Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Utrustning
Parkskidor
Rossi B4 med Naxo och andra funderingar?
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="Gelendesprung" data-source="post: 135991" data-attributes="member: 35006"><p>Jo, jag tror efter mina egna erfarenheter att du tänker rätt. D.v.s. sätt en riktig alpinbindning på dina mjukare, fetare no.1 puderskidor och eventuell turbindning gör sig bättre på en styvare, smalare skida.</p><p></p><p>Problemet verkar vara det gamla vanliga "perfekta skidan"-problemet, fast i din liksom min situation med utgångspunkten två par skidor.</p><p></p><p>Så till resonemanget...</p><p>På ett par feta puderyxor vill man ha en låg och stadig tyngdpunkt ...när det är puder, alpinbindningar på mjuka überfetingar gör sig bra när det snöat så mycket att man inte behöver/vill sticka ut på tur. </p><p></p><p>När man sticker ut och turar kan man stöta på de djävligaste snöförhållanden, då vill man ha ett par skidor som "skär som skridskor" på eventuell is och dundrar rakt igenom ojämnheterna, man vill av förklarliga skäl även ha turbindningen.</p><p></p><p>När man åker pist (det är inte lika kul men alla gör det i hemlighet) vill man ha en skida som är styvare och svänger mer på hårdare underlag, att man står lite högre som på turbindningarna är också bra för kantställningen.</p><p></p><p>Slutsats</p><p>Ett par skidor -må så vara feta, men gärna styvare och med skärning kombinerade med en turbindning passar till det mesta och ett par mjukare, riktigt feta skidor med alpinbindning passar utmärkt för de allt för sällan förekommande bottenlösa, liftnära, nypudrade drömdagarna.</p><p></p><p>______________________________________</p><p>Det här är mitt resonemang, det bygger i det aktuella fallet på erfarenheter av mjuka, feta skidor med alpinbindning, Diamir FR turbindning på ett par svänginga, lite för mjuka 90mm breda skidor samt många olika snöförhållanden från blåis till "3 feet of champagne-pow-pow" </p><p></p><p>Kom gärna med utvecklande och/eller kritiska synpunkter på mitt resonemang.</p><p></p><p>Lycka till Christian!</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="Gelendesprung, post: 135991, member: 35006"] Jo, jag tror efter mina egna erfarenheter att du tänker rätt. D.v.s. sätt en riktig alpinbindning på dina mjukare, fetare no.1 puderskidor och eventuell turbindning gör sig bättre på en styvare, smalare skida. Problemet verkar vara det gamla vanliga "perfekta skidan"-problemet, fast i din liksom min situation med utgångspunkten två par skidor. Så till resonemanget... På ett par feta puderyxor vill man ha en låg och stadig tyngdpunkt ...när det är puder, alpinbindningar på mjuka überfetingar gör sig bra när det snöat så mycket att man inte behöver/vill sticka ut på tur. När man sticker ut och turar kan man stöta på de djävligaste snöförhållanden, då vill man ha ett par skidor som "skär som skridskor" på eventuell is och dundrar rakt igenom ojämnheterna, man vill av förklarliga skäl även ha turbindningen. När man åker pist (det är inte lika kul men alla gör det i hemlighet) vill man ha en skida som är styvare och svänger mer på hårdare underlag, att man står lite högre som på turbindningarna är också bra för kantställningen. Slutsats Ett par skidor -må så vara feta, men gärna styvare och med skärning kombinerade med en turbindning passar till det mesta och ett par mjukare, riktigt feta skidor med alpinbindning passar utmärkt för de allt för sällan förekommande bottenlösa, liftnära, nypudrade drömdagarna. ______________________________________ Det här är mitt resonemang, det bygger i det aktuella fallet på erfarenheter av mjuka, feta skidor med alpinbindning, Diamir FR turbindning på ett par svänginga, lite för mjuka 90mm breda skidor samt många olika snöförhållanden från blåis till "3 feet of champagne-pow-pow" Kom gärna med utvecklande och/eller kritiska synpunkter på mitt resonemang. Lycka till Christian! [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Utrustning
Parkskidor
Rossi B4 med Naxo och andra funderingar?
Tillbaka
Topp