Riksgränsen VS Voss på Påsk v. 12-13

• Trådstartare Trådstartare Mku
  • Start datum Start datum

Mku

Ny medlem
Funderar över en skidresa (en till två veckor) under Påsken och eftersom jag varken varit i områdena vid Riksgränsen eller Voss så skulle jag behöva lite hjälp att få synpunkter för att bestämma vilken som passar mig bäst. Ska iväg själv men kan gärna fylla bilen (om det skulle bli Voss) med skidglad folk.

Skidåkning: Jag har hunnit festa tillräckligt (+45) så skidåkning är prio nummer ett. Släpar alltid med 2 par skidor men föredrar puder om det finns nåt. Brukar inte tura men det är inte helt omöjligt att jag skulle hyra trackers och hudar.
Det är väl bäst högsäsong på Gränsen då. Hur ligger Voss till i slutet av mars? Snö? Temp?
Riksgränsens liftkort fungerar väl också i Abisko å Narvik? Fungerar Voss Myrkdalens liftkort även i Voss Bavallen?
Storlek på skidområdena/fallhöjd?
Tillgångar till liftnära offpist?
Puderhets/kö, mycketfolk?
Lika svårt/lätt skaffa skidkompisar?

Boende: Det enda low budget alternativet är väl vandrarhem. Riksgränsens verkar dock vara fullbokat och enligt ett gammalt foruminlägg har det varit ett riktigt tonårsfestdagis. :-) Hur fungerar det att bo i Abiskos vandrarhem? Abiskos skidbacke är ju nära men hur kan man ta sig över till Björkliden eller Gränsen? Är sj:s tåg som åker typ klo 12 ena hållet å ca. klo 16 tillbaks det enda valet?

Low budget alternativ till Myrkdalens camping? Finns det nåt i Bavallen eller i närområdet?

Transport: Tidigare har det inte funnits nån smidig transport från flyget i Kiruna till Gränsen. Har läget förändrats eller gäller det samma som tidigare dvs övernattning eller taxi?

Andra alternativ än Gränsen och Voss??

Ej varit i Gränsen så kan bara ge lite feedback på Voss som jag besökte vid förra årsskiftet. Myrkdalens liftkort gäller tyvärr inte i Voss och vice versa. Liftsystemet är inte överdrivet stort och man åker igenom det på någon dag, men terrängen är riktigt lekfull och i princip all offpist är mer eller mindre liftnära.

Då vädret är rätt oförutsägbart på västlandet kan det skifta helt mellan dagarna så är svårt att säga. Generellt kommer det ju sjuka mängder snö under vintern så det finns nog så det räcker vid påsk, sen om det är lätt eller tung snö är lite lotteri.
Vi bodde på Voss Hostel, det var nog så mycket lågbudget man kan få i Norge. Aningen lång promenad till gondolen dock, speciellt påvägen upp.

Trevlig ort, i rätt förhållanden!

Go for Riksgränsen....tror MÅNGA håller med mig där. Vart på båda platserna (inte Voss under påsk...men i Mars) och Riksgränsen tar kakan!

Veckan efter påsk brukar jag åka till Myrkdalen. Glest med folk och goda möjligheter till pudder.
Var där fram till 20 april med med omväxlande vårsnö och kallsnö.
Väljer inte den veckan 2016 eftersom Hordaland med Bergen har vinterlov direkt efter påsklovet. Röldal, Stranda eller Oppdal brukar ha öppet i veckorna och där är det förmodligen lugnare vecka 13.

Tack för era fina kommentarer!

Verkar vara bättre att satsa på nån säsongstart i västra Norge, då det inte finns snö nån annanstans.

Utöver SJ trafikerar Länstrafiken Norrbotten mellan Riksgränsen-Björkliden-Abisko och åker även till och från Kirunas flygplats.
http://www.ltnbd.se

Riksgränsen och Björkliden går på samma liftkort. Brukar finnas boende i Björkliden. Gratis buss gick mellan orterna för dem med liftkort förra säsongen (ca 3 mil).

Tillbaka
Topp