Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Utrustning
Freeride - Skidor
Salomon Lord, Längd och Årsmodell
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="Sodium" data-source="post: 591433" data-attributes="member: 86954"><p>Jag kan ta och svara på längdilemmat då jag har varit med om samma sak. Jag skulle köpa ett par Scott Mission, och valde mellan 168 och 178. Då jag bara åkt på hyrpistskidor tidigare och då i längder omkring 160cm (3 år sedan) vågade jag inte gå upp till 178, för att det kändes som ett för stort steg. Då vägde jag ungefär lika mycket som du gör nu, och var lika lång. Skulle jag ha gjort om valet nu hade jag valt 178erna alla gånger. Tipparna känns för korta (skulle kunna bli bättre med en liten bakåtmontering, men ändå), och jag hade gärna haft 10cm mer skida för att få ytterligare flyt i det djupa. Att välja en kortare skida för att den har några meter kortare svängradie är fånerier enligt mig, vill du ha en lekfullare skida som gör kortare svängar väljer du en annan skida, inte en annan längd.</p><p></p><p>Hade för övrigt gärna valt en bredare skida, även för svenska förhållanden, men jag kan tyvärr inte göra om mitt val, utan måste köpa en ny skida om jag vill ha en bredare. Ska du dessutom åka offpist i alperna tror jag definitivt du kan välja en skida mellan 100 och 115mm i midjan, utan att behöva offra _så_ mycket i pisten. Gotaman är ett välbeprövat alternativ, nu i år mer offpistinriktad med rocker.</p><p></p><p>Just my 2 cents.</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="Sodium, post: 591433, member: 86954"] Jag kan ta och svara på längdilemmat då jag har varit med om samma sak. Jag skulle köpa ett par Scott Mission, och valde mellan 168 och 178. Då jag bara åkt på hyrpistskidor tidigare och då i längder omkring 160cm (3 år sedan) vågade jag inte gå upp till 178, för att det kändes som ett för stort steg. Då vägde jag ungefär lika mycket som du gör nu, och var lika lång. Skulle jag ha gjort om valet nu hade jag valt 178erna alla gånger. Tipparna känns för korta (skulle kunna bli bättre med en liten bakåtmontering, men ändå), och jag hade gärna haft 10cm mer skida för att få ytterligare flyt i det djupa. Att välja en kortare skida för att den har några meter kortare svängradie är fånerier enligt mig, vill du ha en lekfullare skida som gör kortare svängar väljer du en annan skida, inte en annan längd. Hade för övrigt gärna valt en bredare skida, även för svenska förhållanden, men jag kan tyvärr inte göra om mitt val, utan måste köpa en ny skida om jag vill ha en bredare. Ska du dessutom åka offpist i alperna tror jag definitivt du kan välja en skida mellan 100 och 115mm i midjan, utan att behöva offra _så_ mycket i pisten. Gotaman är ett välbeprövat alternativ, nu i år mer offpistinriktad med rocker. Just my 2 cents. [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Utrustning
Freeride - Skidor
Salomon Lord, Längd och Årsmodell
Tillbaka
Topp