Salomon 2002

Salomon 2002
En ny ski-cross skida för 2001-02, lite bredare än en racingskida (107-67-104, om jag minns rätt) anpassad för cross miljön, med skarpa svängar, hopp, stök å bök, rätt styv antar (hoppas) jag, längder upp till 192 cm, tja, resten hoppades jag att nån tidig teståkare kunde tala om...
/A

Salomon 2002
Intresant nog verkar det som de flesta riktiga skicrossåkarna snarare kör extrastyva riktiga GS-lagg från respektive tillverkares racingavdelning än tillsoftade och breddade avarter från marknadsföringsavdelningen.

Crossmax ser dock designmässigt riktigt rå ut, faktiskt. Salomon har då och då en riktig talang för att få till läckra ovansidor.

Jag pratade för övrigt med en kille som testat Crossmax. Han sade inte så mycket mer är att de kändes rätt bra. Jag tror inte skidan är direkt revolutionerande.

HitMe

Salomon 2002
Det finns en bild i den senaste Åka Skidor. Skidan började ju dyka upp på fötterna på åkare i skierscross redan i januari.

Salomon 2002
Har tyckt mig märka att i stort sett alla Salomons modeller är rätt mjuka, och det är väl ok om man inte är så tung. Vridstyvheten verkar ju vara bra, i alla fall på dom mer avancerade modellerna. Försökte spåra ett eventuellt trendbrott här, men så länge folk envisas med att kommentera kosmetiken så blitr det lite svårt. Man får väl helt enkelt testa åkdonen i höst.
Provade f ö min sons X-Scream 178 cm härförleden och måste motvilligt konstatera att dom är ju riktigt bra.
Körde brorsans Screams -99 och tyckte då tvärtom, men han hade väl inte slipat dom som vanligt, den slarvern!

Alltså, har någon åkt, eller har alla bara tittat?

Vänligen (det är ju fredag!)
/A

Salomon 2002
Körde Chamjams skiercross i vintras och där åkte flera av prona på crossmax så helt dålig kan den inte ha varit. Världsmästaren, Kaj Zachrisson och en hel hög andra proffs var med så det var bra klass.

Salomon 2002
Pro-åkarna har i stort sett aldrig standardlagg under fötterna. De flesta pro-åkare kör riktiga tävlingsstorslalomlagg (från respektive fabriks "racing department") med, i förekommande fall, lämplig skierscross-ovansida. Även extrem-åkarna har speciella skidor. Ross Bandit finns t.ex. i bredare version med riktiga sidokanter (ej halvcap), Salomon Pocket Rocket finns i 195cm etc.

HitMe

Salomon 2002
Härmed utnämnes salomon till att ha tillverkat den fulaste skidan någonsin. Många trodde att smärtgränsen var nådd med Pilot, men salomon reste sig och lyckades designa den estetiska mardrömmen skidifierad; Crossmax. Grattis Salomon

Tillbaka
Topp