Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Utrustning
Freeride - Skidor
Rossignol Bandit sc80?
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="Nojlas" data-source="post: 531182" data-attributes="member: 32948"><p>Angående de nämnda skidorna så tycker jag vi pratar om helt fel skidor i den här diskussionen. </p><p></p><p>Du söker, vad jag förstår, en skida som ska hantera både offpist och piståkning och du vill (antar jag) hålla dig till en enda skida. Var inte heller rädd för att köpa en för "avancerad" skida, för det är väldans svårt. Dock ska du gärna prova skidan innan. </p><p></p><p>Rossignol SC80 är en bra skida. En bra pistskida, som får betyget "G" i offpisten. </p><p></p><p>Rossignol CX80 är en 100% pistorienterad skida och inget annat. Och herrejävlar vad den går i pisten... mkt trevlig skida må jag säga. Men inte offpist. </p><p></p><p>Angående skidlängd: </p><p>En offpistskida har många fördelar av att vara lång och många nackdelar av att vara kort. Kroppslängd ser jag som absolut minimum, extra längd är smaksak. (Rockerskidor kräver definitivt att du väljer ytterligare extra längd) Skidlängdsväljaren här på FR håller fint fortfarande och ger en föraning om vilken längd som kan passa en: <a href="https://www.freeride.se/content/92/" target="_blank">https://www.freeride.se/content/92/</a> </p><p></p><p>Angående skidbredd: </p><p>Feta skidor funkar förvånansvärt bra i pist, och vansinnigt bra offpist</p><p>Smala pistskidor är en fröjd i pisten, och suger stort i offpist. </p><p>Välj själv... </p><p>Jag har för övrigt aldrig varit med om offpistförhållanden då jag önskat mig 80-90mm midja istället för de 105-120mm jag alltid åker på. </p><p></p><p></p><p>Angående bergsguider: </p><p>Bergsguider kan i många fall vara "tjurskalliga bakåtsträvare", i synnerhet av den franska sorten... (Finns givetvis flera undantag som bekräftar regeln). Deras skidval baseras säkerligen mest på vikten. De ska släpa på fanskapet 100-200 dagar om året hela livet, då går vikten föra åkglädje och prestanda, och det speglas i skidtekniken också... (Många bergsguider har ju en väldigt "ekonomisk" åkstil.) </p><p></p><p>Till sist hade jag tänkt ge dig ett lite mer konkret förslag på lämplig skidtyp, men det har den gode Utter gjort så väl ett fåtal rader här ovan, så jag låter bli.</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="Nojlas, post: 531182, member: 32948"] Angående de nämnda skidorna så tycker jag vi pratar om helt fel skidor i den här diskussionen. Du söker, vad jag förstår, en skida som ska hantera både offpist och piståkning och du vill (antar jag) hålla dig till en enda skida. Var inte heller rädd för att köpa en för "avancerad" skida, för det är väldans svårt. Dock ska du gärna prova skidan innan. Rossignol SC80 är en bra skida. En bra pistskida, som får betyget "G" i offpisten. Rossignol CX80 är en 100% pistorienterad skida och inget annat. Och herrejävlar vad den går i pisten... mkt trevlig skida må jag säga. Men inte offpist. Angående skidlängd: En offpistskida har många fördelar av att vara lång och många nackdelar av att vara kort. Kroppslängd ser jag som absolut minimum, extra längd är smaksak. (Rockerskidor kräver definitivt att du väljer ytterligare extra längd) Skidlängdsväljaren här på FR håller fint fortfarande och ger en föraning om vilken längd som kan passa en: [URL]https://www.freeride.se/content/92/[/URL] Angående skidbredd: Feta skidor funkar förvånansvärt bra i pist, och vansinnigt bra offpist Smala pistskidor är en fröjd i pisten, och suger stort i offpist. Välj själv... Jag har för övrigt aldrig varit med om offpistförhållanden då jag önskat mig 80-90mm midja istället för de 105-120mm jag alltid åker på. Angående bergsguider: Bergsguider kan i många fall vara "tjurskalliga bakåtsträvare", i synnerhet av den franska sorten... (Finns givetvis flera undantag som bekräftar regeln). Deras skidval baseras säkerligen mest på vikten. De ska släpa på fanskapet 100-200 dagar om året hela livet, då går vikten föra åkglädje och prestanda, och det speglas i skidtekniken också... (Många bergsguider har ju en väldigt "ekonomisk" åkstil.) Till sist hade jag tänkt ge dig ett lite mer konkret förslag på lämplig skidtyp, men det har den gode Utter gjort så väl ett fåtal rader här ovan, så jag låter bli. [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Utrustning
Freeride - Skidor
Rossignol Bandit sc80?
Tillbaka
Topp