Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Utrustning
Freeride - Skidor
Salomon rocker 2 108 vs völkl mantra
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="snej" data-source="post: 1025130" data-attributes="member: 13307"><p>Som tidigare nämnts så har du hittat två skidor med tämligen olika karaktär. Salomon hade tidigare en skida som hette Sentinel <a href="https://www.freeride.se/prylar/skidor/2012/salomon/sentinel.html," target="_blank">https://www.freeride.se/prylar/skidor/2012/salomon/sentinel.html,</a> likt Mantran en ngt bredare skida med god pistkaraktär och traditionell monteringspunkt. Skidor av den typen går givetvis att åka offpist med, men gör sig absolut bättre i pist och hårdare offpist än om det kommit en massa nysnö. Jämförelsevis så är R2 108 en jibbigare, lekfull skida med mer modern, centrerad montering som gör sig bäst på mjukare underlag och om det kommit nysnö men fungerar såklart att åka även på hårdare underlag. Om det nu skulle vara så att de här två skidorna är de enda alternativen så får du helt enkelt fundera över vad du prioriterar mest. Det låter på dig som att eftersom du har en renodlad pistskida så kommer du ffa ha glädje av denna skida på alpresorna och då hade jag definitivt gått på den bredare skidan. </p><p></p><p>Nu är det ju kanske lyckligtvis så att det finns fler alternativ och du har redan fått höra om Q105. R2-serien från salomon är de jibbiga mjuksnöskidorna med midja på 122 eller 108 och tip- och tailrocker. Q-serien däremot är skidor med en liknande tip-rockerprofil som R2, men är mkt plattare i tailen vilket ger bättre respons ifrån bakdelen av skidorna och gör dem bättre på hårt underlag. Kort och gott går dem väldigt bra i pist, men flyter klart bra tack vare rockerprofilen. Jag tycker det låter som att det är denna typ av skida som du borde kika på ist för skidor som R2.</p><p></p><p>Edit: Såg nu att du även funderade ang längd. På R2 108 eller Q105 så är det i mina ögon de långa längderna som gäller för dig, dvs 190 eller 188. Skidorma åks tämligen kort tack vare monteringspunkt och rockerprofil.</p><p></p><p>//Jens, tech-rep Salomon</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="snej, post: 1025130, member: 13307"] Som tidigare nämnts så har du hittat två skidor med tämligen olika karaktär. Salomon hade tidigare en skida som hette Sentinel [URL]https://www.freeride.se/prylar/skidor/2012/salomon/sentinel.html,[/URL] likt Mantran en ngt bredare skida med god pistkaraktär och traditionell monteringspunkt. Skidor av den typen går givetvis att åka offpist med, men gör sig absolut bättre i pist och hårdare offpist än om det kommit en massa nysnö. Jämförelsevis så är R2 108 en jibbigare, lekfull skida med mer modern, centrerad montering som gör sig bäst på mjukare underlag och om det kommit nysnö men fungerar såklart att åka även på hårdare underlag. Om det nu skulle vara så att de här två skidorna är de enda alternativen så får du helt enkelt fundera över vad du prioriterar mest. Det låter på dig som att eftersom du har en renodlad pistskida så kommer du ffa ha glädje av denna skida på alpresorna och då hade jag definitivt gått på den bredare skidan. Nu är det ju kanske lyckligtvis så att det finns fler alternativ och du har redan fått höra om Q105. R2-serien från salomon är de jibbiga mjuksnöskidorna med midja på 122 eller 108 och tip- och tailrocker. Q-serien däremot är skidor med en liknande tip-rockerprofil som R2, men är mkt plattare i tailen vilket ger bättre respons ifrån bakdelen av skidorna och gör dem bättre på hårt underlag. Kort och gott går dem väldigt bra i pist, men flyter klart bra tack vare rockerprofilen. Jag tycker det låter som att det är denna typ av skida som du borde kika på ist för skidor som R2. Edit: Såg nu att du även funderade ang längd. På R2 108 eller Q105 så är det i mina ögon de långa längderna som gäller för dig, dvs 190 eller 188. Skidorma åks tämligen kort tack vare monteringspunkt och rockerprofil. //Jens, tech-rep Salomon [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Utrustning
Freeride - Skidor
Salomon rocker 2 108 vs völkl mantra
Tillbaka
Topp