Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Utrustning
Telemark
Rocker för telemark?
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="dr-telemark" data-source="post: 925501" data-attributes="member: 44806"><p>Oj. Här finns hur mycket som helst att skriva. Ja, rocker är askalas för telisåkning. Dock beror det på vad du har för stil och hur mycket du prioriterar pistegenskaper huruvida tiprocker eller fullrocker är bäst. Om man gillar att hänga i stövelskaftet och tynga på bakskidan i pist eller puder får man antingen välja en fullrocker med styv tail eller en skida med bara tiprocker. En fullrockerskida med mjuk baktopp som man hänger sig bak på viker sig för mycket. Det är dock lätt att vänja sig. Lite mer kompakt stans, lite mer jämn tyngdfördelning, så är saken biff. Kör man som en del f.d. alpinnissar mycket tryck på framfoten och mest släpar bakfoten efter sig finns det ingen anledning att bekyra sig om fullrocker. Bara att tuta och köra.</p><p>Jag kör ju alla möjliga sorters skidor (9 par just nu) men mina mest körda är SkiLogik Depth Hoar följt av Howitzer. Svängradien är nästan densamma på papperet men pga det lite mjukare flexet och den mer uttalade rockern svänger DHn tajtare när man pressar den, även i pist. Tiprockern på bägge skidorna gör att man kan pressa hårt med djupa knäböj utan att skidan dyker i puder. Skidan går också mycket lättare in i sväng i pist och den största vinsten är kanske i rutten snö, uppkört puder och skarsnö. Där gör rocker/early rise att man inte kör fast. För att blåsa på i hög fart utför stora öppna ytor och varierande förhållanden på telisar finns det en annan skdia som jag verkligen gillar och det är Black Diamond Megawatt. Lång tiprocker, lagom styv, fartstabil. </p><p></p><p>Hursomhelst. Jag är nästan odelat positiv. Framförallt till tiprocker. Fullrocker är inte för alla men jag gillar det.</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="dr-telemark, post: 925501, member: 44806"] Oj. Här finns hur mycket som helst att skriva. Ja, rocker är askalas för telisåkning. Dock beror det på vad du har för stil och hur mycket du prioriterar pistegenskaper huruvida tiprocker eller fullrocker är bäst. Om man gillar att hänga i stövelskaftet och tynga på bakskidan i pist eller puder får man antingen välja en fullrocker med styv tail eller en skida med bara tiprocker. En fullrockerskida med mjuk baktopp som man hänger sig bak på viker sig för mycket. Det är dock lätt att vänja sig. Lite mer kompakt stans, lite mer jämn tyngdfördelning, så är saken biff. Kör man som en del f.d. alpinnissar mycket tryck på framfoten och mest släpar bakfoten efter sig finns det ingen anledning att bekyra sig om fullrocker. Bara att tuta och köra. Jag kör ju alla möjliga sorters skidor (9 par just nu) men mina mest körda är SkiLogik Depth Hoar följt av Howitzer. Svängradien är nästan densamma på papperet men pga det lite mjukare flexet och den mer uttalade rockern svänger DHn tajtare när man pressar den, även i pist. Tiprockern på bägge skidorna gör att man kan pressa hårt med djupa knäböj utan att skidan dyker i puder. Skidan går också mycket lättare in i sväng i pist och den största vinsten är kanske i rutten snö, uppkört puder och skarsnö. Där gör rocker/early rise att man inte kör fast. För att blåsa på i hög fart utför stora öppna ytor och varierande förhållanden på telisar finns det en annan skdia som jag verkligen gillar och det är Black Diamond Megawatt. Lång tiprocker, lagom styv, fartstabil. Hursomhelst. Jag är nästan odelat positiv. Framförallt till tiprocker. Fullrocker är inte för alla men jag gillar det. [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Utrustning
Telemark
Rocker för telemark?
Tillbaka
Topp