Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Utrustning
Övrig utrustning
ryggskydd, rent skit?
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="An2an" data-source="post: 495709" data-attributes="member: 79490"><p>I min mening är ett ryggskydd ovärdeligt. Vi tycks vara överens om att ryggskyddet (faktiskt borde) skydda/skyddar mot onda stenar/snabba träd/uppstickande kvistar osv som kan skada ryggen ordentligt. I frågan om böjskador vet jag inte om det skyddar, men när jag åker har jag uppfattningen av att det ger en bra stabilitet till min åkning och faktiskt kan skydda mot vissa anatomiskt inkorrekta positioner,</p><p></p><p>Det jag får känslan av med ryggskydd är att om det skulle hända något finns ett skydd, lika som hjälmen att dämpa onda fall/saker som vill träffa en. Jag är nästan uteslutande friåkare och kör med både ryggskydd och ryggsäck. Jag tycker det ger en skön stabilitet i både sidled och vid kompressioner som uppkommer. Alla bål/rygg/mag-muskler i världen kan inte sätta stopp för vissa saker man utsätts för. Detta ser jag som en fördel. Dock gäller det ju att hitta saker som ger en bra rörlighet kontra skydd.</p><p></p><p>En sak jag tänkt på tidigare i tråden är att folk säger att dom "laddar på" mer bara för dom har skydd, detta tycker jag är en farlig inställning. Lika som när du har lavinkit med dig ska du inte/bör du inte köra hårdare. Det är farligt att invaggas i en falsk trygghet att kroppen klarar sig bara för du har skydd. Du ska "våga" sätta ett trick/rail/drop/linje utan skydd också, skyddet ska finnas där då det väl händer en olycka och göra det är tänkt för, skydda!</p><p></p><p>Om det är någon som kan ge faktiska svar på detta måste det vara läkare eller människor som utvecklar dessa skydd. Kanske dags för ett mail till en tillverkare?</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="An2an, post: 495709, member: 79490"] I min mening är ett ryggskydd ovärdeligt. Vi tycks vara överens om att ryggskyddet (faktiskt borde) skydda/skyddar mot onda stenar/snabba träd/uppstickande kvistar osv som kan skada ryggen ordentligt. I frågan om böjskador vet jag inte om det skyddar, men när jag åker har jag uppfattningen av att det ger en bra stabilitet till min åkning och faktiskt kan skydda mot vissa anatomiskt inkorrekta positioner, Det jag får känslan av med ryggskydd är att om det skulle hända något finns ett skydd, lika som hjälmen att dämpa onda fall/saker som vill träffa en. Jag är nästan uteslutande friåkare och kör med både ryggskydd och ryggsäck. Jag tycker det ger en skön stabilitet i både sidled och vid kompressioner som uppkommer. Alla bål/rygg/mag-muskler i världen kan inte sätta stopp för vissa saker man utsätts för. Detta ser jag som en fördel. Dock gäller det ju att hitta saker som ger en bra rörlighet kontra skydd. En sak jag tänkt på tidigare i tråden är att folk säger att dom "laddar på" mer bara för dom har skydd, detta tycker jag är en farlig inställning. Lika som när du har lavinkit med dig ska du inte/bör du inte köra hårdare. Det är farligt att invaggas i en falsk trygghet att kroppen klarar sig bara för du har skydd. Du ska "våga" sätta ett trick/rail/drop/linje utan skydd också, skyddet ska finnas där då det väl händer en olycka och göra det är tänkt för, skydda! Om det är någon som kan ge faktiska svar på detta måste det vara läkare eller människor som utvecklar dessa skydd. Kanske dags för ett mail till en tillverkare? [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Utrustning
Övrig utrustning
ryggskydd, rent skit?
Tillbaka
Topp