Saalbach 12/13

Gush

Medlem
Saalbach 12/13
Hej å hå!
Hittade ingen tråd om Saalbach, så langar upp en om det är fler som är sugna!!

Vi är 2 alt 3 pojkar på Tjugoett år från "Stockholm" (Förorts barn) som ska tillbringa våran kommande vinter i Saalbach/Hinterglemm!
Förra säsongen hade vi vårat fäste i Zell am see men blev heeelt förälskade i Saalbach,
då åkningen var extremt fin och man fick större del av pudret för sig själv och byn var mysig.
Tummen upp för det!!

Vi kmr elafall att bege oss ner med bil i början/mitten av November.
Boende löser vi (förhoppningsvis) i skrivandes stund då en av oss befinner sig där nere just nu,
och jobb styr vi när vi väl är där.

Så nu är ju frågan om det är några mer själar som har planer att att bege sig ner för en härlig säsong?
Finns ju möjlighet att vi kommer kunna ordna boende för någon/några mer. Kommer mer info om det senare..
Plats i bilen kommer också att finnas om så önskas.

OUT!

Saalbach 12/13
Ja jag är sugen

Har egen bil och varit en vecka i saalbach och sedan des alltid velat komma tillbaka.
Har gjort lite olika sässonger i sverige. Men vill till alperna nu.

Hade gärna hängt på er och är ju guld värt om boende är fixat.

Mvh

Anton

Saalbach 12/13
Klumpedunsen sa:
Hej å hå!
Hittade ingen tråd om Saalbach, så langar upp en om det är fler som är sugna!!

Vi är 2 alt 3 pojkar på Tjugoett år från "Stockholm" (Förorts barn) som ska tillbringa våran kommande vinter i Saalbach/Hinterglemm!
Förra säsongen hade vi vårat fäste i Zell am see men blev heeelt förälskade i Saalbach,
då åkningen var extremt fin och man fick större del av pudret för sig själv och byn var mysig.
Tummen upp för det!!

Vi kmr elafall att bege oss ner med bil i början/mitten av November.
Boende löser vi (förhoppningsvis) i skrivandes stund då en av oss befinner sig där nere just nu,
och jobb styr vi när vi väl är där.

Så nu är ju frågan om det är några mer själar som har planer att att bege sig ner för en härlig säsong?
Finns ju möjlighet att vi kommer kunna ordna boende för någon/några mer. Kommer mer info om det senare..
Plats i bilen kommer också att finnas om så önskas.

OUT!
Hej! Vi är två tjejer från Varberg som tänkt göra en säsong i Österrikiska alperna men vet inte riktigt vart. Rekomenderar du Saalbach före Sell am Zee? :) Eftersom du har varit där innan så kanske du har lite grymma tips? Ha de, Olivia

Saalbach 12/13
VÄLJ SAALBACH!!
Herregud min skapare, finns inget annat ställe.
(okey jag erkänner att jag inte varit i någonannanstans i österrike)(men hur kan det vara bättre?)
Har gjort 2 säsonger där (10/11 & 11/12)

Kanske inte det typiska säsongarstället, men med en hel drös härliga säsongare - majoriteten svenskar och engelsmän (inslag av danskar), så finns det så mycket härligt folk att man inte kan bli annat än kär. Finns ALLTID något att göra. Hela säsongen innebär kanske inte knökat med folk på dansgolvet på någon av byns två klubbar, men du kan alltid räkna med en härlig dyngrak fylla på någon av de mindre pubarna. Eller happy hour uppe på berget.

Och tröttnar man på Saalbach för en dag så har Hinterglemm minst lika mycket att erbjuda när det kommer till apré och uteliv! Mycket fokus på fest. Men Saalbach har ju inte för intet vunnit VM i Apré.. haha

Åkningen.. pudret 11/12 var sinnes! snö hela, hela tiden..
Och om det inte är puder dag
Väldigt bekvämt skidsystem, aldrig långt till liften eller till bussen. Skicircus, så alltid hänger ihop - dvs inga onödiga bussresor om man inte vill.

