Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Resmål
Utländska fjäll
Risken med att åka på någon annans säsongskort?
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="ulno7633" data-source="post: 517752" data-attributes="member: 64383"><p>Min egen åsikt är lik den som banaz och centralbyråkraten förespråkar, betala och gör rätt för dig. </p><p></p><p>Säsongskort är kraftigt subventionerade, och det finns en orsak till det. Åker man mycket så är man storkund hos liftägaren och får därför rabatt. Nackdelen är att det är personligt, på samma sätt funkar t.ex. årkort på SJ. Ägaren räknar med att du inte kan utnyttja kort till 100%, dvs åka varje dag. Istället så ligger vinsten i att du åker 70% av tiden, medan priset ligger på runt 50% av motsvarande dagskort. Detta gynnar både liftägaren och åkaren.</p><p></p><p>Risken som jag ser det är att man avskaffar säsongkort om "andrahandsmarknaden" blir för omfattande. Ett annat alternativ är att man kraftigt höjer priset och gör det opersonligt. Det är en rent ekonomiskt beslut.</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="ulno7633, post: 517752, member: 64383"] Min egen åsikt är lik den som banaz och centralbyråkraten förespråkar, betala och gör rätt för dig. Säsongskort är kraftigt subventionerade, och det finns en orsak till det. Åker man mycket så är man storkund hos liftägaren och får därför rabatt. Nackdelen är att det är personligt, på samma sätt funkar t.ex. årkort på SJ. Ägaren räknar med att du inte kan utnyttja kort till 100%, dvs åka varje dag. Istället så ligger vinsten i att du åker 70% av tiden, medan priset ligger på runt 50% av motsvarande dagskort. Detta gynnar både liftägaren och åkaren. Risken som jag ser det är att man avskaffar säsongkort om "andrahandsmarknaden" blir för omfattande. Ett annat alternativ är att man kraftigt höjer priset och gör det opersonligt. Det är en rent ekonomiskt beslut. [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Resmål
Utländska fjäll
Risken med att åka på någon annans säsongskort?
Tillbaka
Topp