Ryggskydd vs väst med ryggskydd

frankel

Ny medlem
Tjaa!

Har bestämmt mig för att det blir dainese nextwave, då jag var mycket nöjd med mitt wave2 när jag åkte mc och efter att ha pratat med olika leverantörer som menar att detta inte alls "går sönder" efter en krasch som det gör vid mckrasch. Men sen slog det mig att jag som har axelskada kanske gynnas av att ha väst? Tänkte på skinnstället, hade jag inte haft det när jag kraschade med hojen hade aldrig axlarna varit på plats eftersom stället trycker ihop axlarna. Många andra härliga skrapsår å dyl. hade jag väl också fått. Men till ämnet:

Är det någon som kör med väst, känns visserligen lite väl preppat med en hel "crossväst" men låt höra!?

Tacksam för svar från insatta, gärna ni med axelskador å liknande!
// frankel

Senast ändrad:
själv kör jag med ett headskydd med tröja.väldigt fiffig lösning, det hamnar nästan aldrig snett, sitter bekvämt och är varmt. blir det för varmt kan man ta bort tröjan och bara ha skyddet. rekomenderas starkt.

Ja ryggskydd är väldigt bekvämt att köra med, jag använder min pappas mc-ryggskydd när jag åker och det funkar hur bra som helst. Känns mycket säkrare och man blir mer våghalsig.

wagger sa:
Ja ryggskydd är väldigt bekvämt att köra med, jag använder min pappas mc-ryggskydd när jag åker och det funkar hur bra som helst. Känns mycket säkrare och man blir mer våghalsig.
Hoppas ni har likadana ryggar och är lika långa då, samt att du inte "förbrukar" hans skydd vid ev krasch med mc.

Men förstår dig, måste kännas skönt! Skulle aldrig åkt hoj utan det, så förstår inte varför jag inte åkt snowboard med det..

Jag kör med väst, inte en "crossväst, och jag är så nöjd förutom att det kan bli lite väl varmt ibland.
Har en ganska tajt väst för att den skall sitta bra, så jag måste ha den ovanpå lager 1 vilket gör att den blir väldigt svettig, men allt går ju att tvätta.
Crossväst, kräver inte det en mycket större jacka(än normalt) pga alla skydd på axlar armbågar etc???
Skulle jag köpa nytt idag skylle det bli ett vanligt ryggskydd utan väst, pga av värmen.
/M

Tjena!

Åk inte utan vilket fall som, nästan lika dumt som att åka utan hjälm. Jag kör på ett vanligt ryggskydd (scott) med en tajt fleexe över, funkar hur bra som helst. Nackdelen med väst är ju att de blir väldigt varmt...

jag tycker att köra med ryggskydd ger ungefär samma sköna känsla som att köra med ryggsäck, lite mer stöd för ryggen? jag vet inte riktigt hur jag ska uttrycka det..
mitt hamnar ofta lite för högt upp , så köp något som sitter stabilt.

vilka vanliga ryggskydd är bra då? alltså inte väst.
är poc ryggskyddet bra?

Komperdell har riktigt bra grejer, inte överlappande plastbitar som alla andra, utan annat material... De har både vanliga västar, samt modeller med tyg som man tar på som en tröja.

Carled sa:
Komperdell har riktigt bra grejer, inte överlappande plastbitar som alla andra, utan annat material... De har både vanliga västar, samt modeller med tyg som man tar på som en tröja.
Har hört den del om det skyddet, men inte vart man kan köpa det?
Ett ryggskydd måste man ju testa först för bästa passform!

Carled sa:
Kikade på sådana förra säsongen. De lär ju fungera ok men hur går det med dem om man nu träfar en spetsig sten? Sitter ju galet skönt med

jag kör med ett ryggskydd från icetools med en "nätväst" eller va man ska kallade + njurbältet såklart, helt sjuuuuuuukt smidigt och sitter som de ska... hade innan ett vanligt från head och de va jag inte allt nöjd med nä fyfan va oskönt de va..

Det där med stenar etc, railskraschar är ju faktiskt inte huvudsaken till att man har ryggskydd, eller har ni det därför ? :) Det är ju såklart, galet skönt om det skyddar mot det med! ^^

Tillbaka
Topp