Saalbach 12/13
Tjena boys!

Även jag är en 21årig sthlmkille som planerar säsong i alperna. Då polarna droppat av står jag ensam kvar och är ute efter både åk och boendesällskap.

Hör gärna av er! andre.rydbeck@gmail.com , 0737565442

Ha de fint!
/André

Saalbach 12/13
Hoogen sa:
VÄLJ SAALBACH!!
Herregud min skapare, finns inget annat ställe.
(okey jag erkänner att jag inte varit i någonannanstans i österrike)(men hur kan det vara bättre?)
Har gjort 2 säsonger där (10/11 & 11/12)

Kanske inte det typiska säsongarstället, men med en hel drös härliga säsongare - majoriteten svenskar och engelsmän (inslag av danskar), så finns det så mycket härligt folk att man inte kan bli annat än kär. Finns ALLTID något att göra. Hela säsongen innebär kanske inte knökat med folk på dansgolvet på någon av byns två klubbar, men du kan alltid räkna med en härlig dyngrak fylla på någon av de mindre pubarna. Eller happy hour uppe på berget.

Och tröttnar man på Saalbach för en dag så har Hinterglemm minst lika mycket att erbjuda när det kommer till apré och uteliv! Mycket fokus på fest. Men Saalbach har ju inte för intet vunnit VM i Apré.. haha

Åkningen.. pudret 11/12 var sinnes! snö hela, hela tiden..
Och om det inte är puder dag
Väldigt bekvämt skidsystem, aldrig långt till liften eller till bussen. Skicircus, så alltid hänger ihop - dvs inga onödiga bussresor om man inte vill.
Det låter ju helt underbart,!!! Nu blir jag ännu mer sugen på att åka till Saalbach! Ska du ner i år igen?
Du har inte några tips om hur man skaffar boende/jobb där nere?

Saalbach 12/13
Häärligt att se att det är flera som är taggade på Sallbach!!

Precis som Hoogen skriver så kan man inte annat än att bli galet förälskad i stället.
Offpist möjligheterna är otroligt fina och erbjuder mycket varierad åkning allt ifrån lekfull skog till mindre pillow lines.

Nu till det tråkiga, då min vän var tvungen att åka hem tidigare än planerat så hittade han ej tid till att leta boende i Sallbach.. Så är det någon som har nummer/mail till några där nere så är det väldigt intressant
Hör av er om så är fallet.
Vi delar gärna boende med flera om vi hittar någon stor lägenhet, och vårat enda kvar denna säsong på boende är att det ska vara hyfsat centralt. Mer info om det senare!
Vi kommer elafall att styra bilen ner i början/mitten av november med eller utan fixat boende!
Och vet inte till 100 ännu om vi kmr ha plats i bilen då vi har två veliga kompisar som ej verkar kunna bestämma sig.. Kmr med besked så fort vi vet!

Svar till oliviaberglund - Eftersom att jag gjorde förra säsongen i Zell så har jag ju inte provat på till fullo hur livet i Sallbach lyder. Men eftersom att Zell bara är 30min med bil ifrån Sallbach så blev det en heldel åkning där och jag kan garantera att åkningen är bättre i Sallbach.

Skepp o´hoj!

Saalbach 12/13
Jeg er en normann som tenker meg nedover til saalbach januar och februar.
Jeg reiser alene siden alle andre ser stuck i jobb og studie, men er absolut keen på joine noe boende som nevnes her. Jeg kommer til å følge med på denne tråden, ellers er det bare å kontakte meg direkte.

Personlig har jeg ingen erfaring med Saalbach, bare Davos og Chamonix. Så sitter ikke med noen kontakter der nede. Jeg kommer til å lete litt, og kan droppe noen navn her om det dukker opp.

