Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Utrustning
Freeride - Skidor
Rossignol Bandit sc80?
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="Lundblom" data-source="post: 532508" data-attributes="member: 74506"><p>När det gäller skidval så ska man också titta på flexet på skidorna och inte bara bredden. Har själv åkt på ett par Völkl AX4 188 cm (tidigare G4) 83 i midjan under några år skidan har 23 m skärningsradie och är ganska styv. Den fungerar bra i pisten så länge det inte är ren is men är inte så jätterolig pga den långa skärningsradien. I offpist fungerar den bra i upp till ett par dm lössnö sen gör styvheten att de gärna vill dyka. Har varit en säsong i Utah 93-94 och åkt skidor och åkte då på ett par smala Völk P9 SL tror de var 60 mm någonting i midjan. Åkte då väldigt mycket lössnö och det gick bra. Dessa skidor var ganska mjuka i topparna vilket gjorde att de inte dök som AX4 orna trotts att de var mycket smalare. </p><p></p><p>Har också testat Völkl mantra i ett par åk i pist och de tyckte jag inte alls om i de förhållandena. Kan givetvis vara en vanesak att åka på en så pass bred skida i pist men när jag gick från mina tidigare Head Cyber 26X som var 62 i midjan till Völkl AX4 så kändes det inte nå konstigt. Har nu precis köpt ett par Elan Magfire 82 Ti som är 82 mm i midjan och har en radie på 17 m i längden 176. Dessa skidor tycker jag känns som ett par perfekta allroundskidor för nordiska förhållanden. Vridstyva men mjuka så att de får ett riktigt bra isgrepp samtidigt som de är lättåkta och i tajtare förhållanden som skogskidåkning.</p><p></p><p>Så jag skulle rekommendera att köpa ett par skidor runt 80 mm i midjan för blandade förhållanden pist och offpist i Norden och någon tur till Alperna. Men sen beror det givetvis på vad man tycker är kul. Bredare skidor 90 mm >har oftast en längre radie viket gör att de passar bäst för långa svängar i pisten, bredden gör också att de behöver mer fart för att inte kännas för tröga i kantbytena och de har oftast ett lite sämre isgrepp än smalare skidor. Men tycker man att det är ok så är det nog ett bra alternativ. Sen är ju vissa bredare skidor bättre än andra i pisten men de blir då oftast lite sämre i mjukare förhållanden pga styvheten.</p><p></p><p>Vad man väljer tycker jag ska styras av var och hur men åker. Skulle jag göra en säsong i Utah i dag så skulle jag nog välja en ganska mjuk skida på 100 mm som allroundskida och det skulle fungera bra där pga att det är nästan jämt är mjukt i pisterna och det snöar ofta så man får ofta nytta av den extra bredden i lössnön.</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="Lundblom, post: 532508, member: 74506"] När det gäller skidval så ska man också titta på flexet på skidorna och inte bara bredden. Har själv åkt på ett par Völkl AX4 188 cm (tidigare G4) 83 i midjan under några år skidan har 23 m skärningsradie och är ganska styv. Den fungerar bra i pisten så länge det inte är ren is men är inte så jätterolig pga den långa skärningsradien. I offpist fungerar den bra i upp till ett par dm lössnö sen gör styvheten att de gärna vill dyka. Har varit en säsong i Utah 93-94 och åkt skidor och åkte då på ett par smala Völk P9 SL tror de var 60 mm någonting i midjan. Åkte då väldigt mycket lössnö och det gick bra. Dessa skidor var ganska mjuka i topparna vilket gjorde att de inte dök som AX4 orna trotts att de var mycket smalare. Har också testat Völkl mantra i ett par åk i pist och de tyckte jag inte alls om i de förhållandena. Kan givetvis vara en vanesak att åka på en så pass bred skida i pist men när jag gick från mina tidigare Head Cyber 26X som var 62 i midjan till Völkl AX4 så kändes det inte nå konstigt. Har nu precis köpt ett par Elan Magfire 82 Ti som är 82 mm i midjan och har en radie på 17 m i längden 176. Dessa skidor tycker jag känns som ett par perfekta allroundskidor för nordiska förhållanden. Vridstyva men mjuka så att de får ett riktigt bra isgrepp samtidigt som de är lättåkta och i tajtare förhållanden som skogskidåkning. Så jag skulle rekommendera att köpa ett par skidor runt 80 mm i midjan för blandade förhållanden pist och offpist i Norden och någon tur till Alperna. Men sen beror det givetvis på vad man tycker är kul. Bredare skidor 90 mm >har oftast en längre radie viket gör att de passar bäst för långa svängar i pisten, bredden gör också att de behöver mer fart för att inte kännas för tröga i kantbytena och de har oftast ett lite sämre isgrepp än smalare skidor. Men tycker man att det är ok så är det nog ett bra alternativ. Sen är ju vissa bredare skidor bättre än andra i pisten men de blir då oftast lite sämre i mjukare förhållanden pga styvheten. Vad man väljer tycker jag ska styras av var och hur men åker. Skulle jag göra en säsong i Utah i dag så skulle jag nog välja en ganska mjuk skida på 100 mm som allroundskida och det skulle fungera bra där pga att det är nästan jämt är mjukt i pisterna och det snöar ofta så man får ofta nytta av den extra bredden i lössnön. [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Utrustning
Freeride - Skidor
Rossignol Bandit sc80?
Tillbaka
Topp