Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Utrustning
Freeride - Skidor
Salomon och Look´s nya turbindningar.
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="MnO" data-source="post: 912905" data-attributes="member: 12152"><p>Jag håller med i den frågeställningen. Jag förmodar att Salomon har löst det på något sätt med någon form av flytande mothåll för dom där hakarna. Annars kommer ju flexkurvan att brytas upp fullständigt och skidan kommer i princip att bli helt stum under bindningen. Så kan det knappast vara. Rent logiskt borde Salomon ha använt sig av sin nuvarande förspänningsmekanism som fungerar bra. </p><p></p><p>Sen tycker jag att konstruktionen i sig inte direkt ser vridstyvare ut än Duken om man bara granskar fotot. Det ligger mer produkthype än konkret bedömning bakom det påståendet och jag avvaktar eget test innan jag drar slutsatser huruvida marknadsföringen stämmer eller ej. </p><p></p><p>Framförallt tycker jag att infästningen bak är onödigt smal och det är dessutom väldigt små kontaktpunkter. Även om Duken är i plast i största mån, så är basplattan bredare och dessutom har den en mycket lång kontaktyta. Plastdelarna i den delen av konstruktionen är dessutom bastanta och ligger nära skidan, så där är Duken riktigt bra tycker jag när det gäller direkthet. Nackdelen med plastkonstruktionen är snarare att den glappar efter en tids användning än att den är vek från början. Men å andra sidan glappar även 916 och dess gelikar efter något hundratal dagar. Metall mot metall är ingen bra kombination om man vill undvika slitage, även om en del på den här sidan sätter metall högst i alla lägen. </p><p></p><p>Man ska inte glömma att Duken faktiskt var en riktig revolution när det gäller åkegenskaper när den kom. Ur vridstyvhetssynpunkt är Jester, Griffon och den serien en identisk konstruktion med Duke, och de bindningarna tycker i alla fall jag känns riktigt vridstyva ner i skidan i jämförelse med mycket annat. Det var just bottenplattans flytande, men ändå mycket direkta koppling till bindningens överdel som var nyckeln till Dukens framgång. Diamir och till viss del Naxo´s konstruktion med en smalare och vekare fasthållning i åkläget är otroligt mycket sämre helt enkelt. Nu kommer Salomon med en tredje variant, och att utan vidare granskning kalla den för bättre än Dukens är att vara lite väl okritisk. Den KAN mycket väl vara bättre, men det återstår att se. </p><p></p><p>Infästningen och kontakten ner i skidan är inte allt i vridstyvhetssammanhang, men det är en MYCKET central punkt. Det totala intrycket ges dock av alla ingående delar i systemet, och vill man öka vridstyvhet så måste man granska en mängd små detaljer i konstruktionen som alla står för en liten, liten förlust i kommunikationen.</p><p></p><p>Vad man kan hoppas är att Marker lyfter stridsyxan och släpper en utvecklad variant av Duke där de kända problemen är justerade. En bättre AFD utan bräckageproblematik, lägre ståhöjd, kanske en möjlighet att växla gå/åk-läge utan att ta av skidan (även om det faktiskt inte stör mig så ofta) osv. Duke 2.0 vs Guardian... jojo, boka in mig på en testvecka.</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="MnO, post: 912905, member: 12152"] Jag håller med i den frågeställningen. Jag förmodar att Salomon har löst det på något sätt med någon form av flytande mothåll för dom där hakarna. Annars kommer ju flexkurvan att brytas upp fullständigt och skidan kommer i princip att bli helt stum under bindningen. Så kan det knappast vara. Rent logiskt borde Salomon ha använt sig av sin nuvarande förspänningsmekanism som fungerar bra. Sen tycker jag att konstruktionen i sig inte direkt ser vridstyvare ut än Duken om man bara granskar fotot. Det ligger mer produkthype än konkret bedömning bakom det påståendet och jag avvaktar eget test innan jag drar slutsatser huruvida marknadsföringen stämmer eller ej. Framförallt tycker jag att infästningen bak är onödigt smal och det är dessutom väldigt små kontaktpunkter. Även om Duken är i plast i största mån, så är basplattan bredare och dessutom har den en mycket lång kontaktyta. Plastdelarna i den delen av konstruktionen är dessutom bastanta och ligger nära skidan, så där är Duken riktigt bra tycker jag när det gäller direkthet. Nackdelen med plastkonstruktionen är snarare att den glappar efter en tids användning än att den är vek från början. Men å andra sidan glappar även 916 och dess gelikar efter något hundratal dagar. Metall mot metall är ingen bra kombination om man vill undvika slitage, även om en del på den här sidan sätter metall högst i alla lägen. Man ska inte glömma att Duken faktiskt var en riktig revolution när det gäller åkegenskaper när den kom. Ur vridstyvhetssynpunkt är Jester, Griffon och den serien en identisk konstruktion med Duke, och de bindningarna tycker i alla fall jag känns riktigt vridstyva ner i skidan i jämförelse med mycket annat. Det var just bottenplattans flytande, men ändå mycket direkta koppling till bindningens överdel som var nyckeln till Dukens framgång. Diamir och till viss del Naxo´s konstruktion med en smalare och vekare fasthållning i åkläget är otroligt mycket sämre helt enkelt. Nu kommer Salomon med en tredje variant, och att utan vidare granskning kalla den för bättre än Dukens är att vara lite väl okritisk. Den KAN mycket väl vara bättre, men det återstår att se. Infästningen och kontakten ner i skidan är inte allt i vridstyvhetssammanhang, men det är en MYCKET central punkt. Det totala intrycket ges dock av alla ingående delar i systemet, och vill man öka vridstyvhet så måste man granska en mängd små detaljer i konstruktionen som alla står för en liten, liten förlust i kommunikationen. Vad man kan hoppas är att Marker lyfter stridsyxan och släpper en utvecklad variant av Duke där de kända problemen är justerade. En bättre AFD utan bräckageproblematik, lägre ståhöjd, kanske en möjlighet att växla gå/åk-läge utan att ta av skidan (även om det faktiskt inte stör mig så ofta) osv. Duke 2.0 vs Guardian... jojo, boka in mig på en testvecka. [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Utrustning
Freeride - Skidor
Salomon och Look´s nya turbindningar.
Tillbaka
Topp