Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Utrustning
Freeride - Skidor
Ryktestråden - en fristående fortsättning (16/17)
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="Glisseur" data-source="post: 1074405" data-attributes="member: 13861"><p>Jag har testat både 118 och 106 och tycker Salomon gjort alla rätt med QST. Inte för att dom gamla modellerna var dåliga, absolut inte. Men eftersom Rocker2 och Quest-linjerna överlappade varandra rätt rejält blev det i slutändan ganska förvirrande för både slutkonsument och butiker. Visst är det bra med ett stort urval men skidbranschen har varit extremt duktig överlag på att uppfylla behov som egentligen inte finns och skapat modeller med bara några få millimeters intervall. Sen ska man ju vara ärlig och inse att det säljs extremt få skidor i världen med över 110 mm i midjemått, för att inte tala om den snudd på icke-existerande icke-trenden med BC-jibb. Salomon har i mina ögon gjort helt rätt och slimmat och renodlat sitt utbud.</p><p></p><p>QST 118 och 106 är två grymma skidor som är bland det absolut bästa på friåkningsfronten inför nästa säsong. Bägge modellerna flyter bättre än sina föregångare, mer fartstabila, är smidigare, snärtigare och är allmänt roligare att åka på. Japp, QST 118 flyter bättre än gamla Rocker2 122, trots 4 mm mindre fett runt midjan tack vare en bättre rockerprofil och ett förfinat flexmönster. Sedan skadar det inte att bägge modellerna klockar in på respektabla vikter som gör att dom funkar fint att gå uppför med. </p><p></p><p>Minus är möjligtvis att QST 106 är en betydligt mer direktionell skida än gamla Rocker2 108, men för dom åkare som är intresserade av av att landa baklänges ute i outputen finns Rocker2 100 kvar, eller så får man gå upp på QST118. Det och att QST 106 inte finns i över 188 cm. Å andra sidan kände inte jag (185 cm, 90 kg) att längden på det paret jag testade var något problem.</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="Glisseur, post: 1074405, member: 13861"] Jag har testat både 118 och 106 och tycker Salomon gjort alla rätt med QST. Inte för att dom gamla modellerna var dåliga, absolut inte. Men eftersom Rocker2 och Quest-linjerna överlappade varandra rätt rejält blev det i slutändan ganska förvirrande för både slutkonsument och butiker. Visst är det bra med ett stort urval men skidbranschen har varit extremt duktig överlag på att uppfylla behov som egentligen inte finns och skapat modeller med bara några få millimeters intervall. Sen ska man ju vara ärlig och inse att det säljs extremt få skidor i världen med över 110 mm i midjemått, för att inte tala om den snudd på icke-existerande icke-trenden med BC-jibb. Salomon har i mina ögon gjort helt rätt och slimmat och renodlat sitt utbud. QST 118 och 106 är två grymma skidor som är bland det absolut bästa på friåkningsfronten inför nästa säsong. Bägge modellerna flyter bättre än sina föregångare, mer fartstabila, är smidigare, snärtigare och är allmänt roligare att åka på. Japp, QST 118 flyter bättre än gamla Rocker2 122, trots 4 mm mindre fett runt midjan tack vare en bättre rockerprofil och ett förfinat flexmönster. Sedan skadar det inte att bägge modellerna klockar in på respektabla vikter som gör att dom funkar fint att gå uppför med. Minus är möjligtvis att QST 106 är en betydligt mer direktionell skida än gamla Rocker2 108, men för dom åkare som är intresserade av av att landa baklänges ute i outputen finns Rocker2 100 kvar, eller så får man gå upp på QST118. Det och att QST 106 inte finns i över 188 cm. Å andra sidan kände inte jag (185 cm, 90 kg) att längden på det paret jag testade var något problem. [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Utrustning
Freeride - Skidor
Ryktestråden - en fristående fortsättning (16/17)
Tillbaka
Topp