Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Resmål
Nordiska fjäll
Sälen-väggen
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="Mountain_Man" data-source="post: 8178" data-attributes="member: 13863"><p>För mig är Sälen utan tvekan världens bästa skidort, av den enkla </p><p>anledning att mina svärföräldrar har en stuga där och att det tar mig </p><p>mindre än tre timmar att komma dit! Yepp så är det! Verbier är annars </p><p>en favorit, men lite väl långt från Dalarna för att hamna på min tio i </p><p>topp lista. (Där för övrigt Romme Alpin är nummer två beroende på </p><p>sitt strategiska läge 20 minuters bilresa hemifrån mig!)</p><p></p><p>Till saken! Väggen är amatörernas arena! Tämligen brant, men blir </p><p>också snabbt förstörd av hasande barn och deras föräldrar. Enligt </p><p>uppgift från pålitlig källa skadas minst en skidåkare där om dagen </p><p>under högsäsong...</p><p></p><p>När det gäller offpist bjuder inte Sälenfjällen på några längre äventyr </p><p>och i bästa fall någon decimeter nysnö. Lutningen är dock helt OK på </p><p>många ställen och hela sluttningen i Hundfjället som vätter mot </p><p>Tandådalen är åkbar. Offpistområdet bortom väggen blir snabbt </p><p>uppåkt men är man där tidigt bjuds på riktigt avancerad åkning. </p><p>Inledningsvis trädfritt som övergår till gles skog. Tyvärr är lyckan över </p><p>på ett par minuter, men med "Väggenliften" (den heter nog någonting </p><p>annat...) är man uppe igen innan svetten har dunstat.</p><p></p><p>Tyvärr har det varit dåligt med pucklar i Sälen de senaste säsongerna. </p><p>All energi har lagts på att ploga ihop diverse snöhögar i pisten och </p><p>kalla det "park". De eventuella pucklar som spontant uppstått i pisten </p><p>har snabbt och effektivt planats ut. I offpistområdena uppstår ju iofs. </p><p>ganska snart pucklar, men dessa är av mycket skiftande karaktär och </p><p>det finns sällan något längre spår att följa.</p><p></p><p>MVH/MM</p><p></p><p>PS! Jag har redigerat mitt eget inlägg pga. ett citrons</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="Mountain_Man, post: 8178, member: 13863"] För mig är Sälen utan tvekan världens bästa skidort, av den enkla anledning att mina svärföräldrar har en stuga där och att det tar mig mindre än tre timmar att komma dit! Yepp så är det! Verbier är annars en favorit, men lite väl långt från Dalarna för att hamna på min tio i topp lista. (Där för övrigt Romme Alpin är nummer två beroende på sitt strategiska läge 20 minuters bilresa hemifrån mig!) Till saken! Väggen är amatörernas arena! Tämligen brant, men blir också snabbt förstörd av hasande barn och deras föräldrar. Enligt uppgift från pålitlig källa skadas minst en skidåkare där om dagen under högsäsong... När det gäller offpist bjuder inte Sälenfjällen på några längre äventyr och i bästa fall någon decimeter nysnö. Lutningen är dock helt OK på många ställen och hela sluttningen i Hundfjället som vätter mot Tandådalen är åkbar. Offpistområdet bortom väggen blir snabbt uppåkt men är man där tidigt bjuds på riktigt avancerad åkning. Inledningsvis trädfritt som övergår till gles skog. Tyvärr är lyckan över på ett par minuter, men med "Väggenliften" (den heter nog någonting annat...) är man uppe igen innan svetten har dunstat. Tyvärr har det varit dåligt med pucklar i Sälen de senaste säsongerna. All energi har lagts på att ploga ihop diverse snöhögar i pisten och kalla det "park". De eventuella pucklar som spontant uppstått i pisten har snabbt och effektivt planats ut. I offpistområdena uppstår ju iofs. ganska snart pucklar, men dessa är av mycket skiftande karaktär och det finns sällan något längre spår att följa. MVH/MM PS! Jag har redigerat mitt eget inlägg pga. ett citrons [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Resmål
Nordiska fjäll
Sälen-väggen
Tillbaka
Topp