Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Utrustning
Freeride - Skidor
Rossignol Axium 110 Vs. Salomon S912
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="MnO" data-source="post: 197106" data-attributes="member: 12152"><p>Generellt sett ska man akta sig för att ha olika inställning på tå- och häldel. Funktionen är trots allt ett samspel mellan bindningens verksamma delar. I det här fallet tycker jag dock att det kan vara motiverat att dra på lite extra på bakdelen eftersom framdelens konstruktion är hämtad från dyrare bindningar. Men du har i praktiken inget att jobba med när det gäller extra fjäderspänning på häldelen. För att du ska kunna åka någorlunda tryggt med Axium-bindningen är det ändå din-värden i toppen av skalan som gäller. Med tanke på din vikt har du inte så mycket att välja på. Ställ bindningen på 10-10,5 någonstans, både fram och bak och höj sedan eventuellt till 11 om du märker att skidorna släpper utan att du känner riskabla krafter på dina knän. Dra aldrig över det högsta värdet på skalan.</p><p></p><p>Info om bindningsinställning finns redan på forumet, men eftersom jag har lunchrast kan jag ju sammanfatta det åt dig:</p><p></p><p>Grundinställning: Din vikt i kg/10</p><p></p><p>Avancerad åkare: Lägg till några steg efter behov.</p><p>Över 40 och/eller nybörjare: Dra ifrån något snäpp.</p><p>Mycket lågfartsåkning med risk för fall (tex skidlärare för barn): Sänk några steg mot ditt normala värde.</p><p>Markerbindning: +3 och asspad.</p><p>Breda, långa offpistlagg: Höj lite</p><p>Små skidor: Sänk i jämförelse med 190+ bredlagg.</p><p>Pistskidor för isigt och slagigt underlag: Lite hårdare än normalt.</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="MnO, post: 197106, member: 12152"] Generellt sett ska man akta sig för att ha olika inställning på tå- och häldel. Funktionen är trots allt ett samspel mellan bindningens verksamma delar. I det här fallet tycker jag dock att det kan vara motiverat att dra på lite extra på bakdelen eftersom framdelens konstruktion är hämtad från dyrare bindningar. Men du har i praktiken inget att jobba med när det gäller extra fjäderspänning på häldelen. För att du ska kunna åka någorlunda tryggt med Axium-bindningen är det ändå din-värden i toppen av skalan som gäller. Med tanke på din vikt har du inte så mycket att välja på. Ställ bindningen på 10-10,5 någonstans, både fram och bak och höj sedan eventuellt till 11 om du märker att skidorna släpper utan att du känner riskabla krafter på dina knän. Dra aldrig över det högsta värdet på skalan. Info om bindningsinställning finns redan på forumet, men eftersom jag har lunchrast kan jag ju sammanfatta det åt dig: Grundinställning: Din vikt i kg/10 Avancerad åkare: Lägg till några steg efter behov. Över 40 och/eller nybörjare: Dra ifrån något snäpp. Mycket lågfartsåkning med risk för fall (tex skidlärare för barn): Sänk några steg mot ditt normala värde. Markerbindning: +3 och asspad. Breda, långa offpistlagg: Höj lite Små skidor: Sänk i jämförelse med 190+ bredlagg. Pistskidor för isigt och slagigt underlag: Lite hårdare än normalt. [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Utrustning
Freeride - Skidor
Rossignol Axium 110 Vs. Salomon S912
Tillbaka
Topp