Men ta gjerne kontakt på mail: snorre.edwin@gmail.com
Så kan vi prates der!

Saalbach 12/13
Hallå!
Jag fick jobb i Saalbach i en skidbutik vid namn Hagleitner, min vän fick dock inget jobberbjudande vilket gör att jag åker ner själv! Hör av er om ni ska dit med!
Hej hopp

Saalbach 12/13
Skrev ett fint litet inlägg med mina tips för ett tag sedan, men tydligen har intranätet ätit upp det!!

Jag fick jobb, boende och allt där till genom ett engelskt företag innan min första säsong. Jobbade som "general assistent" - städ, servering och blandat. Delade skift morgon och kväll. Lätt jobb, härligt gäng och inga särskilda pengar. Dock riktigt bekvämt. Blev två säsonger på samma hotell för min del, som de nu stänger ner. (lite andra uppgifter året efter) Lätt att hitta liknande jobb dock, de engelska företagen skriker oftast efter folk så här innan säsongsstarten!

Har tyvärr därmed ingen jättebra inblick i hur det funkar "att bara åka ner". Har dock fått intrycket av att det finns jobb lite överallt. Googla jobb i Saalbach så kommer det upp en hel drös. (särskilt om du kan tyska) Alltid bra att kolla in utbudet lite innan. Under mina säsonger har jag varit med om kompisar som blivit av med jobb och utan problem fått nya. Hinterhag och Taverne är två ställen som alltid verkar ta emot folk. Annars, de flesta alpresturanger, hotell/chalés, pubar och skidskolor brukar ta in lite nytt folk inför (och under hög) säsongen.

Boende fixar (får) de flesta genom arbetsgivaren, fast annars vet jag att Bobbys Pub brukar hyra ut lägenheter för hela säsongen.

Många säsongare (absolut inte alla) i Saalbach jobbar hårt och mycket. Inget som behöver skrämma iväg er, utan snarare tvärtom. Utan mitt jobb hade nog ingen av säsongerna blivit i närheten så bra. Att jobba i en alpby är inte som att jobba hemma trots allt! Mycket roligare!

Markwallt; Känner en kille som jobbat på Hagleitner två vintrar i rad. Bra ställe har jag fått intrycket av, så grattis! :)

Vet själv inte om det blir en säsong till. Otroligt sugen! Inför förra säsongen fick två av pubarna nya ägare (både Ötzi & UndeBar) och jag vill lova att om mina första säsong var bra, så går utelivet inte att jämföra med senaste. Vet att båda ställena är hur taggade som helst inför kommande säsong och jag kommer dö lite inombords om jag inte får vara där igen. Blir helt klart en semestervecka annars!
Saalbach och alla mina vänner där har blivit som mitt andra hem.

Motto; Saalbach is a great place, yes it is! JA BITTE!

Saalbach 12/13
Jag och min vän (förtortsbarn) är inne på eventuellt Mayrhofen, ska ju ha grym åkning, glaciär, och 2000 m fallhöjd men vi har även vart inne på Saalbach. Men eftersom du har säsongat i Zell am Zee så kanske du vet nått om hur säsongarlivet ser ut i Mayrhofen? :) Ligger det snö på marken hela tiden, lätt o få jobb, boende, folk osv, och hur det är i gemförelse med just Saalbach?!! FETT!

Tack o hej!

