Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Utrustning
Freeride - Skidor
Sagan om turntablebindningens återkomst?!?!
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="Carled" data-source="post: 554104" data-attributes="member: 46762"><p>Tillverkade de verkligen Wide-modeller? Var de bara inte Factory-böjda av erfaret folk som fick det att se proffsigt ut?</p><p></p><p>115 är ju ganska brett, och om man vill ha den på 130 och bredare är det ju bara att böja, man riskerar ju inte att få 2cm broms som sticker ner som nästan är fallet på originalets 70mm's... </p><p></p><p>Det jag inte riktigt har förstått är hur de resonerade när de bestämde bromsbredderna... Är det faktiskt bredd som anges eller hur breda skidor de passar på? Eller är bromsmått så jäkla felaktivt angivna?</p><p></p><p>För 80mm är ju inte användbart, inga parklagg är så smala, de flesta är ju >85...</p><p>Sedan har de 95 och 100mm. Vad är nyttan med 95? De flesta skidor i den bredden är ju närmare 100, så jag tycker de borde gjort 95mm'arn 90mm istället. Så hade den funkat till alla parkskidor.</p><p></p><p>Sen fattar jag iofs. att de inte gör bredare än 115, de egna skidtillverkarna har inte skidor bredare än så, och 115 går på väl på 120 får man anta, och skidor över den bredden utgör en så pass liten nisch av marknaden att det inte är lönt...</p><p></p><p>Sen går det ju faktiskt att böja bromsarna, och nu behöver man inte vara rädd för att för evigt döda ett par för att ett par bromsar går sönder. Man kanske skall göra en liten video-guide när jag böjer mina FKS185:or, helt plötsligt kommer det ju finnas användning för den kunskapen...</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="Carled, post: 554104, member: 46762"] Tillverkade de verkligen Wide-modeller? Var de bara inte Factory-böjda av erfaret folk som fick det att se proffsigt ut? 115 är ju ganska brett, och om man vill ha den på 130 och bredare är det ju bara att böja, man riskerar ju inte att få 2cm broms som sticker ner som nästan är fallet på originalets 70mm's... Det jag inte riktigt har förstått är hur de resonerade när de bestämde bromsbredderna... Är det faktiskt bredd som anges eller hur breda skidor de passar på? Eller är bromsmått så jäkla felaktivt angivna? För 80mm är ju inte användbart, inga parklagg är så smala, de flesta är ju >85... Sedan har de 95 och 100mm. Vad är nyttan med 95? De flesta skidor i den bredden är ju närmare 100, så jag tycker de borde gjort 95mm'arn 90mm istället. Så hade den funkat till alla parkskidor. Sen fattar jag iofs. att de inte gör bredare än 115, de egna skidtillverkarna har inte skidor bredare än så, och 115 går på väl på 120 får man anta, och skidor över den bredden utgör en så pass liten nisch av marknaden att det inte är lönt... Sen går det ju faktiskt att böja bromsarna, och nu behöver man inte vara rädd för att för evigt döda ett par för att ett par bromsar går sönder. Man kanske skall göra en liten video-guide när jag böjer mina FKS185:or, helt plötsligt kommer det ju finnas användning för den kunskapen... [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Utrustning
Freeride - Skidor
Sagan om turntablebindningens återkomst?!?!
Tillbaka
Topp