Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Övrigt
Allmänt skidsnack
Rösta borgerligt för skidåkningens skull?
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="KalleBalle89" data-source="post: 130815" data-attributes="member: 43859"><p>För att hålla mig till ämnet till att börja med så tycker jag att rösta borgerligt pga. skidskatten kan vara lite fel kanske.</p><p></p><p>Men däremot så tycker jag att sossarna bestämmer på tok för mycket där uppe i hufvudstaden om vad som är bäst för dig! Mer makt borde ges åt individen! De borgerliga vill ge mer makt åt individen att besluta om sådana saker som man själv vet bäst om. Självklart kan man inte heller ge individen allt för stor makt. Men definitivt mer än vad sossarna ger oss nu! </p><p>Och sen till skatterna som är väldigt höga i Sverige om man jämför med de flesta länderna i Europa. Först betalas utav företagen ut en sk. Arbetsgivaravgift (hmm avgift? jag skulle kalla det skatt) på 30% av det du får ut i lön. Om man ser det såhär så får du egentligen ut 70% av din lön från din arbetsgivare. Sedan skall du betala ytterligare 30% i skatt på dem pengarna som det mesta går till staten (men också till länstinget, svenska kyrkan osv.). Inte nog med det, sen tillkommer moms på 25% på alla varor du köper här i Sverige. Alltså otroligt mycket av din lön går till staten. De borgerliga vill sänka skatterna och göra så att det lönar sig att jobba istället för att leva på bidrag. Först måste det skapas ett bättre klimat för företagen som gör att de kan nyanställa. Som det är nu så kan du få ut lika nästan mycket pengar på bidrag som vissa lågavlönade jobb. Detta gör ju att många går hemma istället eftersom det är bekvämare. Det är ju inte de som får lida, utan de som jobbar hårt för pengarna och får betala mycket i skatt. Men största delen av de arbetslösa går ju inte hemma för att det är bekvämare. Det finns dåligt med jobb i Sverige! Företagsklimatet är dåligt, många företag varslar. </p><p>De borgerliga vill vända på denna utvecklingen och skapa ett bättre Företagsklimat! Jag tror de klarar det! Vi borde iaf ge dem en chans. Sossarna har ju inte lyckats så värst bra på den delen. </p><p></p><p>Jag är bara 16 år gammal men har ändå ett ganska bra hum om politik. Tyvär så får jag ju inte rösta i kommande val, men jag hoppas att det finns fler där ute som kommer att rösta borgerligt! </p><p>Länge leve kapitalismen! Mer makt åt folket!</p><p></p><p>Edit: Politiken kanske inte hör hemma här på freeride. Men jag kände att jag ville yttra mig lite om saken ändå! Och till Nojlas: Nog lever vi bra här i Sverige jämfört med många andra fattiga länder. Men faktum är att varje invånare i Sverige har en stadsskuld på över 100 000 kr. Sverige har lånat mycket från andra länder. Men jag klagar inte! Vi lever bra här. Men vi kunde leva ännu bättre!</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="KalleBalle89, post: 130815, member: 43859"] För att hålla mig till ämnet till att börja med så tycker jag att rösta borgerligt pga. skidskatten kan vara lite fel kanske. Men däremot så tycker jag att sossarna bestämmer på tok för mycket där uppe i hufvudstaden om vad som är bäst för dig! Mer makt borde ges åt individen! De borgerliga vill ge mer makt åt individen att besluta om sådana saker som man själv vet bäst om. Självklart kan man inte heller ge individen allt för stor makt. Men definitivt mer än vad sossarna ger oss nu! Och sen till skatterna som är väldigt höga i Sverige om man jämför med de flesta länderna i Europa. Först betalas utav företagen ut en sk. Arbetsgivaravgift (hmm avgift? jag skulle kalla det skatt) på 30% av det du får ut i lön. Om man ser det såhär så får du egentligen ut 70% av din lön från din arbetsgivare. Sedan skall du betala ytterligare 30% i skatt på dem pengarna som det mesta går till staten (men också till länstinget, svenska kyrkan osv.). Inte nog med det, sen tillkommer moms på 25% på alla varor du köper här i Sverige. Alltså otroligt mycket av din lön går till staten. De borgerliga vill sänka skatterna och göra så att det lönar sig att jobba istället för att leva på bidrag. Först måste det skapas ett bättre klimat för företagen som gör att de kan nyanställa. Som det är nu så kan du få ut lika nästan mycket pengar på bidrag som vissa lågavlönade jobb. Detta gör ju att många går hemma istället eftersom det är bekvämare. Det är ju inte de som får lida, utan de som jobbar hårt för pengarna och får betala mycket i skatt. Men största delen av de arbetslösa går ju inte hemma för att det är bekvämare. Det finns dåligt med jobb i Sverige! Företagsklimatet är dåligt, många företag varslar. De borgerliga vill vända på denna utvecklingen och skapa ett bättre Företagsklimat! Jag tror de klarar det! Vi borde iaf ge dem en chans. Sossarna har ju inte lyckats så värst bra på den delen. Jag är bara 16 år gammal men har ändå ett ganska bra hum om politik. Tyvär så får jag ju inte rösta i kommande val, men jag hoppas att det finns fler där ute som kommer att rösta borgerligt! Länge leve kapitalismen! Mer makt åt folket! Edit: Politiken kanske inte hör hemma här på freeride. Men jag kände att jag ville yttra mig lite om saken ändå! Och till Nojlas: Nog lever vi bra här i Sverige jämfört med många andra fattiga länder. Men faktum är att varje invånare i Sverige har en stadsskuld på över 100 000 kr. Sverige har lånat mycket från andra länder. Men jag klagar inte! Vi lever bra här. Men vi kunde leva ännu bättre! [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Övrigt
Allmänt skidsnack
Rösta borgerligt för skidåkningens skull?
Tillbaka
Topp