låtit stå en natt till, sköljt ur igen med rent vatten och låtit dem lufttorka i lugn och ro under några dagar i rumstemp, ev med tidningspapper i till en början för att skynda på litet om det behövs. Sen luktar de kanske litet ättika ett tag men det tolkar jag som rent.</p><p>Funkar bäst under lågsäsong när de kan lufttorka långsamt utan stress. Låter lite jobbigt men det handlar bara om en kvarts arbete, resten är torktid.</p><p></p><p>Sedan dess ser jag till att pjäxorna lufttorkar ordentligt varje natt efter användning och har inte behövt upprepa det ovan.</p><p></p><p>EDIT- det som luktar är nog till stor del gammal smörsyra från fotsvett vilket kanske bäst neutraliseras med bikarbonat-pulver. Fast det har jag aldrig testat själv i pjäxor, däremot strött ut det nån gång i mina löparskor. Tror i så fall att man gör bäst i att inte blanda det samtidigt med ättiksmetoden eftersom de reagerar med varandra.</p><p></p><p>[ATTACH=full]40419[/ATTACH][ATTACH=full]40420[/ATTACH]</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="fredw, post: 1323297, member: 144594"] Finns en hel del gamla trådar här med tips, t ex den här: [EMBED content="thread-94364"]https://www.freeride.se/forum/threads/illaluktande-boots.94364/#r1036553[/EMBED] Själv har jag haft god effekt genom att fylla innerskorna med en mild tvättlösning bestående av upplöst milt maskintvättmedel och ättika. Låtit det stå över natten. Sedan sköljt ur det hela med duschvatten tills det slutar skumma, fyllt dem igen med rent vatten med ättika i och låtit stå en natt till, sköljt ur igen med rent vatten och låtit dem lufttorka i lugn och ro under några dagar i rumstemp, ev med tidningspapper i till en början för att skynda på litet om det behövs. Sen luktar de kanske litet ättika ett tag men det tolkar jag som rent. Funkar bäst under lågsäsong när de kan lufttorka långsamt utan stress. Låter lite jobbigt men det handlar bara om en kvarts arbete, resten är torktid. Sedan dess ser jag till att pjäxorna lufttorkar ordentligt varje natt efter användning och har inte behövt upprepa det ovan. EDIT- det som luktar är nog till stor del gammal smörsyra från fotsvett vilket kanske bäst neutraliseras med bikarbonat-pulver. Fast det har jag aldrig testat själv i pjäxor, däremot strött ut det nån gång i mina löparskor. Tror i så fall att man gör bäst i att inte blanda det samtidigt med ättiksmetoden eftersom de reagerar med varandra. [ATTACH type="full" size="445x1200"]40419[/ATTACH][ATTACH type="full" size="550x550"]40420[/ATTACH] [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Utrustning
Freeride - Skidor
Rengöra pjäxor
Tillbaka
Topp