Salomon shift pro eller s/pro?

DaSu

Medlem
Hej,

Det verkar vara manga kunniga på det här forumet så kollar om någon kan hjälpa mig.

Jag måste köpa nya pjäxor mina alpina pjäxor har gått sönder. Valet står mellan Salomon s/pro 120 och ett par turskidåknings pjäxor (Salomon shift pro 120). Mitt dilemma är att jag kommer förmodligen åka 97% lift och 3% turskidåkning och undrar därför om det är värt att köpa Shift pro som enda pjäxa och om jag gör det valet kommer att försämra mina 97% på pist och runt omkring. Jag har ett par Rossignol Soul 7 som jag just nu har ett par marker griffon bindningar på och om jag köper shift pro kommer jag byta ut dessa emot salomon shift bindningar eller ev marker duke pt 12.

Jag kan verkligen inte bestämma mig.

Tack på förhand

Hej,

Det verkar vara manga kunniga på det här forumet så kollar om någon kan hjälpa mig.

Jag måste köpa nya pjäxor mina alpina pjäxor har gått sönder. Valet står mellan Salomon s/pro 120 och ett par turskidåknings pjäxor (Salomon shift pro 120). Mitt dilemma är att jag kommer förmodligen åka 97% lift och 3% turskidåkning och undrar därför om det är värt att köpa Shift pro som enda pjäxa och om jag gör det valet kommer att försämra mina 97% på pist och runt omkring. Jag har ett par Rossignol Soul 7 som jag just nu har ett par marker griffon bindningar på och om jag köper shift pro kommer jag byta ut dessa emot salomon shift bindningar eller ev marker duke pt 12.

Jag kan verkligen inte bestämma mig.

Tack på förhand
Köp som som sitter bäst oavsett hur dom ser ut! Man ska aldrig köpa pjäxor med ögat

Köp som som sitter bäst oavsett hur dom ser ut! Man ska aldrig köpa pjäxor med ögat

Hej, nej självklart inte, struntnar fullständigt hur en pjäxa ser ut. Väljer efter hur de känns på, prestanda och vad jag kan använda dem till. Jag undrar om det är värt att köpa shift pro och byta bildningar för de 3% som jag förmodligen kommer använda dem för utan att förlora prestanda när jag åker runt omkring liftarna. Om jag kan ha ett par pjäxor och skidor som jag göra allt med.

Senast ändrad:
Hur ska du tura om du inte köper shift pro? Det låter rätt onödigt att köpa den och en dyr hybridbindning om du bara ska tura 3%. Alpingrejer är både billigare och bättre för att åka lift.

Hej, nej självklart inte jag bryr mig inte om jag köper riktigt fula pjäxor. Jag undrar om det är värt att köpa shift pro och byta bildningar för de 3% som jag förmodligen kommer använda dem för utan att förlora prestanda när jag åker runt omkring liftarna. Om jag kan ha ett par pjäxor och skidor som jag göra allt med.
Hej och välkommen.

Jag har haft turmöjligheter med i stort sett alla mina uppsättningar de senaste åren. Detta för att jag alltid vill ha möjligheten att gå en stund för att hitta bra snö. Gör jag det varje dag? Nej, självklart inte men de dagar jag vill så är det värt det.

Med dagens valmöjligheter ser jag ärligt talat ingen anledning att inte köra en utrustning med turmöjligheter. Dagens hybridlösningar (pjäxor och bindningar) har aldrig varit bättre.

När det gäller pjäxor så är de enligt mig och många andra den absolut viktigaste delen av din utrustning. Pjäxorna trumfar allt annat, skidor, bindningar, kläder....allt. Det finns ingenting som kan förstöra en skiddag som ett par dåligt sittande pjäxor så mitt råd är att börja där. Glöm inte att ett gåläge är skönt att ha även när man bara knallar omkring i pjäxor.

Är det då värt att lägga pengar på turpjäxor/bindningar? Enligt mig absolut, definitivt. Hur det är för dig kan nog bara du svara på.

Lycka till i djungeln!
//R

Senast ändrad:
Tror det är i stort sett samma prestanda på de skal du listat.
Skiljer 39g enligt spec.
Lite skillnad i innersko för vikt och gåläge?
Lite olika spännen kanske?

Min gissning är att det inte är nån större skillnad i vad de presterar utför. Möjligen att innerdojjan är lite tjockare på s/pro?

Men instämmer med föregående talare. Bestäm om du ska möjligheten till tech.

Tack alla för era svar.

Hur ska du tura om du inte köper shift pro? Det låter rätt onödigt att köpa den och en dyr hybridbindning om du bara ska tura 3%. Alpingrejer är både billigare och bättre för att åka lift.
Köper jag s/pro kommer jag använda den bindningen som jag har och kommer inte att tura. Jag bara tänkte att när jag nu ska byta pjäxor funderar jag att köpa något som gör "allt" pjäxorna kostar lika mycket och känns exakt samma när jag provade dem.

Hej och välkommen.

Jag har haft turmöjligheter med i stort sett alla mina uppsättningar de senaste åren. Detta för att jag alltid vill ha möjligheten att gå en stund för att hitta bra snö. Gör jag det varje dag? Nej, självklart inte men de dagar jag vill så är det värt det.

Med dagens valmöjligheter ser jag ärligt talat ingen anledning att inte köra en utrustning med turmöjligheter. Dagens hybridlösningar (pjäxor och bindningar) har aldrig varit bättre.

När det gäller pjäxor så är de enligt mig och många andra den absolut viktigaste delen av din utrustning. Pjäxorna trumfar allt annat, skidor, bindningar, kläder....allt. Det finns ingenting som kan förstöra en skiddag som ett bar dåligt sittande pjäxor så mitt råd är att börja där. Glöm inte att ett gåläge är skönt att ha även när man bara knallar omkring i pjäxor.

Är det då värt att lägga pengar på turpjäxor/bindningar? Enligt mig absolut, definitivt. Hur det är för dig kan nog bara du svara på.

Lycka till i djungeln!
//R

Tack för svaret. Eftersom att S/pro och shift har nästan exakt samma passform, flex och shift endast är 41 g lättare misstänker jag att de är i stort sett samma pjäxa bara att den ena kan användas för lättare turer.
Får man fråga vad du har för uttrusnig när du åker?

Tack alla för era svar.

Köper jag s/pro kommer jag använda den bindningen som jag har och kommer inte att tura. Jag bara tänkte att när jag nu ska byta pjäxor funderar jag att köpa något som gör "allt" pjäxorna kostar lika mycket och känns exakt samma när jag provade dem.

Tack för svaret. Eftersom att S/pro och shift har nästan exakt samma passform, flex och shift endast är 41 g lättare misstänker jag att de är i stort sett samma pjäxa bara att den ena kan användas för lättare turer.
Får man fråga vad du har för uttrusnig när du åker?
Absolut.

Jag åker idag mest på ett par salomon QST 106 med shiftbindningar. På fötterna kör jag ett par K2 mindbender 130 med Sidas innerskor.

Jag har en uppsättning fet-skidor i form av ett par Völkl Three med ett par Marker Baron (rambindning) som jag åker relativt ofta på så fort det är mjukt.

Kör uteslutande med G3´s hudar.

//R

Tillbaka
Topp