Rossignol B3 som allroundskida?

Men säg inte bara dumt val... =) Varför är det dumt val - för att den suger off pist eller?

Tycker ni att B3 184 cm är ett bättre allroundval - varför?

Senast ändrad:
För kort skida för en lång kille. Varför ta sådan korta skidor när du är 184 cm? Man säger att om man vill ha pistskidor ska man ta 5 till 10 cm längre. Allround skida i din egen längd och offpist helst 5 till 10 cm längre. Sen är ju allt en smaksak eller hur JockeSki.

//H

Senast ändrad:
OK - Men jag tror att Völkl AC4 är bättre i pisten i längden 177cm. Svängradien för 184 version är 20 meter. Över 180 cm så tycker jag att B3:an verkar mer intressant - eftersom att den har lite kortare svängradie då. Men hur står sig dessa skidor jämt emot varandra egentligen? B3:an är väl lite bättre offpist, medan AC4:an kanske är lite bättre i pisten?

JA ungefär så. Men om du ska tänka på att åka utanför så är det absolut bättre med B3.

//H

Jaja, då är det väl bara å bestämma sig för vad man prioriterar högst... NÅgra fler skidor i samma prisklass med samma egenskaper som också borde tänkas över innan man går å köper? =)

Vad jag har hört, ej testat själv ska Scott santiago mission vara en mycket bra skida som "enda par" och allroundskida ...Men någon annan kanske vet mer om den?

ett tips kan vara att hyra skidor innan köp - b3:orna finns att hyra i alperna i olika längder, testa att köra off-pist först och sedan on-pist. Hyr sedan ett par Völkl och gör tvärtom - då kommer du antagligen märka viss skillnad off.
H har rätt om längder, du köper fel om du går under 184.

Jag hade tänkt göra så och gjorde även så under jullovet - men då var jag dum och testade inte B3:orna - tror dessutom att dom bara hade fjolårets. Dessutom hade dom inga völkl skidor i affärn där jag hyrde. ( skiset i val d'isere). Som jag skrev testade jag K2 apache reacon - och dom tyckte jag var sådär både i pist och offpist. Dessvärre föll jag ju för den klassiska övertalningen av fransmännen att 174cm var precis rätt längd för mig på den skidan... DEssutom körde jag på dessa skidor när jag var extremt svag i kroppen och höll på att återhämta mig efter spysjuka... så det spelade väl in, men dom var inte så roliga.

Nått säger mig att völkl skidorna är roligare i pisten, men 184cm modellen har en svängradie på 19.6m medans B3orna i 184cm har 18.9m. Jag gillar att kunna göra lite snävare svängar och därför kanske båda dessa skidor egentligen inte är optimala, båda har ju rätt stor svängradie. Jag vill t.ex absolut inte ha över 20m. B3orna har kortare svängradie, men tror ni jag kommer märka det i pisten som en fördel till dessa skidor, eller kommer völkl skidorna ändå vara kvickare, eftersom dom är mer skurna/hårdare?
Hur som helst lär ju B3 vara bäst off pist - men känns som jag ändå kommer åka mest pist den närmaste tiden...

Svårt val... behöver dock inte bestämma mig idag, eller i morn, eller i övermorgon. Men vill ju gärna hinna åka på dem snart - vilka det nu blir...

Senast ändrad:
Hasse sa:
För kort skida för en lång kille. Varför ta sådan korta skidor när du är 184 cm? Man säger att om man vill ha pistskidor ska man ta 5 till 10 cm längre. Allround skida i din egen längd och offpist helst 5 till 10 cm längre. Sen är ju allt en smaksak eller hur JockeSki.

//H
Haha... Jo, smaken är ju som baken, delad. Mina pistskidor är 16cm kortade än mig (170cm) och mina puderskidor är 8cm kortare.Klart att mina puderskidor är lite för korta men jag har en förkärlek till korta skidor. Dock kan jag väl medge att nästa gång jag köper puderskidor lär det hamna runt 185cm, alltså runt min egen längd.