Saalbach 12/13
TIPZZ

Tveka inte, bara åkåkåk. Jobb är verkligen inget problem att skaffa oavasett om du pratar flytande tyska eller bara kan säga Ein bier, bitte :P
Finkamma AMS.AT (sök Saalbach eller vilken ort som hellst..)
Google translate är din vän :)
Sen RING! Mejla inte!
Försök med lite knagglig tyska att fråga om de pratar lite engelska.
Om inte, ring nästa!
Lycka till! Saalbach är underbart!
:D

Saalbach 12/13
Verkar som ja å en tjejkompis kommer rulla ner å söka lyckan i Saalbach! :D

måste bara leta boende.. men vet någon om det finns ett vandrar hem eller liknande, så man kan åka ner å sova där till man hittar nått kanske? :rolleyes:

Saalbach 12/13
Hur går man tillväga med boende under en hel säsong? Har mailat turismkontoret utan svar, har mailat kanske 20 apartmenthouses på saalbach.com, vilka de som svarat inte hyr ut säsongsboende, nått ställe hade dubbelrum för 9000 euro för säsongen, lite överpris. Eller är det helt enkelt så att man fixar när man kommer ner?

Saalbach 12/13
mougrif sa:
Hur går man tillväga med boende under en hel säsong? Har mailat turismkontoret utan svar, har mailat kanske 20 apartmenthouses på saalbach.com, vilka de som svarat inte hyr ut säsongsboende, nått ställe hade dubbelrum för 9000 euro för säsongen, lite överpris. Eller är det helt enkelt så att man fixar när man kommer ner?
9000€ då börjar vi prata överpris.. Eller beror ju på hur många månader de räknar en säsong, men sig 6månader/9000 = 1500€.. Visst skulle man kunna betala det om man var 5-6 st i en lägenhet men för ett dubbelrum!! Glöm det. Boende går ju alltid att fixa på plats om man är ute i god tid, precis som vilket ort som helst.
Jag har lägenhet jag kan fixa som är 3 rum å kök på ca 120Kvm, garage plats ingår i priset och man kan bo ca 6 pers och priset för den är 1200€ i månaden + el å lite skit. Men dock så ligger den 25-30min gång in till centrum..

Själv vill jag bo inne i centrala Saalbach och kan tänka mig att betala ca 3500sek i månaden. Ska forsätta leta efter boende och kommer att skriva i den här tråden eller på Facebook sidan.

Clean!

Saalbach 12/13
Tjena.

Har gjort 3 säsonger i Saalbach och ska ner en period under detta året. Räknar med en månad cirkus, detta pga studier.

Känner folk lite överallt i både Saalbach och Hinterglemm, så om ni behöver tips är det bara att pm:a.

Hade planerat att puttra ner precis efter julafton i min ford focus. Blir antagligen en liten tur till Holland innan.
Finns plats i bilen. Så bara att höra av sig.

/ Gammal alkoholiserad skidlärare. Johan

Saalbach 12/13
Jag kan nog svara på en del frågor om främst Hinterglemm om någon undrar något. Det har blivit ca 1,5 säsonger i Hinterglemm för min del. Jobbade hela säsongen 2010/11 och halva säsongen 2011/12 i Hinterglemms största skidbutik/skidskola som heter Snow & Fun. De flesta skandinaver åker till Saalbach men jag hamnade i Hinterglemm av en slump. Hade lika roligt för det! I Hinterglemm är det fullt av holländare från början av december och säsongen ut och deras motto är ungefär fullt ös medvetslös oavsett om det är på apres ski eller i backen :D

Förstår att ni som funderar på att åka till Saalbach-hinterglemm denna säsongen lutar mer åt Saalbach än Hinterglemm pga att de flesta skandinaver väljer Saalbach i första hand. Men prova gå emot strömmen och sök lite jobb och boende i Hinterglemm också så kan jag lova er att ni inte ångrar er! Är lite lättare att få jobb i Saalbach eftersom det är lite större men det finns även en massa i Hinterglemm. Sen är det ju inte mer än 5-10 minuters taxiresa mellan byarna så har ni polare i andra byn är det aldrig några problem.

