Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Utrustning
Snowboard
Rocker eller Camber i friåkbräda?
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="Xavier" data-source="post: 1001044" data-attributes="member: 64225"><p>Det som ger en bräda flyt är taper, dvs smalare tail än nos. Sådana brädor brukar i regel ha en längre nos en tail men inte nödvändigtvis setback (dvs du står bakom center av sidecuten). En rocker eller hybrid rocker bräda kommer naturligt ha bättre flyt än exakt samma bräda i camber utförande.</p><p></p><p>Angående pisten...så är det en diskussion utan helt bra svar förmodligen. Det är enorm skillnad mellan olika rockebrädor, vissa har ett fint skär andra inte.</p><p></p><p>Angående trender så verkar det som (säger jag utan branschinsyn) att man efter några års experimenterande upptäckt att det finns en marknad för rena camberbrädor och att vissa åkare och förhållanden gör sig bättre på camber än rocker. Jag är personligen ingen stor anhängare av rena rockerbrädor förutom för viss typ av åkning. Hybrider däremot gillar jag skarpt och ser ingen anledning ha en ren camberbräda jämfört med en bra konstruerad hybrid.</p><p></p><p>Om du är gammal surfare så förordar jag ett experiment, ta bort higbacksen från bindningarna en dag och se hur du gillar det.</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="Xavier, post: 1001044, member: 64225"] Det som ger en bräda flyt är taper, dvs smalare tail än nos. Sådana brädor brukar i regel ha en längre nos en tail men inte nödvändigtvis setback (dvs du står bakom center av sidecuten). En rocker eller hybrid rocker bräda kommer naturligt ha bättre flyt än exakt samma bräda i camber utförande. Angående pisten...så är det en diskussion utan helt bra svar förmodligen. Det är enorm skillnad mellan olika rockebrädor, vissa har ett fint skär andra inte. Angående trender så verkar det som (säger jag utan branschinsyn) att man efter några års experimenterande upptäckt att det finns en marknad för rena camberbrädor och att vissa åkare och förhållanden gör sig bättre på camber än rocker. Jag är personligen ingen stor anhängare av rena rockerbrädor förutom för viss typ av åkning. Hybrider däremot gillar jag skarpt och ser ingen anledning ha en ren camberbräda jämfört med en bra konstruerad hybrid. Om du är gammal surfare så förordar jag ett experiment, ta bort higbacksen från bindningarna en dag och se hur du gillar det. [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Utrustning
Snowboard
Rocker eller Camber i friåkbräda?
Tillbaka
Topp