Dock som jag har sagt i andra trådar, om JAG skulle ha en "allround"-skida så skulle jag hålla pistegenskaperna mycket högt eftersom jag hellre har en rolig pistskida som inte flyter toppenbra i pudret (men ändå funkar där) än en puderskida som suger i pisten. Anledningen är att även om man påstår att man åker 90% puder så brukar sanningen vara 50/50. Det blir rätt många km pist man åker på en säsong... även om man bor i en puderhåla.

Men jag respekterar verkligen dig Hasse och skulle gärna provåka lite Hendryx och lite längre skidor. Jag behöver nått att växa i :)

Tack för bra svar!
hehe... JAg vet att jag ställer upprepade och irriterande frågor! =) Men tror ni jag kommer uppleva völkl AC4 184cm med en svängradie på 19.6m roligare i pisten, än B3an som antagligen är mer offpistinriktad men som faktiskt har en kortare svängradie på 18.9m.

Vet att det är väldigt individuellt och svårt å svara på, men det skulle vara guld värt.... ! =)

Senast ändrad:
Jag är själv 184cm, ca 83kg. Kör på ett par AC4. Jag gillar att köra mellanstora-stora svängar i pist. AC4 är väldigt stabila i pist. Jag valde precis som du mellan ett par AC4 och ett par B3 när jag köpte mina.Hade inte åkt någon av modellerna, utan utgick ifrån recenssioner, specifikationer och pris som grund för mitt köp. Priset var anledningen att jag köpte AC4 istället för B3.

Du ska vara medveten om att AC4 är en relativt styv skida, de flyter INTE som korkar i offpisten, även fast de är hyggligt breda. Jag tycker också att monteringspunkten på AC4 är placerad lite väl långt fram för att gå optimalt i lössnö.

AC4 tycker jag är en perfekt skida för mig i svenska förhållanden. Där jag åker mycket pist, men vill kunna dra ut i terrängen om man lyckas pricka in ett snöfall. Skulle jag åka till alperna och göra en säsong skulle jag inte välja dessa som min enda skida. Man åker ju inte dit för att njuta extremt i pisten, utan för att verkligen kunna njuta när det är nysnö, men ändå plöja bra i uppkört samt klara sig på skär i pist. Har själv inte åkt B3, men har jag har läst att den är klart mjukare än AC4. Om off pist har högre prio än pist för dig tycker jag du ska köra på B3, annars AC4. Ta INTE några som är kortare än 184 cm, bärigheten blir lidande. Där pisterna inte är tillräckligt breda för att ligga på skär får du väl sladdsvänga då ;)

Senast ändrad:
så sant så... Tack för utförligt svar! Har väl egentligen tänkt i precis dessa tankar - och det är väl bara å bestämma sig då... =)

Men är inte AC4an mycket dyrare än B3an? Eller jag förstår inte- tog du den för att den var dyrare? =)

Senast ändrad:
Intressant diskussion - det är svårt att välja. Jag har dock kommit på det enda, för mig, fungerande sättet - PROVÅK!! Köpte ett par rena pistskidor (r=13) för ett antal år sedan i Romme efter att ha provat ett stort antal som skulle vara si eller så, men till slut var det bara ett par som passade och som verkligen bet i isen som blir i dessa backar. Gjorde lika i fjol då jag provade allroundskidor och föll till slut för ett par B2:or. Lite fetare än pistskidorna och funkar bra till det mesta. Framförallt helt annan karaktär än slalomracern. Håller med ett tidigare inlägg att när man säger att man åker off-pist blir det inte sällan en hel del on-pist. Ja, ja, jag vet också att det finns bummare i Kittelfjäll, men fatta. OM det blir så där extremt bra snöfall till just den alp-eller fjällveckan så föreslår jag att HYRA ETT PAR FETLAGG DÅ. Resten av säsongen passar nog en mer normal skida. För egen del blir det 2 v i Tänndalen.....utan konstsnö.

AC4 var riktigt billiga på sport-conrad när jag köpte dem. Tyvärr finns de inte där nu som det verkar. Köpte mina för 440€ inkl bindning.

Jo det gör dom viste! Men man måste gå in på "Völkl special offers" på förstasidan. Köpte du årets modell? Sport conrad säljer den för 599 euro - rätt dyrt men ändå ca 2000 -3000 kr billigare än om man handlar för fullpris hemma i sverige.

