Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Resmål
Utländska fjäll
Revelstoke, Fernie eller Nelson?
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="Corin" data-source="post: 1072496" data-attributes="member: 54815"><p>Jag och min flickvän är ganska nyss hemkomna från 5 veckor i Kanada. Vi bodde i Nelson större delen av tiden och åkte i Whitewater. Det är ett väldigt litet system med uråldriga liftar och endast en lodge. Helt klart bästa skidorten jag någonsin varit på. Det finns fantastisk åkning överallt och då det ligger rätt så högt är snökvaliteten riktigt bra. Sen finns det oändligt med backcountry i dröm och skidfilmsnivå. Vi turade dock bara två gånger, då den luftburna åkningen var mer än tillräckligt de allra flesta dagarna. Det var 1 av 20 dagar när vi inte fick faceshots.</p><p></p><p>Nelson är inte en by, det är en stad. En av de absolut finaste städerna i BC. Ca 10 000 invånare, varav precis alla vi träffade var galet trevliga och schyssta. I stan finns faktiskt det mesta man kan tänkas behöva. Bra affärer för skidutrustning, många fantastiska restauranger och galet bra kaffe.</p><p></p><p>Att lifta är helt naturligt där, vi liftade nästan varje dag till backen, och väntade oftast aldrig mer än 5 minuter på att bli upplockade. Det finns en speciell hitch-post där man ställer sig och sträcker ut tummen. Om du ska vara där länge och jobba och, är bil nästan ett måste. Kanada är ett väldigt bilberoende land, och man skulle känna sig nästan handikappad utan bil. Vi var bara där 5 veckor, men vi hade absolut inte klarat oss utan bil. </p><p></p><p>Vi besökte både revy och kicking+golden efter vår tid i Nelson, och blev verkligen övertygande om att vi valt rätt ställe att spendera mest tid på. Revy har rätt bra terräng, men det är en del platt och uppför här och där, och framförallt, galet mycket folk. Sjuka köer och sönderåkt snö. I Whitewater stod vi i kö kanske 10 min nån gång, men för det mesta var det max två eller tre personer framför. Där fanns det även ospårad liftburen åkning en vecka efter snöfall. Stan i revy var mindre och risigare, men där fanns village idiot, en bar/pub värd ett besök om man är i krokarna. Golden var ännu mindre, inte särskilt mysigt och lite svårt att greppa för oss som bara var där några dagar. Kicking hade riktigt bra terräng, mycket brant och bra åkning, ganska så alplikt faktiskt. Men rätt dåligt planerat liftsystem och hutlöst dyrt. Och väsentligt mindre snö än Whitewater och revy. Men ta bilen dit några dagar i lågsäsong, bo på dreamcatcher hostel (sjukt bra) och åk lite brant hårt.</p><p></p><p>Kommer nog bli en sjukt bra resa oavsett, kör hårt!</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="Corin, post: 1072496, member: 54815"] Jag och min flickvän är ganska nyss hemkomna från 5 veckor i Kanada. Vi bodde i Nelson större delen av tiden och åkte i Whitewater. Det är ett väldigt litet system med uråldriga liftar och endast en lodge. Helt klart bästa skidorten jag någonsin varit på. Det finns fantastisk åkning överallt och då det ligger rätt så högt är snökvaliteten riktigt bra. Sen finns det oändligt med backcountry i dröm och skidfilmsnivå. Vi turade dock bara två gånger, då den luftburna åkningen var mer än tillräckligt de allra flesta dagarna. Det var 1 av 20 dagar när vi inte fick faceshots. Nelson är inte en by, det är en stad. En av de absolut finaste städerna i BC. Ca 10 000 invånare, varav precis alla vi träffade var galet trevliga och schyssta. I stan finns faktiskt det mesta man kan tänkas behöva. Bra affärer för skidutrustning, många fantastiska restauranger och galet bra kaffe. Att lifta är helt naturligt där, vi liftade nästan varje dag till backen, och väntade oftast aldrig mer än 5 minuter på att bli upplockade. Det finns en speciell hitch-post där man ställer sig och sträcker ut tummen. Om du ska vara där länge och jobba och, är bil nästan ett måste. Kanada är ett väldigt bilberoende land, och man skulle känna sig nästan handikappad utan bil. Vi var bara där 5 veckor, men vi hade absolut inte klarat oss utan bil. Vi besökte både revy och kicking+golden efter vår tid i Nelson, och blev verkligen övertygande om att vi valt rätt ställe att spendera mest tid på. Revy har rätt bra terräng, men det är en del platt och uppför här och där, och framförallt, galet mycket folk. Sjuka köer och sönderåkt snö. I Whitewater stod vi i kö kanske 10 min nån gång, men för det mesta var det max två eller tre personer framför. Där fanns det även ospårad liftburen åkning en vecka efter snöfall. Stan i revy var mindre och risigare, men där fanns village idiot, en bar/pub värd ett besök om man är i krokarna. Golden var ännu mindre, inte särskilt mysigt och lite svårt att greppa för oss som bara var där några dagar. Kicking hade riktigt bra terräng, mycket brant och bra åkning, ganska så alplikt faktiskt. Men rätt dåligt planerat liftsystem och hutlöst dyrt. Och väsentligt mindre snö än Whitewater och revy. Men ta bilen dit några dagar i lågsäsong, bo på dreamcatcher hostel (sjukt bra) och åk lite brant hårt. Kommer nog bli en sjukt bra resa oavsett, kör hårt! [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Resmål
Utländska fjäll
Revelstoke, Fernie eller Nelson?
Tillbaka
Topp