Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Åkning
Toppturer
[RR] Lavinkurs med puder i Verbier (med bilder)
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="centralbyrakraten" data-source="post: 395574" data-attributes="member: 47541"><p>Grymt att folk inser behovet av kunskap i det här ämnet. </p><p></p><p>Ni verkar ha genomfört kursen i relevant terräng i alla fall, schysst! Sen lär det väl inte ha varit sämre rent kursmässigt att området just öppnat. Var snötäcket intressant, fanns det någon färsk lavinaktivitet att titta på?</p><p></p><p>Det är lite kul att ni tränade grävning, det kanske inte är en slump då ICAR (internationella fjällräddningsförbundet) nyligen konstaterat att det är här vi måste lägga krutet, 90% av tiden i ett lavinsök går åt till att gräva! Att köra en renodlad grävkurs kanske inte skulle vara en helt korkad idé...</p><p></p><p>När det gäller sök med skidorna på så tror jag inte att man ska ha ett särskilt tal som riktlinje, beroende på hur djup offret ligger så kommer gränsen mellan grovsök och finsök att variera. Det är däremot bra att träna på sök med skidor, går det att åka i käglan kan det snabba på söket väldigt. Det är lätt att stirra sig blind på en metod och missa en så enkel sak som att söka med skidorna på.</p><p></p><p>Vad det gäller hur många som söker tycker jag att det helt beror på storleken på käglan, men man bör öva på bägge metoderna.</p><p></p><p>Jag skulle gärna se lite bilder på grävning och annan snöporr (jag kanske är lite pervers).</p><p></p><p>Tackar för trevlig läsning!</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="centralbyrakraten, post: 395574, member: 47541"] Grymt att folk inser behovet av kunskap i det här ämnet. Ni verkar ha genomfört kursen i relevant terräng i alla fall, schysst! Sen lär det väl inte ha varit sämre rent kursmässigt att området just öppnat. Var snötäcket intressant, fanns det någon färsk lavinaktivitet att titta på? Det är lite kul att ni tränade grävning, det kanske inte är en slump då ICAR (internationella fjällräddningsförbundet) nyligen konstaterat att det är här vi måste lägga krutet, 90% av tiden i ett lavinsök går åt till att gräva! Att köra en renodlad grävkurs kanske inte skulle vara en helt korkad idé... När det gäller sök med skidorna på så tror jag inte att man ska ha ett särskilt tal som riktlinje, beroende på hur djup offret ligger så kommer gränsen mellan grovsök och finsök att variera. Det är däremot bra att träna på sök med skidor, går det att åka i käglan kan det snabba på söket väldigt. Det är lätt att stirra sig blind på en metod och missa en så enkel sak som att söka med skidorna på. Vad det gäller hur många som söker tycker jag att det helt beror på storleken på käglan, men man bör öva på bägge metoderna. Jag skulle gärna se lite bilder på grävning och annan snöporr (jag kanske är lite pervers). Tackar för trevlig läsning! [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Åkning
Toppturer
[RR] Lavinkurs med puder i Verbier (med bilder)
Tillbaka
Topp