Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Utrustning
Parkskidor
Salomon crossmax 10
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="Mountain_Man" data-source="post: 105195" data-attributes="member: 13863"><p>Tjaa... En av dina frågor är: - Hur skidorna beter sig om de är för långa? </p><p></p><p>Vi har ju berört frågan några gånger tidigare ... men den kan tålas att upprepas. Vad som skiljer skidor i olika längder förutom det uppenbara (dvs. längden) är att längre skidor oftast har styvare flex större vridstyvhet och större skärningsradie. Allt detta för att ge ungefär samma köregenskaper för en tyngre och/eller mer driven skidåkare.</p><p></p><p>Om man testar två oilka längder av en och samma modell kan de många gånger upplevas som helt olika skidor just pga av detta.</p><p></p><p>Härom veckan provade jag Head XCR 1100 SW i 170 cm respektive 177 cm. 170 upplevde jag som en kvick skida som lätt gick att pressa till kortsväng, dock något instabil när det började gå riktigt fort på hårt underlag. 177 däremot var grymt stabil och höll linjen i alla lägen, dock saknade jag kvickheten och lekfullheten från 170.</p><p></p><p>Så till din fråga, tycker du att skidorna är tungsstyrda, "döda" och klumpiga är de sannolikt för långa för din förmåga och behov. Men... ett par Crossmax 10 i 180 cm borde inte vara det ... så känns de på detta viset är rådet att du ger dem några dagar och testar med att köra lite tuffare med högre fart och större tryck på kanten.</p><p></p><p>Lycka Till! / MM</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="Mountain_Man, post: 105195, member: 13863"] Tjaa... En av dina frågor är: - Hur skidorna beter sig om de är för långa? Vi har ju berört frågan några gånger tidigare ... men den kan tålas att upprepas. Vad som skiljer skidor i olika längder förutom det uppenbara (dvs. längden) är att längre skidor oftast har styvare flex större vridstyvhet och större skärningsradie. Allt detta för att ge ungefär samma köregenskaper för en tyngre och/eller mer driven skidåkare. Om man testar två oilka längder av en och samma modell kan de många gånger upplevas som helt olika skidor just pga av detta. Härom veckan provade jag Head XCR 1100 SW i 170 cm respektive 177 cm. 170 upplevde jag som en kvick skida som lätt gick att pressa till kortsväng, dock något instabil när det började gå riktigt fort på hårt underlag. 177 däremot var grymt stabil och höll linjen i alla lägen, dock saknade jag kvickheten och lekfullheten från 170. Så till din fråga, tycker du att skidorna är tungsstyrda, "döda" och klumpiga är de sannolikt för långa för din förmåga och behov. Men... ett par Crossmax 10 i 180 cm borde inte vara det ... så känns de på detta viset är rådet att du ger dem några dagar och testar med att köra lite tuffare med högre fart och större tryck på kanten. Lycka Till! / MM [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Utrustning
Parkskidor
Salomon crossmax 10
Tillbaka
Topp