Tror nog ändå jag satsar på den - lär ändå bli mest piståkande å nu e de inte så mycket snö i alperna heller.....men men

neeeeeeeeej, ta b3:an körde den i hemsedal och den var hur bra so helst i pist och offpist. Iaf i långa svängar var dom riktigt stabila, var kanske lite tröga att få runt, körde 184:an.
Var ju inte så jättedjup snö när jag var där men det jag körde utanför pisterna var dom också superstabila.

Det är min åsikt iaf men jag har aldrig riktigt förstått mig på det roliga med piståkning, även om det är där jag själv är bäst.

haaa det

Du sarasta. Om du inte vet vilka du skall välja så lugna dig och provåk dem den här säsongen innan du bestämmer dig. Det gäller både modell och längd!
Längd är väldigt individuellt. Du är visserligen lång, men väger inte mer än mig som är 175 cm lång. Sedan beror det på hur fort och tufft du åker på skidan. Jag kan lova dig att B3:an bär dig även i 178cm. Om man läser lite böcker om åkning och utrustning så är ett genrellt råd "go short" såvida du inte behöver extra bäryta för puder eller skall åka väldigt fort. Har själv kört B2 174 cm (som är smalare än B3) i lösnö utan några som helst problem. B2, B3 är generellt väldigt lättåkta när snöförhållanden är svårare. Jag upplever själv inte något problem med att lägga carvingsvängar med Bandit B2, men de kommer verkligen till sin rätt när det börjar bli lite skrovligt och ojämt i pisten eller offpisten. Grym kontroll!

Som sagts ovan, PROVÅK!

MVH/Linus

Senast ändrad:
haha, måste ju säga att du inte direkt gjorde det lättare för mig nu... =)

Men utifrån vad du skrev:

"Iaf i långa svängar var dom riktigt stabila, var kanske lite tröga att få runt, körde 184:an. "

tyder väl det på att dom är lite trögare i pisten än exempelvis AC4an...

Däremot undrar jag varför du sågar AC4an?

Tja!
Har samma vånda som du.
Aztech Pro kanon i blandad (och skitsnö) snö hade i princip bestämt mig, men det hade frusit på under natten och var nypistat, hoppade ur bilen på vägen hem och tog ett provåk i brant och hårt gick inte alls, helsläpp både bak o fram.
Har åkt Monster 77 kanon i pisten, bra offpist men skulle vilja ha lite bredare.
Monster 88 kanon stora svängar i pist och offpist, livsfarligt storsvängd för mig mellan träden i Hundfjällsbranten.
Santiago Mission som en dröm mellan träden i uppkörd halvfrusen snö men kom tyvärr inte åt att testa i hårdare pist.
AC4 184 kändes trög och tråkig i pisten tills man står på rejält i stora svängar då är den stabil och har bra grepp, jag hade nästan bestämt mig för den men backar nu.
Återstår Monster 82 och som sagt B3

Har kört Rossignol Zenith9 rätt mkt. Tycker den funkar helt ok i Pist och offpist. Är det inte snö över 1m och man kör med rätt teknik så är det en bra skida att köra med. Tycker jag då.

Har ett par B3 och jag är helnöjd. Funkar mycket bra off-pist, men har även mycket bra egenskaper i pisten. Är visserligen rätt stortvängda, vilket man bör ha med i beräkningarna om man ska använda de mycket i pist, men de passar då min åkning perfekt. Så länge det inte är riktigt isigt saknar jag inte mina gamla pistskidor på nån front. Skulle dock rekomendera dig ett par längre skidor, mina är 178 cm och jag själv är 170 cm och jag har aldrig upplevt längden som ett problem. Bra med lite längd för att få bra bärighet i puder, de är trots allt inte speciellt breda.

kör B3 184 som allround telisskida. riktigt bra skida bra isgrepp ar dock inte testa flytet i puder än... möjligt att den kan kännas lite mjuk i pist men det är ju en smaksak hur man vill ha det... som telis är den super iaf om det är till någon hjälp..:)

Har du købt? Har netop købt B3 hos Sports Conrad for 350 Euro - det er jo vesentlig billigere end 6000 kr...erbjudanded finns endnu.

/Torben (Danmark)

Tillbaka
Topp