Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Övrigt
Freeride.se
Roger talar!
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="Jibberisch" data-source="post: 321710" data-attributes="member: 45951"><p>Ok,</p><p></p><p>För det första; </p><p></p><p>Människor har olika språkbegåvning. Begåvningen skiljer sig åt genom talang, intresse och ålder. Det finns säkert ett gäng andra faktorer också. Välj själva. Visst man kan städa upp sitt språk innan man postar ett inlägg. Detta kan man göra för andrasskull och sin egen. För att andra ska läsa och kanske ta det man skriver på större allvar. Samt se det som en övning i att skriva. Att skriva är något man lär sig ju mer man gör det. I stil med skidåkning, googladet efter porr, öldrickande etc. etc. enda in i förbannelsen. Alltså kanske det inte är så konstigt att den yngre generationen skriver "sämre" än den äldre på forumet. Då de trolitvis inte har så mycket träning. Sedan kanske man ska se till hela den utveckling som finns. Språkforskare hävdar att element såsom MSN och andra dylika instant messenger applikationer hämmar språkutvecklingen då den främjar talspråk etc. Så också forum. </p><p></p><p>Varför ska vi ha krav på ett korrekt språk i forum? Vad är ett korrekt språk? Allting utvecklas, det är ett faktum. Frågan är om man vill stå ivägen för all utveckling. Språket, modet, tekniken, allting skiljer sej idag om man jämför med 20 år bakåt i tiden, eller 40 år , 50 år. Min farmor har inte samma språkbruk som jag, tack och lov för oss båda. Generationers syn på olika saker, däribland språket, skiljer sej. Tack och lov. </p><p></p><p>Ska vi då förbjuda ett gäng 14-åringar att delta på freeride för att de inte har utvecklat ett skriftspråk som är av Roger-standard? Jag tycker inte det. Man får acceptera att det finns en mångfald precis som i samhället. Det man kan göra är att uppmuntra/påpeka konstruktivt vad som är fel i ett inlägg. Men så fort det går ifrån en saklig kritik så ordkriget inte långt borta. Hur är det med folk som inte har svenska som modersmål? Skall vi rensa bort dessa också? Vart drar vi gränsen? Jag har tillbringat en del tid i USA (jag skyller mina särskrivningar på detta) ska jag avregga mej också? Ser ofta språkfel i min vardag och den tillbringas på C/D-nivå på ett universtet. Säg mej bara, vart vi ska dra gränsen? Ska vi ha ett språktest för att få bukt med alla otrogna? </p><p></p><p>Visst kan man likt en gammal svensklärare störa sej på att en del inlägg är nästintill obegripliga och i viss mån onödiga. Frågan är bara hur man får bukt med problemet på bästa vis. Att användare tänker över utifall deras inlägg bidrar till forumet kan vara en idé att försöka föra in. Men var drar man den gränsen? Jag har själv skrivit ett gäng inlägg i trådar som inte bidrar till skidåkande. Någon form av system där användare varnas? Finns det? </p><p></p><p>För det andra;</p><p></p><p>Hetsen och den dåliga stämningen på forumet kan väll knappast skyllas enbart på den yngre generationen? Att folk hackar på varandra är väll knappast någon nyhet? Alla har väll gått/går på högstadiet? Det känns som en del av livet med gliringar av alla de slag och kaliber. Tror jag skrivit om detta tidigare. Det finns äldre på forumet som inte har någon förståelse för vare sej det ena eller andra som inte handlar om exakt vad deras passion innefattar. Förmågan att inse att människor har olika intressen är lika viktig som förmågan att bemästra Ironi. Båda dessa finns och bidrar i mitt tycke till massa onödiga påhopp. Fast jag tycker sådana kan vara roliga och i viss mån hör hemma på ett internet forum. I föga överdriven form vill säga. Återigen en fin social balansgång som kan vara svår att bemästra? Speciellt då skriven text ger upphov till missuppfattningar i större grad än tal. </p><p></p><p>För det tredje;</p><p></p><p>Det finns idioter överallt. Speciellt på internet och stockholmsstadion.