Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Utrustning
Parkskidor
Salomon S914
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="MnO" data-source="post: 134729" data-attributes="member: 12152"><p>Hmm... Jag uppskattar förfrågan, men det är inte riktigt mitt bord. Jag är enbart friåkare och har inte full koll på raceprylar som det rör sig om här. Salomons system för ange ståhöjden på bindningarna är ju för att raceåkare ska kunna räkna ut vilken total ståhöjd dom får när dom kombinerar olika plattor och bindningar och därmed vara säkra på att skidorna hamnar innanför FIS regler. </p><p></p><p>Den "vanliga" rena S914, eller S914 FIS som den också har kallats är 17mm utan höjning från skidans överkant till anläggningsytan för pjäxsulan. Man får i princip alltid med en 3mm helt passivt höjning till bakdelen för att ge en lite mer aggressiv stance. Tidigare år har den i konsumentled bara kallats S914 eller med tillägget FIS, men i år har Salomon utökat tillgängligheten på sitt racesortiment så att även vanliga åkare kan beställa det mesta, bla S916, utan större insats. Jag tolkar det som att version 17 är den helt rena bindningen, 20 kommer med 3mm höjning för bakdelen enbart, 24 vet jag inte vad det är och 26:an är den tidigare S914 Axe+, dvs kommer med en passiv plastplatta med tydligt högre höjning på bakdelen, vilket ger samma lutning på sulan som med 3mm-plattan. Speciellt 24:an och 26:an är jag fullständigt osäker på dock. Det finns ju diverse plattor som typ Poweraxe och SL-plate som har sålt tillsammans med 914 genom åren. Det kan vara nån variant av dom som har lurat sig in bland modellerna, men man tycker ju ändå att det borde vara tydligt angivet i så fall, iom att det är plattor som tydligt påverkar skidornas egenskaper i form av olika dämpning och flexlösningar. En sådan typ av platta borde dessutom synas tydligt på prislappen iom att dom kostar runt tusingen löst. Man kan nog utgå från att det handlar om rena förhöjningplattor i plast. </p><p></p><p>Om vi bortser från den rent tekniska utredningen om vad Salomon skickar med i kartongen vid olika sifferbeteckningar rör sig frågan alltså snarare om en diskussion rent allmänt om passiva förhöjningsplattors vara eller inte vara på breda friåkningsskidor. Jag kommer direkt att tänka på ett inlägg som skrevs av HitMe för ett bra tag sedan som behandlade frågan ingående. Du kan ju kolla om du hittar det nu när sökfunktionen har uppdaterats till något användbart.</p><p></p><p>Tyvärr hinner jag inte ge mig in i den debatten i nuläget. Bilen är packad och inom en halvtimme bär det av mot Tandådalens skidtest. Man måste ju underhålla den utrustningsbaserade allmänbildningen <img src="https://cdn.jsdelivr.net/joypixels/assets/8.0/png/unicode/64/1f642.png" class="smilie smilie--emoji" loading="lazy" width="64" height="64" alt=":)" title="Smile :)" data-smilie="1"data-shortname=":)" /></p><p></p><p>/MnO</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="MnO, post: 134729, member: 12152"] Hmm... Jag uppskattar förfrågan, men det är inte riktigt mitt bord. Jag är enbart friåkare och har inte full koll på raceprylar som det rör sig om här. Salomons system för ange ståhöjden på bindningarna är ju för att raceåkare ska kunna räkna ut vilken total ståhöjd dom får när dom kombinerar olika plattor och bindningar och därmed vara säkra på att skidorna hamnar innanför FIS regler. Den "vanliga" rena S914, eller S914 FIS som den också har kallats är 17mm utan höjning från skidans överkant till anläggningsytan för pjäxsulan. Man får i princip alltid med en 3mm helt passivt höjning till bakdelen för att ge en lite mer aggressiv stance. Tidigare år har den i konsumentled bara kallats S914 eller med tillägget FIS, men i år har Salomon utökat tillgängligheten på sitt racesortiment så att även vanliga åkare kan beställa det mesta, bla S916, utan större insats. Jag tolkar det som att version 17 är den helt rena bindningen, 20 kommer med 3mm höjning för bakdelen enbart, 24 vet jag inte vad det är och 26:an är den tidigare S914 Axe+, dvs kommer med en passiv plastplatta med tydligt högre höjning på bakdelen, vilket ger samma lutning på sulan som med 3mm-plattan. Speciellt 24:an och 26:an är jag fullständigt osäker på dock. Det finns ju diverse plattor som typ Poweraxe och SL-plate som har sålt tillsammans med 914 genom åren. Det kan vara nån variant av dom som har lurat sig in bland modellerna, men man tycker ju ändå att det borde vara tydligt angivet i så fall, iom att det är plattor som tydligt påverkar skidornas egenskaper i form av olika dämpning och flexlösningar. En sådan typ av platta borde dessutom synas tydligt på prislappen iom att dom kostar runt tusingen löst. Man kan nog utgå från att det handlar om rena förhöjningplattor i plast. Om vi bortser från den rent tekniska utredningen om vad Salomon skickar med i kartongen vid olika sifferbeteckningar rör sig frågan alltså snarare om en diskussion rent allmänt om passiva förhöjningsplattors vara eller inte vara på breda friåkningsskidor. Jag kommer direkt att tänka på ett inlägg som skrevs av HitMe för ett bra tag sedan som behandlade frågan ingående. Du kan ju kolla om du hittar det nu när sökfunktionen har uppdaterats till något användbart. Tyvärr hinner jag inte ge mig in i den debatten i nuläget. Bilen är packad och inom en halvtimme bär det av mot Tandådalens skidtest. Man måste ju underhålla den utrustningsbaserade allmänbildningen :) /MnO [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Utrustning
Parkskidor
Salomon S914
Tillbaka
Topp