Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Utrustning
Freeride - Skidor
Salomon rocker 2 108 vs völkl mantra
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="waxoff" data-source="post: 1025052" data-attributes="member: 99032"><p>Oj nu blir det mycket! Vilken ända ska jag börja i..? Okej, jag gör ett försök!</p><p></p><p>I pist så upplever du 8ft som kvickare och rappare så klart. Orsakerna är bl.a. smalare midja, avsevärt mer skärning både avseende radie och faktisk skärning i mm (differensen mellan genomsnittsbredd fram/bak och midjebredd), kortare längd, lägre totalvikt, lägre svingvikt m,m,. Om du är helt ovan något bredare friåkningsskidor kommer du att inledningsvis uppleva dem som sävligare. Sen kommer du att uppskatta dem för deras stabilitet.</p><p></p><p>Skillnaderna i lössnö, uppkörd snö, skräpsnö, tösnö, skare (med eller utan genomslag) mellan friåkningsskidor generellt och dina 8ft är rent ut sagt diametrala. Jag tycker inte ens du ska försöka jämföra dem. Skidor är kompromisser och det finns inte en som är bäst på allt. Många duger till mycket, men för varje typ av åkning finns ett antal som är bättre än genomsnittet. Rocker i fram- och/eller bakände gör också sitt till för att skilja din 8ft från en modern friåkningsskida. Rockern påverkar skidans karaktär vid in- och utgång ur sväng samt hur skidan lyfter i lösare snö och hur den hanterar skräpsnö utan att brättet dominerar skeendet som det gör på en ickerockad skida.</p><p></p><p>Visst går det att åka offpist med 8ft men, de mindre dimensionerna ger sämre bärighet i lös snö. Du behöver mer fart för att kunna komma upp på snön. I lägre farter måste du bryta upp dem i bakvikt för att inte sjunka som en sten. I lite flackare lössnöåkning innebär detta att det fort tar stopp med dina 8ft. Den avsevärda skärningen gör att skidan vid kantning tenderar att haka fast i underlaget i fram- och bakände. Önskvärt i pist men ger en bångstyrig upplevelse offpist. </p><p></p><p>Du säger att: <strong>"Jag kör idag på völkl racetider 8ft 168 i pisten men då jag inte är en van lössnöåkare tycker jag att de är ganska jobbiga att köra offpist med."</strong></p><p><strong></strong> Tro mig, det tycker en van lössnöåkare också!!</p><p></p><p>En areamässigt större skida, d.v.s. bredare och längre, är tyngre i vikt och svingvikt men ändå mer lättmanövrerad i alla andra förhållanden än i justt pisten.</p><p></p><p>Mitt råd är att du skaffar en allround offpistskida av modeller som nämnts tidigare, men behåller dina 8ft för piståkning hemma i Sverige. Till alperna tar du bara med dig offpistskidorna. De repor du kör i pisten där är ändå av en annan karaktär än vad de är hemmavid. Större berg, längre nedfarter, mer varierande före är faktorer som talar till fördel för en stabilare skida med mindre skärning och längre skärningsradie.</p><p></p><p>I princip alla allmountainskidor i pryldatabasen här på FR med midjemått mellan 95 och 110mm (<a href="https://www.freeride.se/prylar/gear-guide-list.php?year=2014&type=1&gender=male&brand=&sort=1&level=&subtype=2&lenght_max=210&lenght_min=70&waist_max=109&waist_min=98&price_max=14000&price_min=0" target="_blank">Sök t.ex. så här</a> och prova oxå ändra inställningen till Fatskis med samma bredd) skulle vara ett bättre alternativ att ta med till alperna som enda skida än dina 8ft om du har de minsta offpistambitioner.</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="waxoff, post: 1025052, member: 99032"] Oj nu blir det mycket! Vilken ända ska jag börja i..? Okej, jag gör ett försök! I pist så upplever du 8ft som kvickare och rappare så klart. Orsakerna är bl.a. smalare midja, avsevärt mer skärning både avseende radie och faktisk skärning i mm (differensen mellan genomsnittsbredd fram/bak och midjebredd), kortare längd, lägre totalvikt, lägre svingvikt m,m,. Om du är helt ovan något bredare friåkningsskidor kommer du att inledningsvis uppleva dem som sävligare. Sen kommer du att uppskatta dem för deras stabilitet. Skillnaderna i lössnö, uppkörd snö, skräpsnö, tösnö, skare (med eller utan genomslag) mellan friåkningsskidor generellt och dina 8ft är rent ut sagt diametrala. Jag tycker inte ens du ska försöka jämföra dem. Skidor är kompromisser och det finns inte en som är bäst på allt. Många duger till mycket, men för varje typ av åkning finns ett antal som är bättre än genomsnittet. Rocker i fram- och/eller bakände gör också sitt till för att skilja din 8ft från en modern friåkningsskida. Rockern påverkar skidans karaktär vid in- och utgång ur sväng samt hur skidan lyfter i lösare snö och hur den hanterar skräpsnö utan att brättet dominerar skeendet som det gör på en ickerockad skida. Visst går det att åka offpist med 8ft men, de mindre dimensionerna ger sämre bärighet i lös snö. Du behöver mer fart för att kunna komma upp på snön. I lägre farter måste du bryta upp dem i bakvikt för att inte sjunka som en sten. I lite flackare lössnöåkning innebär detta att det fort tar stopp med dina 8ft. Den avsevärda skärningen gör att skidan vid kantning tenderar att haka fast i underlaget i fram- och bakände. Önskvärt i pist men ger en bångstyrig upplevelse offpist. Du säger att: [b]"Jag kör idag på völkl racetider 8ft 168 i pisten men då jag inte är en van lössnöåkare tycker jag att de är ganska jobbiga att köra offpist med." [/b] Tro mig, det tycker en van lössnöåkare också!! En areamässigt större skida, d.v.s. bredare och längre, är tyngre i vikt och svingvikt men ändå mer lättmanövrerad i alla andra förhållanden än i justt pisten. Mitt råd är att du skaffar en allround offpistskida av modeller som nämnts tidigare, men behåller dina 8ft för piståkning hemma i Sverige. Till alperna tar du bara med dig offpistskidorna. De repor du kör i pisten där är ändå av en annan karaktär än vad de är hemmavid. Större berg, längre nedfarter, mer varierande före är faktorer som talar till fördel för en stabilare skida med mindre skärning och längre skärningsradie. I princip alla allmountainskidor i pryldatabasen här på FR med midjemått mellan 95 och 110mm ([url=https://www.freeride.se/prylar/gear-guide-list.php?year=2014&type=1&gender=male&brand=&sort=1&level=&subtype=2&lenght_max=210&lenght_min=70&waist_max=109&waist_min=98&price_max=14000&price_min=0]Sök t.ex. så här[/url] och prova oxå ändra inställningen till Fatskis med samma bredd) skulle vara ett bättre alternativ att ta med till alperna som enda skida än dina 8ft om du har de minsta offpistambitioner. [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Utrustning
Freeride - Skidor
Salomon rocker 2 108 vs völkl mantra
Tillbaka
Topp