</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="Jibberisch, post: 321710, member: 45951"] Ok, För det första; Människor har olika språkbegåvning. Begåvningen skiljer sig åt genom talang, intresse och ålder. Det finns säkert ett gäng andra faktorer också. Välj själva. Visst man kan städa upp sitt språk innan man postar ett inlägg. Detta kan man göra för andrasskull och sin egen. För att andra ska läsa och kanske ta det man skriver på större allvar. Samt se det som en övning i att skriva. Att skriva är något man lär sig ju mer man gör det. I stil med skidåkning, googladet efter porr, öldrickande etc. etc. enda in i förbannelsen. Alltså kanske det inte är så konstigt att den yngre generationen skriver "sämre" än den äldre på forumet. Då de trolitvis inte har så mycket träning. Sedan kanske man ska se till hela den utveckling som finns. Språkforskare hävdar att element såsom MSN och andra dylika instant messenger applikationer hämmar språkutvecklingen då den främjar talspråk etc. Så också forum. Varför ska vi ha krav på ett korrekt språk i forum? Vad är ett korrekt språk? Allting utvecklas, det är ett faktum. Frågan är om man vill stå ivägen för all utveckling. Språket, modet, tekniken, allting skiljer sej idag om man jämför med 20 år bakåt i tiden, eller 40 år , 50 år. Min farmor har inte samma språkbruk som jag, tack och lov för oss båda. Generationers syn på olika saker, däribland språket, skiljer sej. Tack och lov. Ska vi då förbjuda ett gäng 14-åringar att delta på freeride för att de inte har utvecklat ett skriftspråk som är av Roger-standard? Jag tycker inte det. Man får acceptera att det finns en mångfald precis som i samhället. Det man kan göra är att uppmuntra/påpeka konstruktivt vad som är fel i ett inlägg. Men så fort det går ifrån en saklig kritik så ordkriget inte långt borta. Hur är det med folk som inte har svenska som modersmål? Skall vi rensa bort dessa också? Vart drar vi gränsen? Jag har tillbringat en del tid i USA (jag skyller mina särskrivningar på detta) ska jag avregga mej också? Ser ofta språkfel i min vardag och den tillbringas på C/D-nivå på ett universtet. Säg mej bara, vart vi ska dra gränsen? Ska vi ha ett språktest för att få bukt med alla otrogna? Visst kan man likt en gammal svensklärare störa sej på att en del inlägg är nästintill obegripliga och i viss mån onödiga. Frågan är bara hur man får bukt med problemet på bästa vis. Att användare tänker över utifall deras inlägg bidrar till forumet kan vara en idé att försöka föra in. Men var drar man den gränsen? Jag har själv skrivit ett gäng inlägg i trådar som inte bidrar till skidåkande. Någon form av system där användare varnas? Finns det? För det andra; Hetsen och den dåliga stämningen på forumet kan väll knappast skyllas enbart på den yngre generationen? Att folk hackar på varandra är väll knappast någon nyhet? Alla har väll gått/går på högstadiet? Det känns som en del av livet med gliringar av alla de slag och kaliber. Tror jag skrivit om detta tidigare. Det finns äldre på forumet som inte har någon förståelse för vare sej det ena eller andra som inte handlar om exakt vad deras passion innefattar. Förmågan att inse att människor har olika intressen är lika viktig som förmågan att bemästra Ironi. Båda dessa finns och bidrar i mitt tycke till massa onödiga påhopp. Fast jag tycker sådana kan vara roliga och i viss mån hör hemma på ett internet forum. I föga överdriven form vill säga. Återigen en fin social balansgång som kan vara svår att bemästra? Speciellt då skriven text ger upphov till missuppfattningar i större grad än tal. För det tredje; Det finns idioter överallt. Speciellt på internet och stockholmsstadion. [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Övrigt
Freeride.se
Roger talar!
Tillbaka
Topp