Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Utrustning
Freeride - Skidor
Rossignol Bandit sc80?
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="Fredrik66" data-source="post: 531062" data-attributes="member: 59791"><p>SC80 och gamla B3 är de skidor man har vid UCPA i Cham. Anv både i pist och som för mig under en hel off-pist vecka (hade själv SC80 v.11). Bergsguiderna där (inte att förväxla med skidlärare) har ALDRIG fetare skidor än 88 mm midja - oftast runt 80-85. Det säger ngt om vad som krävs för all-mountain. Jag kör själv hemma på gamla modellen B2 och den är helt underbar som all-round. Enl ryktet är doch Dynastar lite vassare som skida och där skulle du kunna kolla på Dynastar Legend 8000 som har ungefär samma egenskaper. Ross CX 80 är också en variant som i en del tester får bättre betyg än SC80. Det bästa med lite fetare midja är att körning i uppkörd snö/ruten vårsnö går så mycket lugnare - bara att plöja igenom. sam,tidigt ahr man tillräckligt smala för att kunna köra på klassiskt svenskt underlag, dvs. is. Med ännu bredare midja kan man köra på hårt underlag, men det är inte lätt att kanta så mycket. Fetare skidor i ren halvmeterspuder hjälper, men då handlar det så mkt mer om teknik. Jag såg hur vår bergsguide körde efter 2 dagars kräksnöande och jag hade inte haft en sportmössa mot honom oavsett hur breda skidor jag haft. Det sitter trots allt mest i piloten....hemskt att behöva erkänna men så är det. </p><p></p><p>Det viktigaste är dock, tycker jag, att du PROVAR skodor innan köp. En del skidor passa vissa - andra inte. Kolla även beg.marknaden. det har jag gjort och då har man råd att byta lite då och då.</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="Fredrik66, post: 531062, member: 59791"] SC80 och gamla B3 är de skidor man har vid UCPA i Cham. Anv både i pist och som för mig under en hel off-pist vecka (hade själv SC80 v.11). Bergsguiderna där (inte att förväxla med skidlärare) har ALDRIG fetare skidor än 88 mm midja - oftast runt 80-85. Det säger ngt om vad som krävs för all-mountain. Jag kör själv hemma på gamla modellen B2 och den är helt underbar som all-round. Enl ryktet är doch Dynastar lite vassare som skida och där skulle du kunna kolla på Dynastar Legend 8000 som har ungefär samma egenskaper. Ross CX 80 är också en variant som i en del tester får bättre betyg än SC80. Det bästa med lite fetare midja är att körning i uppkörd snö/ruten vårsnö går så mycket lugnare - bara att plöja igenom. sam,tidigt ahr man tillräckligt smala för att kunna köra på klassiskt svenskt underlag, dvs. is. Med ännu bredare midja kan man köra på hårt underlag, men det är inte lätt att kanta så mycket. Fetare skidor i ren halvmeterspuder hjälper, men då handlar det så mkt mer om teknik. Jag såg hur vår bergsguide körde efter 2 dagars kräksnöande och jag hade inte haft en sportmössa mot honom oavsett hur breda skidor jag haft. Det sitter trots allt mest i piloten....hemskt att behöva erkänna men så är det. Det viktigaste är dock, tycker jag, att du PROVAR skodor innan köp. En del skidor passa vissa - andra inte. Kolla även beg.marknaden. det har jag gjort och då har man råd att byta lite då och då. [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Utrustning
Freeride - Skidor
Rossignol Bandit sc80?
Tillbaka
Topp