Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Utrustning
Freeride - Skidor
Salomon QST 106, bindning/tour?
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="Pillard" data-source="post: 1100053" data-attributes="member: 83225"><p>Så komplicerat är det ju inte. Tech är överlägset uppför men generellt sämre nedför om man jämför med rambindningar. Sen är skalan lite flytande mellan rambindningar som är svintunga uppför men bombsäkra nedför (Baron, Duke, Guardian osv) och rambindningar som är lite lättare men som för vissas åkning inte funkar nedför (Tour F10/12 osv). På tech-sidan är det ju samma flytande skala mellan svintunga och nästan Duke-säkra-utför som Beast eller betydligt lättare men med bättre utlösning som Vipec/Tecton. Till nästa år finns ju iaf den enda som kombinerar egenskaperna helt i Shift. Men Shift kommer ju kosta en bra slant. PRiset bli rju en rejäl issue då du kan hitta Duke/Baron begagnat för typ 1000:- och det absolut billigaste på techsidan är 2500:- ungefär för restlager av Beast. En Shift sen är ju 5000:- </p><p></p><p>För egen del tycker jag tech funkar överallt men en nackdel som ändå finns är om du ska åka mycket gondol/kabin och bootpacka mycket så är det faktiskt mer komplicerat och pilligt att ta på och av tech jämfört med ram. De flesta techbindningar har ju också varierande grad av problem med snöansamlingar som ibland också blir is. För egen del löser jag det genom att knäppa på och av med tådelen några ggr varje gång jag tar av mig bindningen men det tar ju förstås några sekunder varje gång</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="Pillard, post: 1100053, member: 83225"] Så komplicerat är det ju inte. Tech är överlägset uppför men generellt sämre nedför om man jämför med rambindningar. Sen är skalan lite flytande mellan rambindningar som är svintunga uppför men bombsäkra nedför (Baron, Duke, Guardian osv) och rambindningar som är lite lättare men som för vissas åkning inte funkar nedför (Tour F10/12 osv). På tech-sidan är det ju samma flytande skala mellan svintunga och nästan Duke-säkra-utför som Beast eller betydligt lättare men med bättre utlösning som Vipec/Tecton. Till nästa år finns ju iaf den enda som kombinerar egenskaperna helt i Shift. Men Shift kommer ju kosta en bra slant. PRiset bli rju en rejäl issue då du kan hitta Duke/Baron begagnat för typ 1000:- och det absolut billigaste på techsidan är 2500:- ungefär för restlager av Beast. En Shift sen är ju 5000:- För egen del tycker jag tech funkar överallt men en nackdel som ändå finns är om du ska åka mycket gondol/kabin och bootpacka mycket så är det faktiskt mer komplicerat och pilligt att ta på och av tech jämfört med ram. De flesta techbindningar har ju också varierande grad av problem med snöansamlingar som ibland också blir is. För egen del löser jag det genom att knäppa på och av med tådelen några ggr varje gång jag tar av mig bindningen men det tar ju förstås några sekunder varje gång [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Utrustning
Freeride - Skidor
Salomon QST 106, bindning/tour?
Tillbaka
Topp