Resa mellan Val dIsere och Val Thorens

Tjena!

Ska till Val dIsere v.8 och hade tänkt besöka Val Thorens två nätter samma vecka. Har haft lite svårigheter med att hitta en smidig och snabb transfer mellan orterna. Vill inte lägga en hel skiddag på att ta mig däremellan...

Ända alternativet som finns nu är att ta en privat transfer för ungefär 600euro tur och retur vilket känns lite väl för min del...

Någon som vet något bra alternativ så är jag mycket tacksam för svar!:)

Ska man åka kollektivt mellan Valdi och VT funkar det enligt följande trestegsraket:

1. Buss Val d'Isère - Bourg-Saint-Maurice (45-60 min beroende på trafik och väglag)
2. Tåg (ibland finns buss som alternativ) Bourg-Saint-Maurice - Moutiers (typ 40 min)
3. Buss Moutiers - Val Thorens (45-60 min beroende på trafik och väglag)

Jag gjorde samma resa fast VT till Valdi i våras.. då hade jag förvisso lite oflyt med bytestiderna i Moutiers och Bourg (läs: jag var pank och ville inte betala för att ta ett tidigare men dyrare tåg) men även när det stämmer helt optimalt tror jag det är svårt att göra resan på mindre än 3-3,5 timmar via kollektivtrafik. Det går att kapa lite tid om man hittar en buss som går hela vägen Val d'Isère-Moutiers men vad jag har erfarit är de ungefär lika sällsynta som en snöboll i Sahara.

Jämförelsevis tar samma sträcka med bil knappt två timmar om man kör raka vägen.

Skulle tippa på att kollektivtrafik enkel väg landar på typ 30€, kanske lite mindre om du räknas som ungdom.. dock osäker på vilken ålder som är gräns för det.

Hade jag varit du hade jag kollat tidtabellerna på sncf.fr (tågen) och altibus.com (bussarna, där kan man även söka hela resan har jag för mig) och se hur sent du kan åka på eftermiddagen – tror det går att dra vid fyra och vara framme vid 8-9 på kvällen, och då går det ju nästan inte ut över skiddagen. Däremot går det ut över afterskin, men Folie Douce är ju som vi alla vet sanslöst överskattat så det är väl ingen större förlust ;)

Tl;dr – "smidigt och snabbt" är tyvärr inte synonymt med billigt i det här läget, skulle jag säga.. Allt är serpentinvägarnas fel. :/

Det är nog tyvärr väldigt svårt att hitta något riktigt effektivt. Geografin gör det hela aningen besvärligt. Jag vet att ämnet avhandlats i en annan tråd typ förra året och att
@heddious då hade några förslag men det huvudsakliga problemet är att det är ganska långt, och förbaskat dålig väg, mellan Moutiers och Val Thorens. Men aningen förenklat så får ni antingen satsa på hyrbil (då är det ju ändå ganska rimligt, även om det tar några timmar) eller buss Valdi till Bourg St Maurice och sen tåg till Moutiers och sen buss upp till Valto. Möjligt att det också finns olika transferbussar som kör hela sträckan och man därmed får ner priset men snabbt lär det aldrig bli.

Edit:Ser att under tiden jag skrev svarade just Heddious...

Senast ändrad:
Det är inte så svårt att lifta den sträckan faktiskt, finns ganska många snälla själar!

Om du kör bil och använder gps håll koll på vilka vägar som bara är öppnade på sommaren. Vi gjorde misstaget när vi körde Tignes-Chamonix 2011 att lyssna på gpsen och befann oss plötsligt i vad som visade sig vara något liknande en transportssträcka i en pist.. Vi fick skämmas lite, vända och be fransmännen om hjälp att hitta rätt. Vi var tydligen inte de första som gjort samma misstag.

Tillbaka
Topp