Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Utrustning
Freeride - Skidor
Rustler/Canvas - "Two ski quiver"
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="MnO" data-source="post: 1332268" data-attributes="member: 12152"><p>Tänkte skriva i princip samma sak, men det var ju redan klart. Det är en riktig svårdödad myt att skidor över 110 mm bara är för perfekt bottenlöst puder. De stora fördelarna med att gå upp 10 mm till från 100-109-skidorna är att man kommer att uppleva offpistförhållandena som markant bättre. Ska du få en bottenlös dag med en 95mm:are får det ju ramla ner en halvmeter innan det börjar bli kul på allvar. </p><p></p><p>Med mer bredd räcker det med ett betydligt mindre dump för att man ska uppleva nattens snöfall som bottenlöst. De snöfallen som känns som "med en dec till hade det varit grymt" blir plötsligt episka dagar. Det går att välja en skida med mjukare flex dessutom utan att den börjar kännas mesig. Det blir lättare att åka i skare, vindpack blir inte lika svårt, det är lättare att ta hem kontrollen/få ner farten/runda upp svängarna efter att man släpper en elva ner i ett smalt insteg, det är lättare att slasha ut en pudersväng när det rinner iväg lite för mycket, lite för tidigt i ett outrun. Det skär fast mindre i stök och man kan sladda över skrot och skit utan att det hugger. Väl på plats ovanför insteget på ett offpiståk har man helt enkelt bättre förutsättningar för att få en bra upplevelse med mer bredd. Och över en säsong får man mer kvalitetsdagar utanför pisten. I pisten finns det få fördelar med 10mm mer bredd dock, men nackdelarna är inte speciellt stora tycker jag, om det är rätt skida och berget är stort nog.</p><p></p><p>Min personliga sweetspot för berg av typ Åres storlek och större är 112-114 mm. 118 håller jag med om att det med dagens mått känns mentalt aningen brett, men det är ändå en jävligt go bredd.</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="MnO, post: 1332268, member: 12152"] Tänkte skriva i princip samma sak, men det var ju redan klart. Det är en riktig svårdödad myt att skidor över 110 mm bara är för perfekt bottenlöst puder. De stora fördelarna med att gå upp 10 mm till från 100-109-skidorna är att man kommer att uppleva offpistförhållandena som markant bättre. Ska du få en bottenlös dag med en 95mm:are får det ju ramla ner en halvmeter innan det börjar bli kul på allvar. Med mer bredd räcker det med ett betydligt mindre dump för att man ska uppleva nattens snöfall som bottenlöst. De snöfallen som känns som "med en dec till hade det varit grymt" blir plötsligt episka dagar. Det går att välja en skida med mjukare flex dessutom utan att den börjar kännas mesig. Det blir lättare att åka i skare, vindpack blir inte lika svårt, det är lättare att ta hem kontrollen/få ner farten/runda upp svängarna efter att man släpper en elva ner i ett smalt insteg, det är lättare att slasha ut en pudersväng när det rinner iväg lite för mycket, lite för tidigt i ett outrun. Det skär fast mindre i stök och man kan sladda över skrot och skit utan att det hugger. Väl på plats ovanför insteget på ett offpiståk har man helt enkelt bättre förutsättningar för att få en bra upplevelse med mer bredd. Och över en säsong får man mer kvalitetsdagar utanför pisten. I pisten finns det få fördelar med 10mm mer bredd dock, men nackdelarna är inte speciellt stora tycker jag, om det är rätt skida och berget är stort nog. Min personliga sweetspot för berg av typ Åres storlek och större är 112-114 mm. 118 håller jag med om att det med dagens mått känns mentalt aningen brett, men det är ändå en jävligt go bredd. [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Utrustning
Freeride - Skidor
Rustler/Canvas - "Two ski quiver"
Tillbaka
Topp