I övrigt så kan jag säga att Saalbach-Hinterglemm är helt fantastiskt för säsongare. Grymt bra skidåkning och riktigt bra fest varje dag (om man nu pallar det) ;)

Som sagt, bara att höra av sig om ni har funderingar :)

Christoffer

Saalbach 12/13
Tja! Planen är att göra säsong i bad gastein i vinter men har under senaste tiden snurrat in på saalbach! Riktar denna fråga till er som gjort säsong i saalbach tidigare, bad gastein eller saalbach vilket är mest att rekommendera beroende på både åkning, fest, jobb osv?

Tacksam för svar!
Peace!

Saalbach 12/13
JohnnyL sa:
Tjena.

Hade planerat att puttra ner precis efter julafton i min ford focus. Blir antagligen en liten tur till Holland innan.
Finns plats i bilen. Så bara att höra av sig.

/ Gammal alkoholiserad skidlärare. Johan
Detta betyder nyår?
Jag & Sanna bokade nyårsveckan häromdagen. Kan.bli.kul!

Saalbach 12/13
Hallå där! Jag är en 20-årig tjej från Helsingborg som i november tar mitt pick och pack ner till Österrike. Skidort är fortfarande obestämt, tar det lite som det kommer. Jag kommer åka ensam, så är det någon annan ensam själ eller nått härligt gäng som kan tänka sig sällskap av en glad resekamrat, hojta till!! :D Finns att nå här eller på Fb!

Senast ändrad:
Saalbach 12/13
Hej alla glada!

Äntligen dags att bege sig neråt!!
Den 14 November rullar bilen ifrån Stockholm och tanken är att vara nere till den 16-17:onde.

I dagsläget är vi två stycken men undrar nu om det inte är någon/några som vill åka med?
Åker en Saab 95 kombi så det är bra komfort och gott om lastutrymme.

Hojta till om någon är sugen, pm eller mail - Gustafivarsson@gmail.com .

Annars så hoppas vi att se några av er där nere!!!

Saalbach 12/13
Tjenare alla saalbach frälsta!

Vi är två sköna killar som kommer att åka ned till alperna under januari och stanna till mars. Vi kommer att skaffa sesongskort för salzburglänet,, och åka där snön finns. Vi sysslar bara med offpist och turåkning, och vi letar efter likasinnade som vill utforska och shreda hela berget!

Finns det möjlighet för en liten vrå för två, så står vi för bilen och åkandet där den bästa snön är!!

Finns det några brinnande själar för detta i denna dal??

Saalbach 12/13
tjena tjena tjena!!

jag och min vän drar ner till saalbach på måndag med kärra, undrar därför lite löst hur det ser ut med boende och sådant där nere.. impulsiva som vi är så har vi inte fixat någonting innan, är det svårt att få tag i något gött diskjobb tex?

tack som fan!

Saalbach 12/13
Tjabba!

Jag är en 22-årig kille som på impuls har bestämt mig för att köra säsong i år. Just nu hänger jag på ett hostel i Salzburg, men planerar att snart dra vidare. Zell am See eller Saalbach ligger nära till hands, dels för att det är nära och dels för att jag har varit där och gillade det.

Hursomhelst letar jag såklart boende, från och med nästa måndag (4/2) och åtminstone mars ut, men kan antagligen boka upp mig för längre tid, beror dock till viss del på priset.

Allt är av intresse, även soffor och golv, och även färre veckor än de jag skrev.

Så om du har något/känner någon tveka inte att höra av dig!

Ha det gött

Sven

Saalbach 12/13
Hej hopp! Nu är jag i saalbach och letar boende resten av säsongen! Nån som har nått tips på lägenhet eller nån som har sängar över och vill ha mer inneboende? eller finns det nån hemsida där det annonseras ut?

Hör av er snarast, börjar bli lite dyrt att bo på hotell nu..

Tjo

Saalbach 12/13
Ska till Saalbach nästa vecka med familjen! Någon som kanske har lust att mötas upp och köra några åk? Samt vet någon om det finns någon guide/guider som tar en till bra offpist?

Snödjup

Tillbaka
Topp