Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Utrustning
Freeride - Skidor
Rossignol Super 7 eller Dynastar Cham 107?
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="OHellsing" data-source="post: 1038653" data-attributes="member: 108610"><p>Okej, nytt försök då. </p><p></p><p>107 testade i skitsnö i Grand Montets, Chamonix. Längd 190, look px12 demo-bindningar </p><p>97 testade i skitsnö i Hammarbybacken, Stockholm. Längd 184, look nx11 demo-bindningar </p><p>I båda fallen klev jag direkt från mina Project 100 186cm.</p><p></p><p>107an upplever jag som klart mer "ladd", stadigare skär men mer kraft för att sätta det. Bättra stabilitet i fart, men jobbigare att pressa ur skäret. </p><p>Denna skida finns dessutom i High Mountain modell, som är befriad från metall. Blir klart med lättåkt, lättare på vågen och färgen är snyggare. Nackdelen är du förlorar en hel del fartstabilitet pondus. </p><p></p><p>97an är enligt mig ett väl avvägt allround-bygge som faktiskt inte gör bort sig någon stans. Den surfar kanske inte riktigt så bra som sina bredare bröder (den finns en 127 också, men strunta i den) men på grund av sin gigantiska topp så sjunker den inte ändå. Detta påstående tar jag från en dag med cham 87 High Mountain i 30cm lätt puder. Rockerprofilen är så pass lik, bara något större att jag utgår från att 97 kommer att bete sig så. </p><p></p><p>Siktar du på att mest åka i Sverige så är 97 given, men är det alperna som ska få styra skidvalet så är 107an en mycket bra kandidat. </p><p>Har dessutom sett Wille och Reine in action på sina 107or, och det verkar ju knappast finnas någon över fartgräns... </p><p></p><p>Hur tung är du och hur hårt åker du? Var inte rädd att gå upp i längd på dessa skidor då den väl tilltagna topprockern och indraget gör att de känns rätt små att åka på.</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="OHellsing, post: 1038653, member: 108610"] Okej, nytt försök då. 107 testade i skitsnö i Grand Montets, Chamonix. Längd 190, look px12 demo-bindningar 97 testade i skitsnö i Hammarbybacken, Stockholm. Längd 184, look nx11 demo-bindningar I båda fallen klev jag direkt från mina Project 100 186cm. 107an upplever jag som klart mer "ladd", stadigare skär men mer kraft för att sätta det. Bättra stabilitet i fart, men jobbigare att pressa ur skäret. Denna skida finns dessutom i High Mountain modell, som är befriad från metall. Blir klart med lättåkt, lättare på vågen och färgen är snyggare. Nackdelen är du förlorar en hel del fartstabilitet pondus. 97an är enligt mig ett väl avvägt allround-bygge som faktiskt inte gör bort sig någon stans. Den surfar kanske inte riktigt så bra som sina bredare bröder (den finns en 127 också, men strunta i den) men på grund av sin gigantiska topp så sjunker den inte ändå. Detta påstående tar jag från en dag med cham 87 High Mountain i 30cm lätt puder. Rockerprofilen är så pass lik, bara något större att jag utgår från att 97 kommer att bete sig så. Siktar du på att mest åka i Sverige så är 97 given, men är det alperna som ska få styra skidvalet så är 107an en mycket bra kandidat. Har dessutom sett Wille och Reine in action på sina 107or, och det verkar ju knappast finnas någon över fartgräns... Hur tung är du och hur hårt åker du? Var inte rädd att gå upp i längd på dessa skidor då den väl tilltagna topprockern och indraget gör att de känns rätt små att åka på. [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Utrustning
Freeride - Skidor
Rossignol Super 7 eller Dynastar Cham 107?
Tillbaka
Topp