Röster om Lange Super Blaster

hoffis

Ny medlem
Tjena!
Jag tillhör den skara människor som får fruktansvärt j**la ont i fötterna och anklarna av mina pjäxor - ett par Atomic för breda fötter (kommer ej ihåg namn i skrivande stund). Problemet är av den grad att det helt klart förtar den fantastiska känslan sóm man normalt ska uppleva under skidåkningen.

Dilemmat med mina fötter är att jag är oerhört plattfotad och således behöver ett par pjäxor för breda fötter vilket kommer bli min nästa investering. Satt i dagarna och lusläste senaste nr av Åka Skidor där de testade freeride pjäxor och föll instinktivt för Lange Super Blaster. Testpanelen beskriver pjäxan som ett mindre bra alternativ som randonnépjäxa, även om möjligheten finns, men bra i pistskidåkning. Ska jag vara ärlig så är det väldigt sällan som jag tar mig samman för ett åk på bergets baksida även om ambitionen om att utnyttja hela berget finns.

Mina nuvarande pjäxor är inte använda mer än sammanlagt 3v men i nuläget känns det som om jag inte kommer klara av att \"köra in dem\" mer!? Kanske har du liknande besvär men har äntligen hittat en pjäxa som fungerar för dig? Är jag ute och cyklar om jag går för Lange Super Blaster? Kom gärna med förslag på andra pjäxor/lösningar!!!

Tack på förhand!
Mvh Markus

Jag är ett stort fan av langes pjäxor, men de är ju inte kända för att vara de bredaste på marknaden.
Blasterserien verkar ju dock vara lite bredare än Banshe som jag har.
Men om du har problem med att atomics breda skor är för smala så skulle jag nog titta åt nått annat håll.
Skulle rekomendera dig att fixa en vettig sula först och främst och gå till en välsorterad butik med duktig botfitter
som kan hjälpa dig välja en sko.
Svårt att ge råd om sådant här utan att se fötterna och veta vad du har för pjäxa nu.
Rent prestandamässigt är jag väldigt nöjd med mina Banshee från förra året.

Mvh Anders

Tack för visat intresse att hjälpa mig Anders. Skulle önska att du kunde ge mig förslag på bra botfitters i Stockholm. Har varit på Länna Sport när jag köpte nuvarande pjäxor och upplever personalen som kunnig men hyser inget större förtroende för de ilägg/sulor som man kan forma där. Kan absolut ändra uppfattning om du/någon har bra erfarenhet kring dessa.

Vad jag upplever med mina Atomic´s innerskor är en "plastighets-känsla" som inte förmås att "köras in". Låter kanske absurt när man vill ha stabiliteten under skidåkningen. Däremot tycker jag att skafften ibland känns rätt mjuka, vilket heller inte upplevs optimalt.

Skit är det men hoppas en dag hitta rätt i djungeln av pjäxor.
Tack!

hoffis sa:
Tack för visat intresse att hjälpa mig Anders. Skulle önska att du kunde ge mig förslag på bra botfitters i Stockholm. Har varit på Länna Sport när jag köpte nuvarande pjäxor och upplever personalen som kunnig men hyser inget större förtroende för de ilägg/sulor som man kan forma där. Kan absolut ändra uppfattning om du/någon har bra erfarenhet kring dessa.

Vad jag upplever med mina Atomic´s innerskor är en "plastighets-känsla" som inte förmås att "köras in". Låter kanske absurt när man vill ha stabiliteten under skidåkningen. Däremot tycker jag att skafften ibland känns rätt mjuka, vilket heller inte upplevs optimalt.

Skit är det men hoppas en dag hitta rätt i djungeln av pjäxor.
Tack!
Har aldrig varit där själv men har hört att alpingaraget i stockholm har riktigt bra bootfitters!

Om du är plattfotad så är det framförallt en bra formgjuten sula du behöver. Sen ska sjävlklart pjäxan vara anpassad för din fot också! Men sulan brukar hjälpa de flesta, har du väldigt stora ankelknölar kanske man får lästa (trycka) pjäxan lite också.
Alpingaraget är det absolut bästa alternativet i Sthlm, annars brukar dom flesta skidbutiker i fjällvärlden vara duktiga också...

Och för att svara på din fråga så skit i att läsa om pjäxor på nätet, teknisk fakta blaha blaha i all ära, men det viktiga är fortfarande hur pjäxan känns på foten. Så mitt tips igen är att gå till en butik med bra sortiment och kunnig personal, förklara för dom vart du åker, hur du åker osv. Så är jag övertygad om att dom kommer plocka fram ett antal modeller som du kan prova.

Man tackar, man tackar!
Måste dock poängtera att jag, i samband med att jag köpte mina nuvarande pjäxor, testade flertalet exemplar men att säljarn hade fullt fokus på mina breda fötter! Som lekman är det inte lätt att veta vilken pjäxa som passar ens fot. Man uppger vilken typ av fot man tror sig ha och accepterar de pjäxor som presenteras och köper det alternativ som kändes bäst. Därför har jag försökt läsa lite om pjäxorna på nätet, vilket heller inte är helt enkelt och med stor sannolikhet ej kommer mynna ut i det köp jag på förhand tänkt mig. Tänkte dock att någon kanske kände igen problematiken och kunde komma med förslag på breda, bekväma pjäxor.

