Rustler 11 och hjälp med grader på sido- och belagskanterna

LimpusB

Aktiv medlem
Tjena,

Fick precis hem mina nya Rustler 11 och tänkte ge mig på att preppa alla stålkanter nu innan jag sommarvallar dem, redo för nästa säsong. Så pepp! Så då mejlade jag Blizzard och frågade vad "fabriksinställningen" är på sido- och belagskanten på Rusler 11, så jag vet vad jag har att jobba med. Brukar föredra typ 88/0.75 på mina friåkningsskidor, tycker det ger mig tillräckligt mycket bett utan att greppa för mycket; jmft med SL-laggen där det blir betydligt mer aggressiv slipning...

Blizzard kom tillbaka med följande:
  • Sidokant: 87.7 +/- 1.5 grader
  • Belagskant: 1.3 +/- 0.2 grader

Alltså, det innebär ju om jag tolkar detta rätt som att sidokanten kan ligga på 86.3 grader om jag har otur (svårt att göra den mindre "spetsig" om jag inte vill slipa bort massa belag) och belagskanten på 1.5 grader. 86 grader - det är ju som racepreppade SL-skidor, typ. Galet på ett par breda friåkningslagg.

Till mina frågor till forumets skidrävar:
  1. Har jag tolkat Blizzards svar fel på något sätt?
  2. Och vad tycker ni om vettiga grader på ett par Rustler 11, de av er som bryr er om sådant? Som sagt, jag brukar lägga min bredare lagg på 88/0.75 (dvs 88 på sidokant och 0,75 på belagskanten), men jag har aldrig haft ett par så pass breda skidor tidigare (112 mm under foten) som dessa.

Om det nu är mindre än 88 grader låt säga 86,2 i värsta fall så behöver du ju inte fila ner hela höjden på kanten ta lite grann bara 0.5-1mm kan du ju börja med. Jag brukar dra med svart märkpenna på kanten så ser jag var filen tar och om vinkeln är större eller mindre än det jag har på filen. Personligen föredrar jag att inte ha så spetsig vinkel. Kanten håller längre med lite trubbigare vinkel.
Belagssildan är ju lite svårare, där är nog bara att acceptera. Men är den 1,5 så är det kanske lika bra att ha runt 87 på sidan.

Om det nu är mindre än 88 grader låt säga 86,2 i värsta fall så behöver du ju inte fila ner hela höjden på kanten ta lite grann bara 0.5-1mm kan du ju börja med. Jag brukar dra med svart märkpenna på kanten så ser jag var filen tar och om vinkeln är större eller mindre än det jag har på filen. Personligen föredrar jag att inte ha så spetsig vinkel. Kanten håller längre med lite trubbigare vinkel.
Belagssildan är ju lite svårare, där är nog bara att acceptera. Men är den 1,5 så är det kanske lika bra att ha runt 87 på sidan.
Sant, tack för input! Nu känner jag mig lite lugnare :)

Sidokanten kan jag ju som du säger enkelt fila ned lite i taget - det blir ju smidigt. Märkpennan brukar jag också köra med, det blir bra.

Och som du säger, ligger belagskanten runt 1.5 kan jag ju lägga sidokanten på 87 så blir ju relationen dem emellan typ motsvarande 88/0,75.

Gillar ju egentligen att ha rätt bra grepp när det blir hårt, men det fyller ju ingen större funktion så som jag har tänkt använda dessa. Förväntar jag mig hårt och isigt kommer andra skidor plockas fram.

Finns någon större nackdel med spetsig kant på puderlaggen, annat än att kanten blir lite mer sårbar? Dvs, skulle du själv lagt den på typ 88/1.5 istället för 87/1.5?

Låter som väldigt stor tolerans med +/-1,5
Kolla vad det är först innan du börjar oroa dig för mycket.
Du får ju bättre grepp med 87 grader men tror inte du kommer känna någon jätte stor skillnad.
Det jag brukar koncentrera mig på är att få bort den råa ytan på nya stålkanter. Så jobbar mest med diamantbryne och även keramiskt bryne.

Sen är ju frågan hur mycket du kommer att känna av det med den typen av skida som förmodligen inte kommer att användas på något hårt eller isigt underlag när du nu har andra skidor till det.
De 1,5 grader du har i hängning på belagssidan är nog de som påverkar mest i så fall.
Men visst jag förstår känslan av att ha tänkt till och tuneat kanterna. Det ger en viss tillfredsställelse även om det i praktiken inte kommer märkas så mycket.

Senast ändrad:

Snödjup

Tillbaka
Topp