Restips Alperna, sen april 2011

Bokai

Ny medlem
Tja!

Vi är 3-4 st 28åriga polare som tänkte ta oss till Alperna för första gången under påskveckan(V.16), alltså sent i april.

Vi kör alla bräda, vissa som relativa nybörjare(men han knuffar vi ut i de svarta pisterna för att lära sig, "the hard way", muahaha), men de flesta av oss har några års åkande i nordiska backar på nacken.

Huvudsyftet är bra åkning, men ett stort plus om det går att få bra afterski också. Puder är att föredra alla dagar i veckan, inte så mycket parkåkning.

Vi har tittat lite på ställen som:
- Sölden(mer tryck, mindre bra åkning?)
- Obergurgl(verkar vara bra chans för bra backar, men kanske är för lugnt/snälla backar?)
- Flims/Laax(Crowded?)

Andra tips? Gärna inte svindyra ställen.

I april är det relativt varmt där i Flims/Laax så välj nedfarter på höga höjder om du/ni vill ha tag på puder.

I Schweiz finns dessa freeridetips
också mitt egna tips är att kolla in intermaps.ch eller intermaps för android eller min gästbok, för där finns bra tips om aprilåkning.

Senast ändrad:
Har ingen större aning om afterski men jag gissar att den sena paskveckan i ar kommer att vara rätt lugn överallt och snarare rätt sömning sa nagon superfest blir kanske svart.

Sölden har jag inte varit pa flera ar - men normalt sett är det mkt holländare och helt ok akning vad jag minns.
Obergurgl, bredvid sölden, är bra ski men nagot drag skulle jag inte förvänta mig.
Flims/Laax är antagligen inte speciellt crowded pga tidpunkten, men är extremt slushy da, "glaciären-rundan" via rotunda är omständig, flack, och inte sa stekig.

Andra uppenbara platser för bra pistakning i april med/pa glaciär: saas-fee, (säger avsiktligen inte zermatt pga pris och omständlig logistik), hintertux, stubai, (kaunertal för flackt för stekig pistakning), (pitztal ok men men), kitzsteinhorn (osäker pa pistakningens stekighet där men kanske ok).

Du har nämnt pris - alltsa gör rundan runt schweiz och hall er i Euro-land. växelkursen gör cashflowet sa trött och lesset just nu... iaf mellan EUR/CHF... kanske är annat fall SEK/CHF... dunno

Tror vi siktar mot Sölden. Ligger nära Obergurgl som delta nämnde, och verkar ha det vi är ute efter.

Någon som har tips på hur man bäst tar sig dit? Är flyg till Zurich + tåg billigast? Eller finns det några sköna bussbolag som kör dit? Och eventuellt boende som är billigt, utan att behöva ha bil.

kom iof pa en ort till som är ganska nice men aningen dyrare: Ischgl.

oavsett flygplats borde det finnas tagstation i början av dalen (tagen gar ju längs med inntal fran typ innsbruck mot st. landeck, anton, o vidare mot bregenz. Sa du kan flyga till zurich, münchen, eller innsbruck och aka tag. och sen postbus sista biten. kolla postbus.at

St anton är riktigt bra när det gäller prisnivån. Boende kan vara dyrt att hyra. Men mat( byn och backe) och liftkort var helt ok! Riktigt enkelt att åka tåg från Zürich flygplats bara ca 2,5 timmar från flygplatsen med ett enkelt byte. Bra snö hittar ni lätt i Zürs och Lech som ligger lite högre än St Anton Man tar betalbus från st Anton eller gratisbuss från Stüben som man måste åka till först (ca 30 min). Men bo i St Anton ni vill inte missa Swedish Night på Funky Chicken det kan jag garantera!

Senaste inläggen

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Tillbaka
Topp