Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Utrustning
Freeride - Skidor
Rocker2 108 vs 115
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="V-Werks" data-source="post: 971042" data-attributes="member: 135964"><p>Hej, med feta midjor (+100mm) på friåkningsskidor finns givetvis alltid risken att man drar ur skruvarna med en sådan smal infästning som 99% av alla Dynafit bindningar, Tyrolia och gamla Marker M12.0-18.0 har (en Dynafit ska ju även passa på en smal och lätt 65mm`s turskida). Jag tror inte de designades för +100mm`s skidor ursprungligen. Kraftöverföringen blir helt annorlunda om man kommer så mycket mer ut mot kanterna (med bredare skruvinfästning) som tex en bred Duke EPF har (EPF=extended power frame).</p><p>Ofta rycker den åkare som vill höra till epitet "charger" ur skruvarna vid tuffare åkning med smal bindningsinfästning.</p><p>Katana... - givetvis har Katana mycket metall i sig och få rycker nog ur en smal Dynafit bindning, men mycket sidokraft från åkaren går nog till spillo och en enorm nötning på pjäxan...</p><p></p><p>På Völkl och Marker rekomenderar "tysken" inte att man monterar gamla eller smala bindningar på +100mm`s skidor.</p><p>Ofta vill man ha både lägsta vikt, bredaste måtten och högsta stabilitet - men jag tycker som i förra inlägget att man bör välja smalt & lätt (fokus uppför) eller brett och stadigt (fokus på åket utför) - eller en Swedish lagom - allt däremellan. Det viktiga är att det håller (bindningar eller ljumskar).</p><p></p><p>Visst jobbar jag med skidor och bindningar - åt två tyska företag - hoppas inte det är för mkt reklam.</p><p></p><p>Men Porschebreda bakdäck på en gammal 5" bubbla-fälg, går säkert att montera - men frågan om de krängs av redan i rondellen hem från däckverkstaden gör att åtminstone jag skulle tveka på den set-up:en.</p><p>/Achtung!</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="V-Werks, post: 971042, member: 135964"] Hej, med feta midjor (+100mm) på friåkningsskidor finns givetvis alltid risken att man drar ur skruvarna med en sådan smal infästning som 99% av alla Dynafit bindningar, Tyrolia och gamla Marker M12.0-18.0 har (en Dynafit ska ju även passa på en smal och lätt 65mm`s turskida). Jag tror inte de designades för +100mm`s skidor ursprungligen. Kraftöverföringen blir helt annorlunda om man kommer så mycket mer ut mot kanterna (med bredare skruvinfästning) som tex en bred Duke EPF har (EPF=extended power frame). Ofta rycker den åkare som vill höra till epitet "charger" ur skruvarna vid tuffare åkning med smal bindningsinfästning. Katana... - givetvis har Katana mycket metall i sig och få rycker nog ur en smal Dynafit bindning, men mycket sidokraft från åkaren går nog till spillo och en enorm nötning på pjäxan... På Völkl och Marker rekomenderar "tysken" inte att man monterar gamla eller smala bindningar på +100mm`s skidor. Ofta vill man ha både lägsta vikt, bredaste måtten och högsta stabilitet - men jag tycker som i förra inlägget att man bör välja smalt & lätt (fokus uppför) eller brett och stadigt (fokus på åket utför) - eller en Swedish lagom - allt däremellan. Det viktiga är att det håller (bindningar eller ljumskar). Visst jobbar jag med skidor och bindningar - åt två tyska företag - hoppas inte det är för mkt reklam. Men Porschebreda bakdäck på en gammal 5" bubbla-fälg, går säkert att montera - men frågan om de krängs av redan i rondellen hem från däckverkstaden gör att åtminstone jag skulle tveka på den set-up:en. /Achtung! [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Utrustning
Freeride - Skidor
Rocker2 108 vs 115
Tillbaka
Topp