Mku
Ny medlem
Riksgränsen VS Voss på Påsk v. 12-13
Funderar över en skidresa (en till två veckor) under Påsken och eftersom jag varken varit i områdena vid Riksgränsen eller Voss så skulle jag behöva lite hjälp att få synpunkter för att bestämma vilken som passar mig bäst. Ska iväg själv men kan gärna fylla bilen (om det skulle bli Voss) med skidglad folk.
Skidåkning: Jag har hunnit festa tillräckligt (+45) så skidåkning är prio nummer ett. Släpar alltid med 2 par skidor men föredrar puder om det finns nåt. Brukar inte tura men det är inte helt omöjligt att jag skulle hyra trackers och hudar.
Det är väl bäst högsäsong på Gränsen då. Hur ligger Voss till i slutet av mars? Snö? Temp?
Riksgränsens liftkort fungerar väl också i Abisko å Narvik? Fungerar Voss Myrkdalens liftkort även i Voss Bavallen?
Storlek på skidområdena/fallhöjd?
Tillgångar till liftnära offpist?
Puderhets/kö, mycketfolk?
Lika svårt/lätt skaffa skidkompisar?
Boende: Det enda low budget alternativet är väl vandrarhem. Riksgränsens verkar dock vara fullbokat och enligt ett gammalt foruminlägg har det varit ett riktigt tonårsfestdagis.
Hur fungerar det att bo i Abiskos vandrarhem? Abiskos skidbacke är ju nära men hur kan man ta sig över till Björkliden eller Gränsen? Är sj:s tåg som åker typ klo 12 ena hållet å ca. klo 16 tillbaks det enda valet?
Low budget alternativ till Myrkdalens camping? Finns det nåt i Bavallen eller i närområdet?
Transport: Tidigare har det inte funnits nån smidig transport från flyget i Kiruna till Gränsen. Har läget förändrats eller gäller det samma som tidigare dvs övernattning eller taxi?
Andra alternativ än Gränsen och Voss??
Skidåkning: Jag har hunnit festa tillräckligt (+45) så skidåkning är prio nummer ett. Släpar alltid med 2 par skidor men föredrar puder om det finns nåt. Brukar inte tura men det är inte helt omöjligt att jag skulle hyra trackers och hudar.
Det är väl bäst högsäsong på Gränsen då. Hur ligger Voss till i slutet av mars? Snö? Temp?
Riksgränsens liftkort fungerar väl också i Abisko å Narvik? Fungerar Voss Myrkdalens liftkort även i Voss Bavallen?
Storlek på skidområdena/fallhöjd?
Tillgångar till liftnära offpist?
Puderhets/kö, mycketfolk?
Lika svårt/lätt skaffa skidkompisar?
Boende: Det enda low budget alternativet är väl vandrarhem. Riksgränsens verkar dock vara fullbokat och enligt ett gammalt foruminlägg har det varit ett riktigt tonårsfestdagis.
Low budget alternativ till Myrkdalens camping? Finns det nåt i Bavallen eller i närområdet?
Transport: Tidigare har det inte funnits nån smidig transport från flyget i Kiruna till Gränsen. Har läget förändrats eller gäller det samma som tidigare dvs övernattning eller taxi?
Andra alternativ än Gränsen och Voss??