Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Utrustning
Övrig utrustning
Ryggsäcksdesign och viktfördelning axlar/midja?
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="Valmgren" data-source="post: 1070788" data-attributes="member: 96738"><p>Som tidigare talare ser jag inte att vikten, allt för ofta, blir ett problem inom "normal" skidåkning. </p><p>Jag försöker köra en jämn fördelning med vikten nära ryggen och inte för långt upp, om något lite längre ned, i själva ryggsäcken. Detta gör att säcken känns mer neutral och följsam då skidåkning är en aktiv sport. </p><p></p><p>När jag vandrar å andra sidan med 25kg packning lägger jag 90% av vikten på höften. Detta är för att inte belasta ryggen och då används benen för att bära upp ryggan och för att föra mig framåt = starkaste/uthålligaste musklerna gör det dem är skapta till. Även här försöker man fördela vikten så nära ryggen som möjligt men har den lite högre placerad. Den högre placeringen av vikt gör att säcken "lägger sig" mot skuldrorna och på så viss belastas inte axlar, utan vikten stöttas av höften och säcken håll på plats av dess viktfördelning. Kan nästan ta på mig en regnjacka med ryggan kvar på ryggen om det krisar. </p><p></p><p>Medans i skidåkningen rör sig kroppen i alla möjliga led och att då ha packningen högt blir snabbt negativt, typ om man hamnar i baksätet vill man kunna ta sig därifrån. </p><p></p><p>kortfattat; säckens vikt i skidåkning påverkar inte ryggen/torsons muskler i den grad att jag söker något annat än en följsam passning. Med mer vikt kommer större stress på rygg, axlar och bål. något man undviker genom att lägga vikt på höften/midjebältet vilket i sin tur bidrar till ett något mer "statiskt" bärsätt och fysiskt-ur-balans. Men ett som gynnar lastförmågan och uthålligheten generellt sett.</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="Valmgren, post: 1070788, member: 96738"] Som tidigare talare ser jag inte att vikten, allt för ofta, blir ett problem inom "normal" skidåkning. Jag försöker köra en jämn fördelning med vikten nära ryggen och inte för långt upp, om något lite längre ned, i själva ryggsäcken. Detta gör att säcken känns mer neutral och följsam då skidåkning är en aktiv sport. När jag vandrar å andra sidan med 25kg packning lägger jag 90% av vikten på höften. Detta är för att inte belasta ryggen och då används benen för att bära upp ryggan och för att föra mig framåt = starkaste/uthålligaste musklerna gör det dem är skapta till. Även här försöker man fördela vikten så nära ryggen som möjligt men har den lite högre placerad. Den högre placeringen av vikt gör att säcken "lägger sig" mot skuldrorna och på så viss belastas inte axlar, utan vikten stöttas av höften och säcken håll på plats av dess viktfördelning. Kan nästan ta på mig en regnjacka med ryggan kvar på ryggen om det krisar. Medans i skidåkningen rör sig kroppen i alla möjliga led och att då ha packningen högt blir snabbt negativt, typ om man hamnar i baksätet vill man kunna ta sig därifrån. kortfattat; säckens vikt i skidåkning påverkar inte ryggen/torsons muskler i den grad att jag söker något annat än en följsam passning. Med mer vikt kommer större stress på rygg, axlar och bål. något man undviker genom att lägga vikt på höften/midjebältet vilket i sin tur bidrar till ett något mer "statiskt" bärsätt och fysiskt-ur-balans. Men ett som gynnar lastförmågan och uthålligheten generellt sett. [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Utrustning
Övrig utrustning
Ryggsäcksdesign och viktfördelning axlar/midja?
Tillbaka
Topp