Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Utrustning
Övrig utrustning
Ryggsäcksdesign och viktfördelning axlar/midja?
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="zzzchrille" data-source="post: 1070787" data-attributes="member: 26014"><p>Får väl anse mig tillhöra gruppen med bristande kunskap...</p><p></p><p>Jag har relativt lång rygg (187 cm kroppslängd) och förvånas över hur många säckar som konstruerats med stort djup (droppformade eller mer "kubiska"), tänk Ortovox Free Rider eller Haglöfs Tight (även om just Haglöfs Tight är ganska obrukbar som skidsäck). Jag vill ha, och menar att det också borde passa flertalet brukare, en lång säck som vidbehov kan bäras upp av höften, men som också är grund för att inte vikten/balansen skall hamna långt bakom kroppen. Dessutom kan en grundare säck sitta på i sittliften.</p><p></p><p>Väldigt lite av min normala packning för vardagsskidåkning med enklare turer kräver stort djup, snarare är mitt innehåll långsmalt.</p><p></p><p>När det gäller frågan om hur vikten skall avlastas - på axlar eller höft - är min erfarenhet att min säck sällan är så tung att jag har behov för avlastning med höften. Möjligens när jag spänner fast skidorna, men då blir det lite svajigt och baktungt oavsett. Dessutom tycker jag att det är bökigt att bära med höften, om höftbältet skall stramas över höften, över bibsen, över transceivern, över snölåset i jackan. Här finns risk för skav.</p><p></p><p>Pricipen att bära med höften är jättebra då höft/ben är starkare än axlar/rygg, men för min egen del inte nödvänding för skidåkning. Vid vandringsturer med tung säck är det klart avlastande, men det krävs lite anpassning av bältet för att inte få skav över kläder.</p><p></p><p>Jag har en gammal Osprey Kode 30 med lång rygg.</p><p></p><p>/Christian</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="zzzchrille, post: 1070787, member: 26014"] Får väl anse mig tillhöra gruppen med bristande kunskap... Jag har relativt lång rygg (187 cm kroppslängd) och förvånas över hur många säckar som konstruerats med stort djup (droppformade eller mer "kubiska"), tänk Ortovox Free Rider eller Haglöfs Tight (även om just Haglöfs Tight är ganska obrukbar som skidsäck). Jag vill ha, och menar att det också borde passa flertalet brukare, en lång säck som vidbehov kan bäras upp av höften, men som också är grund för att inte vikten/balansen skall hamna långt bakom kroppen. Dessutom kan en grundare säck sitta på i sittliften. Väldigt lite av min normala packning för vardagsskidåkning med enklare turer kräver stort djup, snarare är mitt innehåll långsmalt. När det gäller frågan om hur vikten skall avlastas - på axlar eller höft - är min erfarenhet att min säck sällan är så tung att jag har behov för avlastning med höften. Möjligens när jag spänner fast skidorna, men då blir det lite svajigt och baktungt oavsett. Dessutom tycker jag att det är bökigt att bära med höften, om höftbältet skall stramas över höften, över bibsen, över transceivern, över snölåset i jackan. Här finns risk för skav. Pricipen att bära med höften är jättebra då höft/ben är starkare än axlar/rygg, men för min egen del inte nödvänding för skidåkning. Vid vandringsturer med tung säck är det klart avlastande, men det krävs lite anpassning av bältet för att inte få skav över kläder. Jag har en gammal Osprey Kode 30 med lång rygg. /Christian [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Utrustning
Övrig utrustning
Ryggsäcksdesign och viktfördelning axlar/midja?
Tillbaka
Topp