Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Resmål
Utländska fjäll
S:t Bernard "Skidåkarklostret"
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="gubbfan" data-source="post: 254701" data-attributes="member: 13851"><p>Hospicet är ett mycket speciellt ställe.</p><p>Gammalt stenhus mitt uppe på passet St Bernard. Enda möjligheten att ta sej dit på vintern är för egen maskin (hudar). </p><p>Gästerna är i huvudsak touringåkare i mycket varierande ålder. Mest medelålders.</p><p>Stämningen nästan sakral. Mässa morgon o kväll naturligtvis frivillig. Längre från partylivet typ Åre /Chamonix kan man inte komma.</p><p>Den gamla St Bernadshunden finns endast på bild numera. Den är för tung för lavinsök.</p><p>Skidupplevelsen på berget är total. Långa uppförslöpor med dito ännu längre utför, det går att ta sej ner på Italienska sidan och ta bussen genom tunnelm tillbaka. </p><p>Prästerna eller vad man skall kalla dom är även bergsguider och bistår med råd om lämpliga turer.</p><p>Ett angränsande skidområde Super St Bernard ett område med en ägglift inom räckhåll. Men hudar hem igen! om man bor på hospicet.</p><p></p><p>Ett liknande Hospice finns i Simplonpasset. Det är inte lika trevligt och dit tar man sej med bil.</p><p></p><p>Resume:</p><p>Seriösa skidåkare åk dit några dar vid fint väder. Det är totalt väderberoende ingen skog.</p><p>Partynissar tänk inte ens tanken, ni hamnar nog i snödrivan före första biran.</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="gubbfan, post: 254701, member: 13851"] Hospicet är ett mycket speciellt ställe. Gammalt stenhus mitt uppe på passet St Bernard. Enda möjligheten att ta sej dit på vintern är för egen maskin (hudar). Gästerna är i huvudsak touringåkare i mycket varierande ålder. Mest medelålders. Stämningen nästan sakral. Mässa morgon o kväll naturligtvis frivillig. Längre från partylivet typ Åre /Chamonix kan man inte komma. Den gamla St Bernadshunden finns endast på bild numera. Den är för tung för lavinsök. Skidupplevelsen på berget är total. Långa uppförslöpor med dito ännu längre utför, det går att ta sej ner på Italienska sidan och ta bussen genom tunnelm tillbaka. Prästerna eller vad man skall kalla dom är även bergsguider och bistår med råd om lämpliga turer. Ett angränsande skidområde Super St Bernard ett område med en ägglift inom räckhåll. Men hudar hem igen! om man bor på hospicet. Ett liknande Hospice finns i Simplonpasset. Det är inte lika trevligt och dit tar man sej med bil. Resume: Seriösa skidåkare åk dit några dar vid fint väder. Det är totalt väderberoende ingen skog. Partynissar tänk inte ens tanken, ni hamnar nog i snödrivan före första biran. [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Resmål
Utländska fjäll
S:t Bernard "Skidåkarklostret"
Tillbaka
Topp