Tack åter igen för visat intresse.
Ska iaf göra ett besök på Alpingaraget!!!

Hej igen.
Jag gjorde mina sulor på snö och sjö i limhamn(malmö)
men alpingaraget i sthlm har ju bra rykte om sig.
har aldrig handlat där själv så de kan som sagt vara bara rykten.
Kan mycke väl vara så at vissa där är duktiga och andra mindre duktiga, de vet jag inget om.
Ett tips är att ringa och boka tid, eller vara där när de inte är så mycke folk, gäller oavsett vilken butik du väljer.

Lycka till
/Anders

Jag har själv erfarenhet av Alpingaraget i Sthlm, dessvärre av den sämre sorten.
Via telefon hade jag lagt undan en sprutad innersko av märket Comformable. När jag väl kom till butiken, hade bokat tid, då visade det sig att dom sålt min bokade sko??? Lyckligtvis hittade de fjoårets modell ute på lagret vilket innebar att min resa inte var helt förgäves. När allt var klart skulle jag försöka komma i pjäxorna och det var i stort sett helt omöjligt, men det gick till slut. Jag märkte emellertid att skalet inte överlappade som det skulle och det skar in. Den kunniga personalen menade att det inte var ngt fel alls och att det skulle kännas bättre efter att jag åkt in skon.

Efter att ha åkt i över två veckor med värk både under och över fotvalven bestämde jag mig för att höra av mig till garaget och meddela mina erfarenhetet. De menade på att de eventuellt kunde åtgärda problemet. Då jag har drygt 45 mil till Sthlm beslutade jag mig för att gå ner till en butik i Gbg istället, istället för att chansa på Alpingaraget.

Killenpå det nya stället var grymt kunnig, och han såg med en gång vad som behövdes göras med skon. Han värmde upp ytterskon och skar bort lite av plasten.
Vidare tänjde han ut skon på exakt rätt ställe. Han ville att jag skulle provåka ngn gång för att se. Nu har jag gjort det och vänster fot känns kanon. Jag har fortfarande lite ont i högerfoten, men det ska han åtgärda via utfräsning av lästen.
Vidare menade killen på det nya stället att Alpingaraget hade tryckt i alldeles för mkt skum i innerskon, vilket fick till följd att innerskon nästan blivit för stor för skalet.

Alla kan givetvis ha otur i jobbet, men jag tänker mig ändå för nästa gång jag går till Alpingaraget. Numer känns butiken mer som ett löpande band, där allt ska gå oerhört snabbt, vilket jag tydligen fick lida för.

Å andra sidan var killarna väldigt tillmötesgående på garaget. Fick tom bärs när jag väntade på att mina skor skulle bli klara. En sopsäck över kroppen, för att förhindra skum om skon skulle explodera, samt en bärs. Inte illa, bara det kanske var värt resan upp till Sthlm ;)

Numer håller jag mig till butikerna i Gbg istället.

Min skor: Lange Banche pro + innersko fr Comformable

G

Om du har breda fötter kan du glömma Lange, satsa på ngt annat istället.
Jag har smala fötter så för mig passar Lange förträfligt.

Köpte nyligen ett par pjäxor på Alpingaraget och jag är grymt nöjd! Spenderade säkert minst tre timmar med att prova olika pjäxor men det var inga problem, fick utmärkt hjälp av säljaren hela tiden, plus att vi snackade lite skit om skidåkning och livet medan vi formade innerskon. Formgjuten sula tror jag också är en mycket god ide enligt vad jag har hört från folk som åker mycket.

Personligen kan jag inte annat än att hylla killen som hjälpte mig på Alpingaraget i STHLM.
Grymt proffsig och kunnig och dessutom trevlig. Han gjorde som man ska göra. Frågade mig först om hur bra jag är på att åka, var jag vill åka (pist, offpist, etc.) och sedan mätte han fötterna sittandes såväl som ståendes. Både på bredden och längden samt .

GALSAC: Om du har breda fötter kan du glömma Lange
Jag vet inte var du fått det ifrån. Lange är väl inte sämre på bredare pjuck än många andra. Finns ju massor av olika modeller. Mina fötter är lite över 100 breda och de Lange jag tjackade funkar utmärkt. Har man extremt breda fötter så är det bästa att låta experterna hjälpa till och välja. De kan ju lästa pjucken också ifall det behövs också.

Jag har har korta breda fötter (smala vid hälen och breda framtill). Killen drog fram ett par Lange Super Blaster som kändes jä-la tighta men ok i bredd. Killen på AG meddelade mig att Lange är bra för de som har breda fötter. Dessutom meddelande han mig att eftersom jag har ganska smala vader så skulle Super Blaster funka perfekt för mig.

Kan bara säga att efter utprovning, formning av inneskon och formgjutna sulor så kändes pjäxorna helt perfekt!
Har aldrig varit med om att ett par pjäxor suttit så perfekt innan jag ens kommit ut i backen. Kan bara bli bättre efter de har körts in!

Helt enkelt skitnöjd!
:D

Alpingaraget är helt klart värt ett besök!

Tillbaka
Topp